Bygga kryssstyrning liknande sådan NES kontroller har

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
cazz

Bygga kryssstyrning liknande sådan NES kontroller har

Inlägg av cazz »

Har en liten ide som jag skissar på just nu och letar då efter lämligt material :)

Tanken är att den ska likna lite av den som sitter på gamla NES kontroller.
Tänkte en sådan men lite större och det är inte tänkt att jag ska ha den till en enda stor NES kontroll för visst vill man göra en sådan
men många har redan gjort det så jag tänkte lite "outside the box" och undrade hur det skulle vara så man bygger en NES kontroll för två personer.
En som sitter med de två knapparna och en annan sitter med en lite större krysstyrning så det gäller ha en bra samspel :P

Knapparna är ju inga problem, finns olika storlekar och jag har sett en del hur dom har gjort utan det är hur man ska göra krysstyrningen.
Jag är med att man kör med fyra knappar under en solid kryss men hur får man den på plats?
Användarvisningsbild
Platis

Re: Bygga kryssstyrning liknande sådan NES kontroller har

Inlägg av Platis »

Du ska alltså göra en NES-kontroll modell big i två halvor och undrar hur du ska få korset i ena att hålla sej på plats?

Gör en liten kant runt om på korset som du sen trycker i underifrån i topplattan och sen kan du montera alltihop över fyra tryckknappar!

Har man inte möjlighet till 3D-printning kan man ju tex limma ihop ett kors av plywood i två lager där ena korset är lite större än andra.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

4st kullager så kan de rotera i alla riktingar. 2st för ena hållet och 2st för andra. rotationscentrumet i mitten av krysset,. både x,y och z.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Vilken skala pratar vi om, hur stor ska den bli?

För bättre pivotfunktion och tydligare tryckkänsla kan man sätta en bult underifrån i bottenplatta som går upp och träffar korset i mitten underifrån, där har man försänkt in en kullagerkula som den vilar på, går även att fjäderbelasta om man vill! Så att den vilar så att säga på dom 4st tryckknapparna och änden på bulten/kulan i mitten, den rör sig då och tippar tydlig kring mittpunkten! Det är ju inte så mycket rörelse som behövs egentligen för att aktivera tryckknapparna, beror i för sej på vad du väljer för knappar!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Varför inte bara en gummibit i mitten, finns ju vibrationsdämpare med en gängad skruv åt vart håll.

Finns ju knutkors från rattstången på bilar.

Protte
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

ahhh ja jäklar vad bra förslag jag fick.

Finns två förslag som jag ska sätta ihop och kolla igenom

Platis ide att ha en liten ram runt fyrkanten och prototypen ide att ha en gummibit under i mitten.

Storleken är inte bestämd ännu utan måste först få lite ideer hur man ska kunna sätta ihop den.
Den behöver ju inte likna en NES kontroll på pricken.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Biltema har såna "gummikuddar" i olika storlekar som prototypen pratar om! :tumupp:

Edit; http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017974/
Senast redigerad av Platis 22 september 2015, 22:23:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

haha vad komiskt, jag skulle just sitta ner och kolla vad biltema ha för jag ska dit kanske i helgen och så fick man se ditt inlägg

Jo den skulle jag kunna använda

Samt lite fjädrar
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... 000033232/

och till tryckknapp kan man ju använda denna
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000022307/

Har en del tryckknappar hemma men det är inte riktigt sådana som tål en del smällar för det kan gå hett till när man spela :vissla:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Skulle föreslå att det sitter ett stopp så det inte är knappen det stoppar mot men då måste knappen göra kontakt före den går i botten. Enklast då är att sätta dit en microbrytare med en lång fjädrande arm.

Protte
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Jo men tanken är att jag sätter dit så knappen trycks ner halvägs så den just slår på
sedan har man ett stop i den.
Har sett många NES kontroll byggande har så
Skriv svar