felsöka eller laga min samsung bluray/hdd ? servicemanual ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

felsöka eller laga min samsung bluray/hdd ? servicemanual ?

Inlägg av Glenn »

Jag har en Samsung BD-D8200N, det är en kombinerad blurayspelare och HDD-recorder, alltså
med inbyggda tuners för HD-utsändningar.

Problemet är att när man startar den kommer den bara till "hello" på fronten.

Jag bytte först lite misstänkta kondensatorer i nätdelen, utan resultat, sen lessnade jag och
beställde samtliga och bytte allihopa, fortfarande samma resultat.

När den är avstängd hör man ett högfrekvent "gnisslande", det brukar enligt min erfarenhet bero på torkade elytkondingar, men inte i detta fallet tydligen.

Om man kontrollmäter alla spänningar finns det en del referensspänningar som inte är spot on utan nån volt fel, men jag vet inte hur kinkigt det är där.

Jag har även lödit om samtliga lödningar i nätdelen.

Nån som har en ide vad jag kan hitta på nu ? ..eller ännu hellre, var jag kan hitta en servicemanual till den ?
Användarvisningsbild
Henry

Re: felsöka eller laga min samsung bluray/hdd ? servicemanua

Inlägg av Henry »

Om den är minst en 3 - 4 år gammal så kan det finnas servicemanualer att få tag på nätet om man har tur, men är den nyare säg ett år eller två så är det bara att glömma.

Referensspänningar som diffar en hel volt kan absolut skapa problem men nu vet jag inte spänningarna men säg en 3.3V spänning som håller 2.3V kan få grejer att flippa rätt friskt och samma med en 5V som håller tex 4V. Är det högre spänningar som säg tex 24V som håller 23V så brukar det inte vara lika petigt men finns säkert undantag.
Sforskarn

Inlägg av Sforskarn »

Jag hade en Eltax dvd/hdd recorder som betedde sig exakt likadant.

I den var det hårddisken som var problemet. Testa och byt hårddisk och se om det hjälper.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag ska skrivaner vilka spänningar som var fel och hur mycket, men efterssom jag inte vet vad som är ok så..

Tror den är tre år gammal (nåt typintyg som medföljer är från 2011 dessutom), men jag köpte den trasig för att jag trodde jag kunde laga den så jag är osäker.)

Hårddisken, mja, men jag vet inte om den ska ha nåt speicellt format, men värt att testa.

I min andra (fungerande, icke-HD) samsung HDD-recorder så måste man bara nolla förasta blocken på disken för att den ska fatta att den ska initialisera hårddisken, vet inte om det är lika lätt här.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

På vissa kan man slänga in i princip vad för hårddisk som helst med vad som helst på så sköter mjukvaran resten då den märker att det inte är rätt hårddisk, tar dock en satans tid innan den är klar för den partionerar och formaterar hela hårddisken från grunden.
Sforskarn

Inlägg av Sforskarn »

Så var det på min Eltax.
Plockade en gammal hd från en skrotad laptop och satte i.
DVD'n snurrade igång och talade om att disken måste formateras och initieras.
Klickade ok, tog tid, men sedan snurrade den som vanligt igen. :tumupp:

Värt att prova kanske?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Annan HDD eller ingen HDD alls gör ingen skillnad.

Fick ett tips om att köpa en begagnad BD-spelare av enklare modell och knycka nätdelen från den, men det känns som lite väl mycket chansning att hitta en med identisk nätdel, plus att jag inte vet om det faktiskt är nätdelen som är fel.

Jag tittade på olika spänningar med oscilloscope, men det är ju svårt att veta hur mycket rippel det får vara, precis som att det är svårt att veta hur mycket spänningarna får diffa, för dom håller ju inte riktigt angivna nivåer.

Det är ju inte riktigt så att man kan testa att mata med labbaggregat heller då det är typ ett tiotal spänningar, positiva som negativa.

Jag blir så less..
xxargs

Inlägg av xxargs »

Har du verkligen bytt ut _alla_ elektrolyter?

Det kan vara en liten skit som man missat men som är hela problemet sas.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Bytte alla i nätdelen utom en som jag inte fick tag i, men enligt min (iofs usla) kapacitansmätare är den okej. På själva moderkortet sitter det få eller inga elyter.
Skriv svar