Mata Raspberry pi2 från gaveländen?
Mata Raspberry pi2 från gaveländen?
Jag har behov av att montera hallonpajen i ett rör med så liten diameter som möjligt.
Ett problem är då att strömförsörjningen på kortet ska ske genom en microUSB sittandes vinkelrätt rakt ut från långsidan, rätt in i väggen på mitt tänkta rör.
Nu har jag för mig att jag läst någonstans att man även kunde mata via ett av de vanliga USB-kontakterna i gaveländen, men nu hittar jag inte det igen. Och kanske gällde det bara den första pajen? Och var det inte någon annan nackdel med det också?
Någon som vet på råd?
Ett problem är då att strömförsörjningen på kortet ska ske genom en microUSB sittandes vinkelrätt rakt ut från långsidan, rätt in i väggen på mitt tänkta rör.
Nu har jag för mig att jag läst någonstans att man även kunde mata via ett av de vanliga USB-kontakterna i gaveländen, men nu hittar jag inte det igen. Och kanske gällde det bara den första pajen? Och var det inte någon annan nackdel med det också?
Någon som vet på råd?
- lillahuset
- Gått bort
Re: Mata Raspberry pi2 från gaveländen?
Kan du inte bara löda in ett par trådar på lämpligt ställe från microUSB till elektroniken. Schema finns med största sannolikhet tillgängligt.
Utan kontroll eller påläsning.......
Första versioner hade egen ptc säkring till USB port
Senare modell direkt till 5[V] på kortet
Strömförsörjnings microUSB går via både ptc säkring och överspänningsskydd
Finns också 5[V] pinnar i allmänna in-ut raden
http://elinux.org/RPi_Hardware#Schematic_.2F_Layout
Första versioner hade egen ptc säkring till USB port
Senare modell direkt till 5[V] på kortet
Strömförsörjnings microUSB går via både ptc säkring och överspänningsskydd
Finns också 5[V] pinnar i allmänna in-ut raden
http://elinux.org/RPi_Hardware#Schematic_.2F_Layout
- lillahuset
- Gått bort
Överspänningsskydd kan väl vara åtminstone lite intressant.
Den gamla R-Pi model A och B från och med Rev.2 när dom tog bort den löjligt klena polyfusen, dom går att mata "baklänges" genom USB-portarna, A+, B+ och 2an går inte att mata den vägen då dom har bättre skydd på USB-portarna.
Det du kan göra för att slippa micro-USBn är att mata in strömmen via ett par av GPIO-pinnarna, du matar dock in strömmen efter säkringen och polaritetsskyddet, mm, du kan läsa mer i texten jag klippte in från deras "Hat Design guide" https://github.com/raspberrypi/hats/blo ... gnguide.md

Det du kan göra för att slippa micro-USBn är att mata in strömmen via ett par av GPIO-pinnarna, du matar dock in strömmen efter säkringen och polaritetsskyddet, mm, du kan läsa mer i texten jag klippte in från deras "Hat Design guide" https://github.com/raspberrypi/hats/blo ... gnguide.md
Jag hade nog ärligt sagt lött loss Micro-USB kontakten och lött på ett par matningstrådar direkt därBack Powering the Pi via the J8 GPIO Header
It is possible to power the Pi by supplying 5V through the GPIO header pins 2,4 and GND. The acceptable input voltage range is 5V ±5%.
On the B+ Pi, the 5V GPIO header pins connect to the 5V net after the micro-USB input, polyfuse and input 'ideal' safety diode made up of the PFET and matched PNP transistors. The 'safety' diode stops any appreciable current flowing back out of the 5V micro USB should the 5V net on the board be at a higher voltage than the 5V micro USB input.
If the add-on board uses any more GPIO connector pins than the first 26 (i.e. is designed for a B+) and provides back-powering via the 5V GPIO header pins it is required to:
Implement a duplicate power safety diode before the HAT 5V net (which then feeds power back through the 5V GPIO pins) as shown in this diagram. Alternatively provide some other mechanism to guarantee that it is safe if both the Pi PSU and add-on board PSU are connected. It is still recommended to add this circuitry for new board designs that only implement the first 26 pins of the GPIO header but that also implement back powering.
Make sure that the supply that does the back-powering can supply 5V at a minimum of 1.3A to the Pi at all times (but recommended to support 2A).
Under no circumstances should a power source be connected to the J8 3.3V pins.

Utan att ha kikat närmare så verkar det som att löda dit ett par trådar vid microUSB'n vore det bästa, om det nu är möjligt att hitta några bra punkter att ansluta på vill säga. Att det är ruggigt smått är väl ungefär det enda jag sett hittills.
Tanken är att sedan mata via någon "powerbank" med USB utgång. Jag ANTAR att dessa har en fin reglerad 5V ut, eller?
Tanken är att sedan mata via någon "powerbank" med USB utgång. Jag ANTAR att dessa har en fin reglerad 5V ut, eller?
-
Jag hade matat via GPIO kontakten. Vill man ha skydden är det ju bara att montera dit några sådanna.
Jag hade också kört via GPIO-kontakten, rejäla pinnar att kontaktera.
MVH: Mikael
MVH: Mikael
Jag lödade kablar på dioden precis vid USB porten, där var ganska mycket utrymme och enkelt att löda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
>microUSB sittandes vinkelrätt rakt ut från långsidan
Finns också microUSB kontakter med vinkel
https://www.google.se/search?q=raspberr ... LAodoM4A6g
Finns också microUSB kontakter med vinkel
https://www.google.se/search?q=raspberr ... LAodoM4A6g
Schema verkar inte vara släppt till raspberry 2 model b, men efter idogt surfande så verkar det vara bäst att ansluta direkt på inkommande säkring F1 på undersidan eller tillhörande testpad pp1 (tror jag, bör kontrolleras) för 5V plusmatning. Dvs om man vill ha alla skydd som den vanliga matningen erbjuder. 0V kan man plocka ev. på skärmen till microusb'n. Det lutar åt att det blir något sådant.
Vinklade kontakter verkar ändå ta rätt stor plats, å andra sidan är inte måttet på röret det hela ska rymmas i spikat ännu så kanske...
Vinklade kontakter verkar ändå ta rätt stor plats, å andra sidan är inte måttet på röret det hela ska rymmas i spikat ännu så kanske...