Autoguide (stjärnfoto)

Berätta om dina pågående projekt.
Gimbal

Autoguide (stjärnfoto)

Inlägg av Gimbal »

Det är egentligen lite för tidigt i projektet men vad farao, jag kör på.

Detta är tänkt att bli en "autoguide" dvs den ska skicka korrigeringspulser till ett motordrivet stativ för att bättre hålla jämna steg med stjärnorna på himlen. Det är förstås tänkt att användas vid stjärnfoto med långa exponeringstider.

Recept:
Raspberry pi 2 + kameramodul -standard lins + hemmasnickrad adapter för Pentax objektiv och ett 50mm objektiv.

Den lilla sensorn i kameramodulen gör att ett vanligt 50mm motsvarar ca 300mm på en fullframe kamera. (mellan tummen och pekfingret). Räcker inte det så är bara att smälla på med ett längre objektiv.

Mjukvara hade jag tänkt att skriva själv, men snubblade på ett program som verkar gå att använda rakt av. (https://www.raspberrypi.org/forums/view ... 43&t=45246)

Nåja, mycket återstår, mitt motordrivna stativ behöver modifieras så det tar emot korrigeringspulser + lite elektronik mellan de två, samt att allt måste paketeras lite bättre.
autoguide1.jpg
En tidig labbkoppling, pulser strömmar ut på pinnen som säger att vi ska vrida väster ut. :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
janbjorn

Re: Autoguide (stjärnfoto)

Inlägg av janbjorn »

Intressant projekt! Man blir ju lite sugen på att se lite mer detaljer på sensoradaptern ser ut och hur du gjort den.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Har du gjort någon mekanik som hålle bildsensorn på plats bakom linsen eller är det temporärt fulmonterat?
Väldigt intressant projekt. Har själv några RPi kameror som jag vill göra något bra med.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tycker det ser ut som om bildsensorn är monterad på ett bakre objektivlock? Fast hamnar det inte på fel avstånd då?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Svårt att säga från den bilden. Det sk flange focal distance för ett c-mount objektiv är 17.526 mm. Om det är en cs-mount så är flange focal distance 12.526 mm. Vet inte hur tjockt locket är....
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja det är lite fulmonterat i ett objektivlock. Med borr och kniv är ett lagom stort hål upptaget i locket och kameramodulen intryckt och fasttejpad. (Ska skruvas fast lite mer permanent, sedan någon gång är det tänkt.)

Men för att få rätt avstånd till objektivet ("registeravståndet" som för Pentax är 45.5mm har för mig) så behövs även en distansring mellan lock och objektiv. Jag råkade ha en 23mm liggandes, kombinerat med ett extra djupt lock så träffade jag nästan helt rätt, det fattas någon mm så märkningen på fokusringen stämmer inte perfekt.
Men en liten bricka mellan sensor och lock borde fixa det hoppas jag. Tills vidare fungerar det dock bra ändå.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

märkningen på fokusringen stämmer inte perfekt.
Iom att du ska plåta på lååååååååååååååååååååånga avstånd så är det ju bra att du har en rejäl överfokusering, så håll dig till lite kortare 'adapter'.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja fokusringen ska väl ändå stå på oändligt?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Inte alls, kolla på telen med lång brännvidd så fokuserar dessa alltid över.

Tänk dig att du sitter lågt och skall ta en bild över nåt som är varmt och skapar 'hägring' då måste man kunna överfokusera en hel del.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

tecno skrev:
märkningen på fokusringen stämmer inte perfekt.
Iom att du ska plåta på lååååååååååååååååååååånga avstånd så är det ju bra att du har en rejäl överfokusering, så håll dig till lite kortare 'adapter'.
Precis, hellre lite för kort än lite för lång.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Liten statusuppdatering.

En första labbkoppling med kameran + raspberryn monterade på motorstativet som nu är modifierad (dock bara labbmässigt) för mottagning av korrigeringssignaler.

En stjärna siktades (bild på stjärnan visas på surfplattan), stjärnan vandrar sakta på skärmen, startar motorstativet och stjärnan stannar upp. Markerar vald stjärna på plattan, fast lite bredvid. Motorn ökar takten något och stjärnan vandrar in i hårkorset. Wohoo, det verkar fungera så långt.

För att få in två styrsignaler till attiny45 som styr motorstativet var jag tvungen att ta bort kristallen, (alla pinnar var redan upptagna) så nu går den på den interna oscillatorn vilket inte är så exakt, milt uttryckt. Tanken är att guidens styrsignaler plus en PI regulator ska korrigera det efter en stund.

Nu finns det bara en motor på stativet så det är fortfarande viktigt att axeln är parallell med jordaxeln, stämmer inte det perfekt så vandrar stjärnan i "höjdled". Troligen blir det den begränsande faktorn i fortsättningen. :humm:
Corpze

Inlägg av Corpze »

När man guidar är det enormt viktigt med en rigid monterad lins/kamera mot stativet (montering) och du borde ha nåong typ av kalibrering då jag tror det är svårt få chipet helt parallellt med axlarna (Ra och Dec)
Variabel exponeringstid (auto?) för att undvika översaturering och bleeding mellan pixlarna kanske något att tänka på också, men det låter som du har koll ;)

Lycka till :)
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Riktigt intressant projekt. Jag hoppas att det "goes without saying" att vi vill se bilder. Allt från suddiga testbilder till slutligen Hubble kvalité.
Skriv svar