Det började med att det saknades kontakt med rotorn (R = oändlig) vilket jag tolkade som att kolen hade slitits ut och inte nådde fram. Jag vred långsamt runt rotorn och kunde då få kontakt under korta ögonblick. Om jag lade på ström och vred runt kunde jag få igång den, men med ett ljud som mest liknade en tvåtaktare än en elmotor. "brrrr.rrr.rr.rr" istället för "wiiiiii".

(armature = rotor med kolborstar)
Jag köpte nya kolborstar för 2400 kr och monterade. Motorn gick fint igen... tills jag försökte belasta den!
När jag ökar belastning (mekaniskt motstånd vid lätt acceleration eller utan motstånd fast kraftig acceleration) så händer något märkligt.
Ett antal "stötar" går genom motorn, uppskattningsvis 200ms långa med 100-200 ms intervaller i en sekund...(sen vågar jag inte dra på mer)
Varje "stöt" gör att motorn tvärstannar och rotorn kortsluts... (spänningen går ner till noll). Man kunde tro att det var motorstyrningen som stängde av av nån anledning, men det går en högre ström samtidigt som spänningen går mot noll över rotorn... Belastar jag för mycket löser huvudsäkringen ut. (vilket den aldrig gjort förut, trots att jag kört 380A kontinuerligt).
Det känns osannolikt att det skulle vara nåt som fastnar rent mekaniskt, men det är så det känns. Doch är det så pass upprepningsbart med exakt samma mönster om och om igen... men kan det vara ett elektriskt fel? Motorstyrningen?
Nån som varit med om något liknande?
Motorkontrollern som jag anslutit är kopplad så här:
jag mätte upp det hela på oscilloskop, men tyvärr pajade USB-minnet som jag lagrade bilderna på.. Ska försöka göra nya bilder (lite bökigt att ansluta oscilloskopet).