Dags för nästa etapp på min Opti BF20L

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e

Dags för nästa etapp på min Opti BF20L

Inlägg av perra_e »

Efter att ha kört maskinen med den vattenkylda kinaspindeln på 24.000rpm några år nu så är det dags för nästa etapp.
Slutmålet på denna etapp är att få till en automatisk verktygsväxlare. Inte för att jag behöver men det vore helt enkelt kul att ha det :D

Första steget blir att byta till en BT30- eller möjligen R8-spindel.

Spindelmotor är redan inköpt och det är ett AC-Servo som Tecno hade. Den skall klara 9000rpm och den styrs av +/- 10V så jag behöver även någon styrning till den.
Har läst spaltmil i helgen om Kflop och Kanalog och det ser helt klart ut som att det är den vägen man skall gå för att styra spindeln och resten av maskinen. Det finns tillräckligt med möjligheter för att kunna styra både xyz, spindel, verktygsväxlare och förhoppningsvis framtida a-axel. Kan hända att a-axel kommer före verktygsväxlare t.o.m. Om ingen har något bättre förslag så blir det nog en beställning om några dagar.
MSK040B-600.JPG

Har även hittat en spindel som verkar vara klart prisvärd. Den är kostar 610USD, är specad till 8.000 rpm och dom tar paypal vilket är bra!
http://www.skyfirecnc-usa.com/spindles.html

Håller på att maila angående frakt och har fått ett pris för båtfrakt på 140USD. Skall be om ett pris på DHL med.
Vet inte hur mycket strul det kan bli med båtfrakt så det kan vara värt en slant extra för DHL. Det kan ju ta rätt mycket tid med båt och importpapper kan väl bli rätt struligt har jag hört.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Uttis

Re: Dags för nästa etapp på min Opti BF20L

Inlägg av Uttis »

Den snubben har rätt stora problem med att leverera, ta betalt går däremot smidigt.

Jag har också funderat på den spindeln men vill helst handla nån annanstans så man slipper vänta ett år igen.

p.s ska den klara 8000rpm så lär du pröjsa 740$
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Den typen av spindlar finns det gott om på allibaba, även en tråd här på forumet där några beställt BT40 varianten.
Planera dock noga för hur du skall trycka ut verktyget ur den då det kräver avsevärd kraft (1-2 tons kraft) för att trycka ut verktyget.

Har du kollat något på Linuxcnc + mesa korten? Mycket trevlig kombination vad gäller möjligheterna att styra saker.
Då du planerar köra BT kommer du behöva få till orientering av spindeln så att tänderna på denna är i samma vinkel när den plockar verktygen i växlaren.
Borde inte vara några problem då du kör med en servo som har återkopplingen men ändå värt att ha i åtanke från början att styrsystemet behöver en indexpuls + position.
Gällande drivaren så kanske den har steg+ riktning som styrning med eller endast analog?
perra_e

Inlägg av perra_e »

Uttis skrev:Den snubben har rätt stora problem med att leverera, ta betalt går däremot smidigt.
Jag har också funderat på den spindeln men vill helst handla nån annanstans så man slipper vänta ett år igen.
p.s ska den klara 8000rpm så lär du pröjsa 740$
Aj tusan, tack för den varningen. Finns ju rätt mycket på aliexpress i samma prisklass.
Enligt mailet jag fick funkade PayPal och att den fans i lager så det kändes stabilt.
perra_e

Inlägg av perra_e »

swappe:
Ja Alibaba finns ju med :-) Får kolla upp BT40 tråden.

Har funderat en del på det tryck som behövs för att få ut verktygen. 1 ton är inte lite. Det finns ju färdiga lösningar till överkomliga pengar men annars har jag funderat på en kombination hydral och tryckluft. Man kan ju tänka sig att köra R8-spindel med så blir det nog mindre problem med den biten, men det verkar finnas mer verktyg för BT30.

Linuxcnc har jag inte tittat på. Får kika lite men är inte någon extrem vän av Linux. Kör Mach3 idag med ett tillägg där http://www.calypsoventures.com/home.html som jag trivs väldigt bra med, men det är kanske dumt att utesluta Linuxcnc bara för att jag inte är helt vän med Linux.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Jo det var lagervaror jag handlade också var nog därför jag bara behövde vänta ett år, finns dom som väntat 4år och väntar än.

Jag är somsagt också sugen på en spindel men undrar om man inte ska satsa på en bt40 istället verkar vara vanligare med sånna och finnas mer hållare och så verkar dom nästan passa mina iso40 maskiner.

är det denna som kallas bt40 tråden? :) ingen som satt fart på sin än? http://elektronikforumet.com/forum/view ... hilit=bt40
perra_e

Inlägg av perra_e »

Då är det nog uteslutet att handla där ifrån om det inte går att lösa så att dom får pengar efter leverans, vilket jag tror är omöjligt.
Kontakten jag har är via någon i USA, men det lär ju inte hjälpa.

