RGB-led till fiberoptik för stjärntak

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
marcusg

RGB-led till fiberoptik för stjärntak

Inlägg av marcusg »

Funderar på att göra ett stjärntak i vardagsrummet med (för många) meter fiberoptisk kabel, en drös med LEDar samt en Arduino som hjärnan i det hela.

Har funderat på RGB-LED:ar för att kunna skifta färg. Tanken är att knippa ihop fiber i knippen om 6-12 per LED: detta för att kunna styra t.ex. färg och intensitet för varje konstellation (därför många LEDar istället för en stor projektor som i många köpehimlar).

Frågan är dock, är det möjligt att få en (tämligen hyfsad) jämn färgton över alla fiber i ett knippe? RGB-LED:ar har ju ljuskällorna för varje färg på aningen olika plats, så hur får man detta utjämnat? Kan man lägga något mellan själva lysdioden och fibern som jämnar ut färgen utan att tappa alltför mycket i ljusstyrka? Någon typ av plexiglas?

Beror väl även på vilken LED man använder. Spontant tänker jag mig antingen lösa 5mm (fyra pinnars som drivs med separata PWM-drivkrestar) eller digital RGB-ledstrip med inbyggda drivers (något i stil med denna, http://www.adafruit.com/product/1461 ). Har två LED-strips ute i verkstaden som jag ska testa med, har bara inte hunnit än. Har hunnit testa med en 5mm RGB-led: den har ganska olika riktning på färgerna, så håller man handen två dm ovanför ser man tre tydliga färgcirklar och de 8 fibrerna (0,75mm) som jag knippade ihop hade ganska olika färg.

Någon som har erfarenhet och/eller kunskap om detta, som kan hjälpa mig? Sammanfattningsvis:
1. Är det alls möjligt att göra på detta sätt, med en RGB-led per 6-12 fiber?
2. Om ja, vilken typ av RGB-led anser ni är bäst lämpad för detta?
3. Om ja, hur uppnår man en tillräckligt god jämnhet i färg över hela fiberknippet?

Hoppas hinna testa lite mer senare i veckan, lite tips på vägen vore ju guld värt då! :D
G4jm0r

Re: RGB-led till fiberoptik för stjärntak

Inlägg av G4jm0r »

Borde det inte gå att ha ett tjockt fiber för att "blanda" ihop färgerna innan du splittar upp det i flera småfiber?

LED -> 5mm fiber -> multipla småfiber
marcusg

Inlägg av marcusg »

Jag vet inte hur färgerna blandas, men det kanske man fungera? Med LED-strips måste jag ju göra någon anordning för att kunna fästa fibrerna mot LEDen – att göra kanaler för 5mm fiber (eller glas/plaströr) borde ju inte vara något problem...

Har jobbat med fiber tre dagar i streck nu, men det har varit för att överföra information, inte bara ljus... :-) Men ikväll eller imorgon, då ska jag fortsätta med det här!
marcusg

Inlägg av marcusg »

Testat lite med LED-strip. Mer än tillräckligt mycket ljusstyrka, integrerad styrning så hundratals LED:ar kan styras från en enda pinne på arduinon. Problemet med ljusspridningen finns även här, men det är inget jag kan se med ögat när jag höll ett frostat plexiglas någon enstaka centimeter ovanför LEDen. Så ljusledare måste ju absolut provas! Tyvärr har jag inga hemma, men har beställt lite olika för att prova: 3mm fiber "end light", 5mm fiber "side glow" (hittade inte 5mm end light), Mentor raka ljusledare, 5mm acrylplast (som jag då behöver kapa och kanske slipa/polera själv)...

Någon som har tips på andra ljusledarlösningar som kan vara bättre? Har t.ex. inte hittat 5mm i färdiga längder (gissningsvis 3-5cm), endast de där Mentor 3mm.
Skriv svar