Skrota en masspektrometer- Vad ska jag ta reda på?
Skrota en masspektrometer- Vad ska jag ta reda på?
Jag har fått möjligheten att gå lös på en avställd masspektrometer som ska skrotas men står lite villrådig inför uppgiften. Jag har alltid lite för lätt att samla på mig en aningen för mycket "skrot".
Är det någon som har lust att tipsa om vad som kan tänkas vara värt att spara på?
Verkar finnas en hel del pneumatiska pryttlar så som luftkolvar och 24V magnetventiler men längre än så har jag inte kommit. Efter att ha googlat lite snabbt på "masspektrometer" så förstår jag att den åtminstone innehåller en vacuumpump och en elektromagnet.
Det verkar sitta två vacuumpumpar av modellen diffusionspump i schabraket. Som jag förstår det innehåller dessa silikonolja som kan vara värd att spara på om man mot all förmodan vill använda den. Men var finns denna olja? Om jag skruvar upp den lär jag nog bli varse men jag tar gärna emot tips...
Ska se om jag lyckas få in några bilder för det kan nog underlätta.
Är det någon som har lust att tipsa om vad som kan tänkas vara värt att spara på?
Verkar finnas en hel del pneumatiska pryttlar så som luftkolvar och 24V magnetventiler men längre än så har jag inte kommit. Efter att ha googlat lite snabbt på "masspektrometer" så förstår jag att den åtminstone innehåller en vacuumpump och en elektromagnet.
Det verkar sitta två vacuumpumpar av modellen diffusionspump i schabraket. Som jag förstår det innehåller dessa silikonolja som kan vara värd att spara på om man mot all förmodan vill använda den. Men var finns denna olja? Om jag skruvar upp den lär jag nog bli varse men jag tar gärna emot tips...
Ska se om jag lyckas få in några bilder för det kan nog underlätta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Skrota en masspektrometer- Vad ska jag ta reda på?
Vakuumpumpar och högspänningsaggregat kan väl vara intressanta saker.
Sen beror det väl på lite vad det är för sort, det finns väl lite olika varianter.
MALDI har väl en laser t.ex.
Sen beror det väl på lite vad det är för sort, det finns väl lite olika varianter.
MALDI har väl en laser t.ex.
De där diffusionspumparna är väl till för högvakuum, med någon mekanisk förpump som ger "grovvakuum" antar jag,
men det finns nog de som är mer insatta i det än jag.
De kokar olja i dem, tidiga varianter hade de kvicksilver i
Skulle vara kul att ha en sån där till att bygga/testa egna radiorör. Någon till salu?
men det finns nog de som är mer insatta i det än jag.
De kokar olja i dem, tidiga varianter hade de kvicksilver i

Skulle vara kul att ha en sån där till att bygga/testa egna radiorör. Någon till salu?

Den mekaniska "förpumpen" kan nog ha varit extern för jag såg ingen misstänkt klump i bingen och det fanns ett antal vacuumkopplingar som skvallrar om detta. Har själv ingen användning för pumparna så de kan mycket väl bli till salu. Har sett de som de som "aluminiserat" (vet inte vad det heter) speglar med egengjorda kammare och högvacuum men det såg lite för avancerat ut för att någonsin bli av för min del.
Jag ska försöka leta upp drivaren till diffusionspumpen innan jag vanan trogen klipper alla kablar kort för att snabbt få lös delen ifråga
Är det någon som har en aning vad gummiluftkuddarna har för funktion? Är det för nivellering?
Jag ska försöka leta upp drivaren till diffusionspumpen innan jag vanan trogen klipper alla kablar kort för att snabbt få lös delen ifråga

Är det någon som har en aning vad gummiluftkuddarna har för funktion? Är det för nivellering?
Steg ett är väl att kolla upp om burken skrotas på grund av att den är trasig eller av annat skäl. Om den är trasig så kan det kanske vara värt att avstå från att spara på någon oreparerbar pryl som visar sig vara orsaken till att hela burken är trasig, så att säga. 

