Oltronix 2B 40-1 , schema ? reparationstips ?

Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Oltronix 2B 40-1 , schema ? reparationstips ?

Inlägg av Glenn »

Jag har ett oltronix 2B 40-1 som inte fungerar, först verkade det helt dött men den ena voltmetern rör sej lite sporadiskt när man vrider på spänningsratten.

Efterssom det är en ganska vacker pjäs som dessutom har en fin liten skruvad inventeringsskylt av metall från ett stort svenskt företag (under sitt gamla namn) så vore det kul att få igång det.

Jag öppnade det och kunde till min stora förvåning konstatera att det innehöll fyra rör av nån skum typ.. noterade också att på-lampan verkar vara just en glödlampa som är trasig.

Jag är iaf helt lost, ett schema skulle ju hjälpa, och gärna lite tips :)

..Kan ta lite bilder om det behövs.
Rolf Zetterberg

Re: Oltronix 2B 40-1 , schema ? reparationstips ?

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Tror inte att det ska vara någon större skillnad mellan enkelt och dubbelt aggregat.
På ett av mina två aggregat har jag bytt spänningspot och serietransistor.Symtomen är då låg eller ojämn spänning ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Faktum är att det ser ut att vaar i princip två helt separata aggregat i samma låda, tror till och med att det var två trafos, det var nog i princip bara strömintag och nätswitch med lampa som inte var dubblerat vad jag kunde se.

Jag får tacka för schemat, det underlättar, ska skriva ut det och klura lite, och se hur jag ska angripa det, ska hitta på nåt lämpligt effektmotstånd eller lampa att ha som last också.

Det här labbaggregatet fungerade troligen när det ställdes undan (efterssom det sparades), däremot har det nog stått i förråd i 20-30 år, vilket ju kan betyda att det är oxid som är problemet både i potar, kontakter och switchar.

Kul att det har "våffeljärnskontakt" som strömintag f.ö :) ..sambon lär bli tokig om hon ska göra våfflor och inte hittar sladden för den ligger ute i garaget nu :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Förresten, Jag utgår ifrån att T-komponenterna är transistorer ? isåfall är det en symbol jag ALDRIG sett användas för transistorer förut, det gör schemat lite mer svårläst även om man förstår hur den är menad, men det blir ovant. :)

Jag kan även se att de två (fyra) rören är "voltage regulator" och "voltage reference", efterssom jag inte har mer än välidgt övergripande kunskaper om rör så förstår jag inte riktigt hur det är tänkt att fungera, symbolerna känns också lite märkliga, man kan iofs konstatera att symbolen stämmer, men det är ju bara två pinnar av sju, ska man tolka det som att det är ritat med samma "logik" som när man ritar IC med bara grindsymboler och tar det som självklart att Vcc och GND kopplas korrekt ?

Ska man förresten tolka rebvisionen längst ner på schemat som att det är ritat 1965 ?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Rören är kallkatodrör, ungefär som en glimlampa. De skall lysa när de är i drift. Observera att tändspänningen är högre än brinnspänningen.

Edit: datablad på OA2
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... /0/0A2.pdf

Transistorsymbolerna har jag sett i svenska läroböcker från 70-talet, men knappast sedan dess.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Aha, ja där ser man ju att bara två pinnar faktiskt är relevanta.

Rören lyser när spänningen är på, iaf två, ska kolla dom andra med.

Däremot såg jag att en konding (gissar C4, ska kolla sen) har en buckla i gummit, och motståndet över den (R17?) ser ut att ha överhettat rejält.

Apropå den resistorn.. "5k ohm GL" ? vaddå GL ?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Den går jag bet på. Dock finns det ju ett antal andra motstånd i schemat som är märkta "GL" (och minst ett märkt "CU"). Finns det några likheter?

Edit: "GLass"?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Tja, bra fråga, det ser ut som ett motstånd på typ 5W bara

Jag tog några dåliga mobilbilder..

fronten:
DSC_2133r.JPG
Här är innanmätet:
DSC_2136.JPG
Och här är den misstänkta kondingen, med bränd resistor, ganska säker på att detta är C4 resp R17:
DSC_2137.JPG
Jag noterade även att bara två av rören lyser, dom andra "tänder" inte, och det är samma rör på båda delarna som är släckt.

