permanentmagnet med av/på
permanentmagnet med av/på
Någon som vet hur permanent magneter som används föra att lyfta med och har en av/på arm/vippa fungerar?
Kan det vara så att det är 2 magneter som föses ihop så deras magnetfält tar ut varandra när man drar armén/vippan till av och den förlorar sin magnetism ?
Finns det att köpa små varianter ? Alltså storlek som en hand?
Kan det vara så att det är 2 magneter som föses ihop så deras magnetfält tar ut varandra när man drar armén/vippan till av och den förlorar sin magnetism ?
Finns det att köpa små varianter ? Alltså storlek som en hand?
Re: permanentmagnet med av/på
Det är en hästskomagnet som man kortsluter i avstängt läge.
Man vrider helt enkelt in en järnbit i gapet, strax ovanför lyftpolerna.
Man vrider helt enkelt in en järnbit i gapet, strax ovanför lyftpolerna.
Finns storlekar som är mindre än en hand. Magnetbasen som används när man tex skall sätta fast en indikatorklocka någonstans är runt i storlek med en 500g spole lödtenn eller så och de är riktigt kraftiga.
Vidrör järnbiten polerna eller ligger den bara mellan när det är av ?
Jag vet inte exakt hur de är konstruerade men gissar på att biten ligger en liten bit ifrån då det inte skulle varit möjligt att flytta den annars.
Om man tänker sig en magnet som är som en rundstav. Ena "sida" är ena magnetpol och andra sidan är "andra" magnetpol.
Om man sedan placerar den mellan två bitar metall som i stort ser ut som en hästskomagnet men som är bruten just på mitten där det finns ett hål som magneten passar i + en aning luft.
Om polerna då är vridna så att de pekar mot var sin metallbit har man en hästskomagnet men vrider man magneten 90° på sin längdaxel pekar polerna "upp och ner" istället för "höger och vänster". Resultatet är att varje metallbit blir lika påverkar av båda poler = icke magnetisk dragande.
Det kan såklart lösas på andra sätt men i grunden brukar det vara principen.
Om man sedan placerar den mellan två bitar metall som i stort ser ut som en hästskomagnet men som är bruten just på mitten där det finns ett hål som magneten passar i + en aning luft.
Om polerna då är vridna så att de pekar mot var sin metallbit har man en hästskomagnet men vrider man magneten 90° på sin längdaxel pekar polerna "upp och ner" istället för "höger och vänster". Resultatet är att varje metallbit blir lika påverkar av båda poler = icke magnetisk dragande.
Det kan såklart lösas på andra sätt men i grunden brukar det vara principen.
Jag har plockat isär en tryckluftsaktiverad magnet för lyft och det var så enkelt att den runda magneten hade fått lite plasttätningar på ytterkanten för att fungera som en kolv i aluminiumcylindern. I avslaget läge knuffades magneten 5 cm bort och nästan all lyftkraft försvann.
-
Här finns en bra beskrivning av hur de fungerar: https://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_base
bra beskrivning(ar)
permanentmagneten de visar på wikipediasidan, haar den inte sina poler lite "konstigt"
Hade för mig att en stavmagnet hade sin syd resp. nordpol i varsin ände.
Givet kan man ju göra så eller som på bilden, men hade för mig som sagt att ändarna var nord resp sydpol. Kanske inte är så ?
permanentmagneten de visar på wikipediasidan, haar den inte sina poler lite "konstigt"
Hade för mig att en stavmagnet hade sin syd resp. nordpol i varsin ände.
Givet kan man ju göra så eller som på bilden, men hade för mig som sagt att ändarna var nord resp sydpol. Kanske inte är så ?
Du kan lägga polerna som du vill vid tillverkningen. för att få den här funktionen måste polerna ligga som på bilden.