BT40 är uteslutet för min del. BT30 är väl kanske i största laget det med, men får dock plats.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Var ju inte så svårt att hitta alternativ.

En av de billigaste och ser pålitlig ut enligt feedback:
http://www.aliexpress.com/item/ATC-spin ... 98428.html

Lite fler lageralternav för höre varvtal:
http://www.aliexpress.com/item/EN032-Sp ... 73779.html
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Har man inte fått kollinummer inom rimlig tid så är det ju bara att göra en reklamation hos paypal så får man tillbaka pengarna.
perra_e

Inlägg av perra_e »

mrfrenzy: Ja det har du ju rätt i. Man kan egentligen på sin höjd tappa en del tid + lite strul i så fall.

Nu börjar "kompromisserna" för att slutligen bestämma vilken spindel jag skall satsa på :D
Jag har febrilt letat efter dokumentation på servot och kan inte hitta något om att detta servo skall klara 9000rpm. Felmärkning???
När jag googlade så råkade jag även hitta en gammal säljtråd här på forumet som hade en del bra info. http://elektronikforumet.com/forum/view ... &p=1047585

Nu är det kanske inga större problem om den "bara" varvar 7500rpm. Skall jag köra på den billigaste spindeln är maxvarvet ändå 6000rpm och jag måste i så fall växla ned oavsett. Detta gör också att varvtalsmässigt har det ingen betydelse om jag kör lilla eller stora servot i paketet. Det som blir över är tänkt till 4:e axel

Jag kör mest plast och aluminium så ur det perspektivet är det frestande att köpa en spindel med keramiska lager som klarar 12000 rpm. Ca 3.000:- dyrare så inte så blodigt.
Ett alternativ är att behålla befintlig kinaspindel och använda den vid gravyr och kretskortsfräsning, men troligen kommer man inte orka byta och med 12000rpm borde man klara av kretskort skapligt.

Har kollat lite på vilken effekt man får ut vid olika varvtal.
Maxeffekt på styrenhetn är 1,5Kw ansluten till 3-fas.
Den lilla har maxvrid på 5,1Nm och den stora 8,1Nm

Lilla nedväxlad för 6000 rpm ger 6,375Nm och stora 10,125Nm.
Vid 1500W får man ut maxeffekt vid 2810 varv på lilla och 1770 på stora motorn.
Effekt i Watt på spindeln - Växlat för 6000rpm:

Kod: Markera allt

Varv      Effekt W
       Liten   Stor
500      334    530
1000     668   1060
1500    1001   1591
2000    1335   1870
2800    1870   1870
6000    1870   1870
Halva effekten vid 12000rpm så med stora motorn har man ju faktiskt 800W vid 1500rpm.
Det är lite frestande att gå på en spindel som klarar högt varv. Byta utväxling via tandrem borde man kunna fixa rätt smidigt när man behöver köra på lägre varv och vill ha högre effekt.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Jag kör en 2kw servo som spindelmotor.
Denna är växlad ca 1,7 maxvarv är typ 5400rpm med 400v matning men det vågar jag inte köra längre stunder då jag endast har budget lager i orginalspindel (som inte är byggd för dessa hastigheter) och motorns rating är bara 3000rpm.
Men 7000 rpm ser ut att fungera helt OK att köra.

Det som blir problem är tunga avverkningar med stora verktyg men tar man det lungt så går det med bra.

Kolla så du verkligen kommer upp i de hastigheter du förväntar dig vid den matninsspänning du kommer köra.
Drivaren till min spindelmotor är 400v 3fas vilket blir ca 540v dc i drivarens "dc bus" maxvarvet är ca 5400rpm.
Vet inte om det är en ratio med 1v *10rpm.

Kanske min tråd om min fräs kan de dig lite inspiration, kör linuxcnc så undrar du något där så hojta.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 3&start=45
H.O

Inlägg av H.O »

Motorn på bilden är ju specad till 9000rpm så det ska den klara men den har ju en varvtalskonstant på 58.5V/1000rpm så för att nå 9000rpm måste den (motorn alltså) matas med 9*58.5=526.5V men du har bara 400V vilket gör att max varvtal blir 400/58.6*1000 = 6825rpm. Sen tappar du lite spänning över omformaren och lite över motorns resistans (hur hög är den?) (ju mer du belastar motorn desto mer spänning tappar du över den) så 6000rpm är nog ett rimligt antagande med den spänningen.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

i min drivare som liknar dessa så är DC bussen över 500v, gissar att man får högre spänning om man likriktar 400v AC ?
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Fast det sker väll inte här för snurran går på 3fas AC ?
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Det är permanentmagnetmotorer där drivsteget likriktar AC spänningen till DC som sedan skickas ut på lindningarna i motorn enligt positionsdata från enkodern/fältavkänning. Det är iaf så jag uppfattat det.
Skriv svar