Det vänstra aggregatet är heldött, vrider man på rattarna blir dte ingen skillnad, mäter man på utgången är det typ 0.2V.
Det högra kan man justera amperemätaren mellan sina ändlägen med strömratten (precis som att utgången är kortsluten), men det är 0-0.1V på utgången.
Rolf Zetterberg

Hur går det?
Jag skulle nog börja med det högra som verkar vara kortslutet.Det kan det mycket väl också vara-kortslutet på utgången,alltså.
Löd loss diod D5 och se vad som händer.Även 1000uF kan vara orsak till symptomet,men kanske lite mindre troligt.

(de där olika bokstavskombinationerna är Vitrohms egna beteckningar och har inte någon större betydelse idag)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Har inte lagt mer tid på det, ska röja lite på min arbetsbänk så blir det lättare att pilla med det, nu ligger det på en flyttkartong i lilla garaget (aka skräpsamlingsrummet).

Men det verkar ju helt krotslutet, så D5 är nog en bra början, får se om man kan lista ut vilken det är.

Tyvärr är det rätt svårt att komma åt något alls i det, delsvis pga kablarna som är surrade med tråd överallt..
Användarvisningsbild
Uky

Inlägg av Uky »

Kolbanepottar som den på bilden var ingen höjdare
när dom var nya. Och dom åldras inte "med behag".

Misstänkta komponenter är:
* Alla ellytar.
* Alla pottar.
* Alla motstånd som "varit varma"

Ett tips som gäller nyare Oltronixagg: Kretskorten.
Oltronix snålade och använde enkelsidiga mönsterkort utan
genompläteringar. Jag har fixat åtskilliga agg endast genom att löda
om kretskorten. Kikar man nära har jag kunnat se hur det mellan det tunna
tennlagret mellan ett komponentben och (den förtennta) kopparledaren
på kretskortet bildats mikroskopiska avbrott.
Rolf Zetterberg

D5-en s.k "kraftdiod" sitter precis vid utgångshylsorna.Lätt att komma åt.Bara att löda loss tampen och se om det blir spänning ut.Dioden behöver inte skruvas loss.

Lite lustigt hur data varierar på nätet.Ibland är det en Si,ibland en Ge.Maxströmmen varierar från 6A till 20A och spänningen varierar också.
6A kommer nog närmast sanningen,men det räcker med ett felvänt bilbatteri så ryker de allra kraftigaste dioder all världens väg...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag provade att koppla loss dioden lite snabbt igår och då verkar det fungera, i alla fall kan jag ställa spänningen mellan 0-40, jag hade ingen multimeter i närheten så jag kunde kontrollmäta men det funkar nog.

Den dioden var dock rätt dyr på ebay insåg jag, ska leta i gömmorna om jag möjligen har nåt liggandes..

Men, isåfall är det ju bara att ge sig på nästa, det som är heldött..
Rolf Zetterberg

Där ser man.Då var det den rackaren som kortslöt.
Om du inte absolut måste ha tidstypiska grejor,så duger en vanlig 3-6A diod ganska bra.Men det måste finnas en skyddsdiod här,annars kan det bli dyra fel inuti.
Aggregatet som ska vara heldött,där får man nog gå in och mäta runt serietransistorn.Ev mäta referensspänning också.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jo, den borde ju inte vara så kritisk, men jag vet att jag en gång för länge sen köpte en hel låda med typ ett femtiotal kraftiga halvledare på loppis, och jag
vet att det var en hel del dioder i den kapslingen, så det finns väl ganska stor sannolikhet att det finns nån som är lika bra eller bättre med samma utseende
som jag kan sätta dit.. OM jag bara kan hitta var jag lagt dom :)

..Annars kan jag iofs tillfälligt flytta över dioden från det vänstra agget (förutsatt att den är hel) så är den ena sidan fungerande iaf.

Ska väl försöka titta på det andra, tyvärr är det ju ännu bökigare att komma åt där då :)
Skriv svar