USB3-problem
- lillahuset
- Gått bort
USB3-problem
Jag har skaffat en USB3-hub nyligen. Den fungerar utmärkt utom om man sätter datorn i viloläge (suspend (strömmen på)). Efter det går det oftast inte att accessa diskarna utan jag blir tvungen att starta om datorn. Motsvarande med USB2 har alltid fungerat helt prickfritt.
Någon som vet om det här är normalt? Eller har jag köpt en halvkass hub? Eller något annat?
Någon som vet om det här är normalt? Eller har jag köpt en halvkass hub? Eller något annat?
- lillahuset
- Gått bort
-
- Kontakt:
Re: USB3-problem
Beror antagligen på att datorn sätter hubben i sovläge via "valbar frånkoppling".
Prova gå in i kontrollpanelen, välj energiinställningar, och sedan stäng av "valbar frånkoppling".
Prova gå in i kontrollpanelen, välj energiinställningar, och sedan stäng av "valbar frånkoppling".
- lillahuset
- Gått bort
- lillahuset
- Gått bort
Idag tog jag till slut tag i det här.
Om jag kopplar diskarna direkt till datorn verkar suspend fungera som det ska.
Av någon anledning hittar jag inga energiinställningar i BIOS. Jag har ett ASUS M5A99XEVO.
Om jag kopplar diskarna direkt till datorn verkar suspend fungera som det ska.
Av någon anledning hittar jag inga energiinställningar i BIOS. Jag har ett ASUS M5A99XEVO.
Jag har för mig att det är en operativsystemsinställning. Det finns någon inställning i Windows 7 som går att ändra för att stänga av strömsparläget för USB-enheter som tillfälligt inte används. Det kan vara något att börja att inaktivera.
Jag har oxå en USB3.0 hub som fungerar med allt annat än min USB3.0 kamera. Har inte hittat någon lösning än på mitt problem med att förlänga en USB3.0 kabel upp till 5 meter. Så det verkar vara väldigt känsligt med kabellängder för USB 3.0. Kan det var något sånt du oxå har problem med?
Jag har oxå en USB3.0 hub som fungerar med allt annat än min USB3.0 kamera. Har inte hittat någon lösning än på mitt problem med att förlänga en USB3.0 kabel upp till 5 meter. Så det verkar vara väldigt känsligt med kabellängder för USB 3.0. Kan det var något sånt du oxå har problem med?
- lillahuset
- Gått bort
Bra idé, kan ha något med matningen att göra.
Det kom med en AC-adapter men jag tänkte att den är onödig eftersom diskarna har egen matning. Att det funkar med diskar direkt till datorn kan ju ha med det här att göra. Ska testa vid tillfälle.
Edit:
Det kom med en AC-adapter men jag tänkte att den är onödig eftersom diskarna har egen matning. Att det funkar med diskar direkt till datorn kan ju ha med det här att göra. Ska testa vid tillfälle.
Edit:
https://en.wikipedia.org/wiki/USB_3.0Unlike previous standards, the USB 3.0 standard does not directly specify a maximum cable length, requiring only that all cables meet an electrical specification: for copper cabling with AWG 26 wires, the maximum practical length is 3 meters (9.8 ft).[7]
Det där verkar ju jättebra, jag skulle behöva en 6 meters kabel A till B. Dvs en sådan som även kallas för "printer cable" jag har dock inte hittat någon på 6 meter, eller längre än 5 meter. Det kan säkert ha att göra med bakåtkompatibilitet med USB2.0 och äldre gränssnitt?
- lillahuset
- Gått bort
Det var det jag syftade på, det tyckte jag var bra. Eftersom det borde då finnas längre kablar än 5 meter, jag behöver en 6 meters.lillahuset skrev:USB 3.0 standard does not directly specify a maximum cable length
Att USB2 hade en maxlängd handlade väl om latens, d.v.s. att tiden för signalen att färdas fram och tillbaka inte fick överskrida en viss gräns? Då blir det en ganska skarp gräns.
Med USB3 är det snarare signalens kvalitet som begränsar.
Referens [7] i den där texten är den här sidan:
http://janaxelson.com/usb3faq.htm#ca_maximum
Du kan med andra ord inte köra full hastighet på kablar längre än 3 meter.
Med USB3 är det snarare signalens kvalitet som begränsar.
Referens [7] i den där texten är den här sidan:
http://janaxelson.com/usb3faq.htm#ca_maximum
Du kan med andra ord inte köra full hastighet på kablar längre än 3 meter.
- lillahuset
- Gått bort
Jo så är det ju. Men det kanske kan vara svårt att hitta en tillräckligt bra kabel. Det finns en tråd om USB-laddkablar på forumet och där får man definitivt intrycket att det är svårt att veta vad man får.
Ursäkta om jag kapat tråden lite men här är en 6 meters USB kabel som skulle kunna passa mig. Dock vet jag ej vad aktiv egentligen innebär. Enbart en analog förstärkare, ett filter eller en usb-hubb på vägen. Dock ser det ut som den aktiva delen sitter nära sitt slutmål.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_ ... ef#reviews
Jag kan tillägga att en USB3.0 hub ej löser mitt problem, min kamera som har USB3.0 anslutning fungerar inte alls i USB3.0 hubbar, ens med egen strömförsörjning.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_ ... ef#reviews
Jag kan tillägga att en USB3.0 hub ej löser mitt problem, min kamera som har USB3.0 anslutning fungerar inte alls i USB3.0 hubbar, ens med egen strömförsörjning.
- lillahuset
- Gått bort