Sant så sant MiaM. Som jag förstått det så är det på grund av att de köpt något nytt och fräsigt men jag ska kolla upp vad anledningen var bara för att veta att pumparna är ok. Det var främst för att det känns onödigt att slänga de som jag tog på mig tingesten.
Fick dock lite ledig tid nu så jag skruvade av det enkla. Satt en ventil på ena diffusionspumpen så jag slapp kladda med oljan där.
Är det någon som vet vad den andra bildens "stållåda" är för något? Längst ner verkar det vara en kylare och på det strålgången (som är jordad?) men var är elektromagneten? Mest nyfiken.
Fick dock lite ledig tid nu så jag skruvade av det enkla. Satt en ventil på ena diffusionspumpen så jag slapp kladda med oljan där.
Är det någon som vet vad den andra bildens "stållåda" är för något? Längst ner verkar det vara en kylare och på det strålgången (som är jordad?) men var är elektromagneten? Mest nyfiken.
backing-vakumpumpen missar man inte om den finns med - dessa brukar vara ryggknäckande tunga att flytta på...
Hela den sista bilden är nog masspekrometern och alla delar måste finnas med för att fungerar - gissar att det är ganska så fet magnet där den rektangulära och bananformade röret går - frågan är om det är komplett då av märkena i underdelen så ser det ut som att det har funnits en överdel (förmodligen tung som s****) och är nödvändig för att samla och göra magnetfältet homogent över tvärsnittet och bit längs med av den bananformade röret.
Lådan som du frågar om är kanske antingen något som kan finjustera magnetfältet (med hög ström i dom två ledarna (kanske vattenskylda) som omsluter magneten med en eller några få varv) eller något som mäter magnetfältet (mindre troligt) .
Metoden är att jonisera det man vill analysera - accelerera upp det i hög hastighet (kanske % av ljushastigheten) och sedan i magnetfältet böjs av olika mycket beroende på dess massa och fart och det som går ut blir som en skiva av olika partiklar som avböjs olika mycket (principiellt i verkan inte helt olikt att dela upp vitt ljus-stråle till färgband-skiva med en prisma) och sedan har man en detektor (en anod - eller snarare en katod... då det är positiva joner som flyger ut från jonkällan) som mäter en liten punkt på något plats på den utstrålande skivan. För att kunna analysera hela bredden på 'skivan' med partiklar så varierar man magnetfältet så att avböjningen blir olika mycket.
För att lyckas med detta så måste man ha mycket noga koll på strömmar, accelartionsspänningar etc. för att sedan beräkna fram de olika molekylernas/atomernas storlek och mängd.
Det finns idag betydligt kompaktare lösningar - ofta byggande på 4 stavar och med olika frekvens på stavarna får önskade ämnet från jonkällan att vandra längs med stavarna och krysset mellan stavarna i en färd som påminner om en korkskruv och träffa katoden i mitten i andra ändan (och ger en liten mätbar ström) medans är materialet för lätt eller för tungt gentemot frekvensen och spänningen så flyger det iväg åt sidorna och detekteras inte - då kan man sortera ämnena genom att variera spänning och frekvens på stavarna
Hela den sista bilden är nog masspekrometern och alla delar måste finnas med för att fungerar - gissar att det är ganska så fet magnet där den rektangulära och bananformade röret går - frågan är om det är komplett då av märkena i underdelen så ser det ut som att det har funnits en överdel (förmodligen tung som s****) och är nödvändig för att samla och göra magnetfältet homogent över tvärsnittet och bit längs med av den bananformade röret.
Lådan som du frågar om är kanske antingen något som kan finjustera magnetfältet (med hög ström i dom två ledarna (kanske vattenskylda) som omsluter magneten med en eller några få varv) eller något som mäter magnetfältet (mindre troligt) .
Metoden är att jonisera det man vill analysera - accelerera upp det i hög hastighet (kanske % av ljushastigheten) och sedan i magnetfältet böjs av olika mycket beroende på dess massa och fart och det som går ut blir som en skiva av olika partiklar som avböjs olika mycket (principiellt i verkan inte helt olikt att dela upp vitt ljus-stråle till färgband-skiva med en prisma) och sedan har man en detektor (en anod - eller snarare en katod... då det är positiva joner som flyger ut från jonkällan) som mäter en liten punkt på något plats på den utstrålande skivan. För att kunna analysera hela bredden på 'skivan' med partiklar så varierar man magnetfältet så att avböjningen blir olika mycket.
För att lyckas med detta så måste man ha mycket noga koll på strömmar, accelartionsspänningar etc. för att sedan beräkna fram de olika molekylernas/atomernas storlek och mängd.
Det finns idag betydligt kompaktare lösningar - ofta byggande på 4 stavar och med olika frekvens på stavarna får önskade ämnet från jonkällan att vandra längs med stavarna och krysset mellan stavarna i en färd som påminner om en korkskruv och träffa katoden i mitten i andra ändan (och ger en liten mätbar ström) medans är materialet för lätt eller för tungt gentemot frekvensen och spänningen så flyger det iväg åt sidorna och detekteras inte - då kan man sortera ämnena genom att variera spänning och frekvens på stavarna
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
HS-delarna lär vara av bra kvalitet. Stabiliteten hos sådana brukar vara i storleksordningen bråkdelar av promille över tiotals timmar och rippel på kanske 10 mV vid några kV utspänning.
Troligt att det är något att finjustera magnetfältet som du säger för den har någon form av justerskruvar i infästningen.
Efter att ha kollat närmare verkar det vara en spole som är sandwichad mellan två kylblock. De spår man ser på kylblocket är kylslingan som är nerfräst. Tror den får sitta kvar.
Tog lös en lite mindre vacuumpump, 4st PVG5-sensorer samt en hel del pneumatik.
Kanske skulle plocka ner lite högspänningsdelar om någon är intresserad.
Efter att ha kollat närmare verkar det vara en spole som är sandwichad mellan två kylblock. De spår man ser på kylblocket är kylslingan som är nerfräst. Tror den får sitta kvar.
Tog lös en lite mindre vacuumpump, 4st PVG5-sensorer samt en hel del pneumatik.
Kanske skulle plocka ner lite högspänningsdelar om någon är intresserad.
Av ren nyfikenhet, var har du sett det?puch skrev:Har sett de som de som "aluminiserat" (vet inte vad det heter) speglar med egengjorda kammare och högvacuum men det såg lite för avancerat ut för att någonsin bli av för min del.
Jag har oxå varit med och aluminiserat om speglar. På engelska kallas det för recoating eller bara coating vilket oxå kvartsbeläggningen heter som skyddar aluminiumet. Men det är krångligt och behövs egentligen inte läggas på ovanpå aluminumlagret om man kan tänka sig att göra om aluminiseringen var 5-10 år. Dessa typer av speglar används inom optik och är i regel teleskopspeglar.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Henry lär vara den på forumet som kan mest om spegelbeläggning, i alla fall på gör-det-själv-fronten.
Allt jag har sett har varit i den digitala världen
Hittade några videor på tuben, bland annat denna :

- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Du får gärna lägga ut en lista på HS-delarna. Spänning och polaritet är intressanta, likaså vikt.