Slutmålet på denna etapp är att få till en automatisk verktygsväxlare. Inte för att jag behöver men det vore helt enkelt kul att ha det

Första steget blir att byta till en BT30- eller möjligen R8-spindel.
Spindelmotor är redan inköpt och det är ett AC-Servo som Tecno hade. Den skall klara 9000rpm och den styrs av +/- 10V så jag behöver även någon styrning till den.
Har läst spaltmil i helgen om Kflop och Kanalog och det ser helt klart ut som att det är den vägen man skall gå för att styra spindeln och resten av maskinen. Det finns tillräckligt med möjligheter för att kunna styra både xyz, spindel, verktygsväxlare och förhoppningsvis framtida a-axel. Kan hända att a-axel kommer före verktygsväxlare t.o.m. Om ingen har något bättre förslag så blir det nog en beställning om några dagar.
Har även hittat en spindel som verkar vara klart prisvärd. Den är kostar 610USD, är specad till 8.000 rpm och dom tar paypal vilket är bra!
http://www.skyfirecnc-usa.com/spindles.html
Håller på att maila angående frakt och har fått ett pris för båtfrakt på 140USD. Skall be om ett pris på DHL med.
Vet inte hur mycket strul det kan bli med båtfrakt så det kan vara värt en slant extra för DHL. Det kan ju ta rätt mycket tid med båt och importpapper kan väl bli rätt struligt har jag hört.