BF30 stabilitet
BF30 stabilitet
Jag har en HBM BF30 fräs som jag CNC konverterat för några år sedan. Jag har kört alla möjliga material i den, aluminium, stål, titan grade 5, rostfritt stål osv. Det finns egentligen bara en del jag är missnöjd med numera, efter att ha bytt motor, utväxling osv. på den och det är Z.
Om jag t.ex. kör lite för aggressivt med Z nedåt som t.ex. vid helix boring eller något annat där jag går ner med kraft mot arbetsstycket så kan det ibland hända att hela huvudet ställer sig lite snett. Det hela beror såklart på en vek konstruktion, huvudet som väger minst 50kg vad jag skulle tro, sitter med 2st M10 bult med typ 8cm mellanrum mot plattan som sitter på laxstjärten.
Vad är rimligt att göra om man vill få upp stabiliteten ? Räcker det att göra 2 fästpunkter till kanske så jag låser huvudet bättre ?
Om jag t.ex. kör lite för aggressivt med Z nedåt som t.ex. vid helix boring eller något annat där jag går ner med kraft mot arbetsstycket så kan det ibland hända att hela huvudet ställer sig lite snett. Det hela beror såklart på en vek konstruktion, huvudet som väger minst 50kg vad jag skulle tro, sitter med 2st M10 bult med typ 8cm mellanrum mot plattan som sitter på laxstjärten.
Vad är rimligt att göra om man vill få upp stabiliteten ? Räcker det att göra 2 fästpunkter till kanske så jag låser huvudet bättre ?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: BF30 stabilitet
Jajo, men en bild från sidan i profil så kan man se hur det är byggt och vad som ev. kan göras för staga upp det hela.
Här kommer 2 skitna bilder, som ni ser är det 2 skruvar som håller huvudet. Det är ett nedfräs spår i plattans andra del där en pinnbult kan rotera 360 grader och den andra skruven sitter fast.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
(Kan tillägga att jag aldrig kommer vilja använda huvudet snedställt, dock så vill jag ju kunna ställa det rakt mot bordet).
Funderar även om jag kan fixera det på sidan med ett block där jag skruvar skruvarna olika hårt.
Funderar även om jag kan fixera det på sidan med ett block där jag skruvar skruvarna olika hårt.
Ett huvud ska kunna vrida sig om lasten blir för stor. Annars är risken att nåt annat ger sig. Därför ska styrstiften ALLTID plockas ut. Finns undantag men i regel så är det så.
Hmm fast detta är lite väl vekt... hela huvudet skakar ju till när jag går ner i något.
Det är samma konstruktion som min BF20 där man kan vrida huvudet. Den nedre pinnbulten är ju för att låsa för rotation och den övre sitter i vridcentrum och håller fast huvudet mot Z-axeln.
När du säger att hela huvudet skakar. Är det i sidled så att det vrider sig eller är det som tecno är inne på att hela Z skakar?
Är det inget av det så är det väl kanske glapp i gejdrar?
Som MatsN skriver kan det kanske vara bra att det inte sitter helt fast om man gör något tokigt, men finns det på större fräsar som säkerhetsfunktion? Det finns ju dom som har vridbart huvud, men ger dom med sig?
--Per
När du säger att hela huvudet skakar. Är det i sidled så att det vrider sig eller är det som tecno är inne på att hela Z skakar?
Är det inget av det så är det väl kanske glapp i gejdrar?
Som MatsN skriver kan det kanske vara bra att det inte sitter helt fast om man gör något tokigt, men finns det på större fräsar som säkerhetsfunktion? Det finns ju dom som har vridbart huvud, men ger dom med sig?
--Per
Jag har aldrig sett en produktionsmaskin där kollisionsskyddet är att vrida huvuvdet. Möjligtvis att operatören vrider undan sitt huvud reflexmässigt när det biter i.
Oftast så är det någon motor som löser ut och då stannar maskinen, men det finns flertalet företag som erbjuder produkter för extra övervakning av skärkraft/vibrationer/etc för att minska skadorna vid ev kollision.
Kör på blockvarianten om du inte vill borra in en cylindrisk pinne för att förhindra vridningen.
Oftast så är det någon motor som löser ut och då stannar maskinen, men det finns flertalet företag som erbjuder produkter för extra övervakning av skärkraft/vibrationer/etc för att minska skadorna vid ev kollision.
Kör på blockvarianten om du inte vill borra in en cylindrisk pinne för att förhindra vridningen.
Låt oss säga att jag trammar in den, drar åt, dubbelkollar och sedan fräser på så har huvudet flyttat sig något när jag trammar den 1h senare.
I vissa fall syns det tom med ögat, dvs fräser jag två streck på en alubit så lutar det och jag får en kant.
I vissa fall syns det tom med ögat, dvs fräser jag två streck på en alubit så lutar det och jag får en kant.
Då hade jag satt dit en låsning i överkant av spindelhuvudet på båda sidorna med justerskruvar i så är det lätt att justera också.
--Per
--Per