Logga elförbrukning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
linkan222

Logga elförbrukning

Inlägg av linkan222 »

Hej, jag behöver lite input till ett kommande projekt.

Hemma kör jag med logger2020 http://www.logger2020.se det fungerar bra rent praktiskt nu när alla kablar finns på plats. Bra och lättöverskådlig information.

Men nu skulle jag behöva övervaka elförbrukningen för ett antal luft-vp i ett antal fastigheter.

Första bekymmret är att jag måste förse alla pumpar med elmätare. Alla pumpar sitter monterade med varierande elmatningar (egna faser från central/delad fas mm).

Lättast borde vara att sätta en lite din-kapsling med en enfas mätare i.

Finns det relativt enkla och billiga trådlösa lösningar? Det skulle vara skönt att slippa kabeldragningar till givare vid elmätaren, inne/ute temp vore också önskvärt att ha koll på.

Datan bör vara lättåtkomlig då det ev. kommer att tas fram en telefonapp med pushnotiser när en viss förbrukning är uppnådd.

Driftsäkerhet är A&O, då mätarna kommer att sitta utomlands och övervakas från Sverige.

Alla tips mottages tacksamt
danielr112

Re: Logga elförbrukning

Inlägg av danielr112 »

1wire.

en vanlig räknare kopplad på en din-mätare som har pulsutgång.
Där kan du också koppla temp-sensorer och sedan skickar du detta på lämpligt sätt till centralen.
qx5

Inlägg av qx5 »

Några saker att tänka på:
# Balanserad koppling (RS-485) kan vara bra när störkällor finns och sladden är lång.. (ej t.ex 1-wire).
# Jordströmmar om det är olika matningspunkter som mäts. (använd t.ex signaltrafo och optokopplare)
# Autentisering kan behövas om mätdatans integritet är av betydelse. T.ex hasha mätdatat och sedan skicka resultatet krypteratmed publik nyckel.
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Finns det några färdiga produkter ni kan tipsa om, alt. om någon vill ta sig an projektet till en vettig kostnad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Advantechs prylar borde väll kunna fixa det.
http://www2.advantech.com/products/remo ... mlcjf.aspx
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Just färdiga produkter är vad jag tänkte föreslå med tanke på att det låter mer kommersiellt än hobbyprojekt :)
Tyvärr kan jag inte ge några förslag, men närmaste automationsfirma borde kunna hjälpa tycker jag.

Edit: TomasL hann före.

Det skulle underlätta om du berättade var i världen installationen finns.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du kan ju också prata med ABB eller någon annan elmätarleverantör, då de redan har dylika lösningar
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag kör lite Z-Wave hemma för att logga lite olika saker, de finns iallafalll som pluggar .. kör på luftvärmepumpen, diskmaskinen och tvättmaskinen och ett par andra saker.. disk och tvätt är inte för att de hur mycket de drar så mycket utan för att få en pushnotis när de är klara... gör det genom att sätta gränsvärden på förbrukningen.

Finns en del olika programvaror att gå på med, en del helt färdig lösningar och en del diy med om man vill det. kolla http://www.m.nu tex

Edit: Räckvidden kanske däremot inte är vad du behöver, olika fastigheter låter som ganska stor sträckor och även om enheterna funkar som repeaters så låter det som det är lång mellan dem.
Skriv svar