Söker komponent som kan skapa vibration

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Söker komponent som kan skapa vibration

Inlägg av Magnus_K »

Vet inte vad jag skulle ha som ämne och kanske reviderar detta senare.

Funktionen/Komponenten jag söker är något jag kan montera under tyg (eller liknande) och dessa ska vara tydligt kännbara med fingrarna när dom vibrerar.

Tänk er en liten öppen låda, ca 10x10cm, som man spänner ett tyg/film över. Likt en matris så ska dessa vibratorer monteras under tyget på 9 punkter.
Genom att lägga tre fingrar och täcka hela tyget så ska jag kunna känna i vilken av dessa 9 positioner det vibrerar.

Det som slog mig först var mobiltelefonsvibratorer men jag tror det blir för kraftfullt, svårmonterat och vibrationerna kan fortplanta sig för mycket. En annan sak jag funderat på är små små högtalare som vid låg frekvens men "högt ljud" kan skapa rätt känsla men det här tror jag blir för avancerat och dyrt.
Skulle det fungera med piezo-element mot ytan? Om man kan få ner frekvensen till under hörbart kanske?

Tips mottages tacksamt och jag förstår om det kommer frågor om vidare förklaring då jag själv knappt förstår vad jag skrivit.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Söker komponent som kan skapa vibration

Inlägg av gOry »

Tror jag har sett att vissa telefoner har vibrator och högtalare i ett och samma, en liten högtalare med vikt i. Dessa brukar inte vibrera lika kraftigt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns dom där platta , ser ut som små mynt, vibrationsmotorer, om man monterar dom på stumt underlag med lite fjädrande material mellan så fortplantar sig inte vibrationerna, och sedan ett tyglager ovanpå så bör det funka

piezo känner man med, prova så känner du dom , man kan även prova dom ovanför hörbart ljud, men då blir det ultraljud som kan sabba kroppen istället :vissla:

och, naturligtvis, upp och nedgående servon med nålar som sticker igenom tygget :badgrin: :twisted: :mrgreen:

hm, man kunde ju ha nedväxlade motorer med en asymetrisk topp, ex kapa axlen lite snett och runda av ordentligt, behöver inte vara många tiondeler snett, så känner man igenom tyget om dom snurrar eller inte
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Electrokit 41002888 eller 41004043
johano

Inlägg av johano »

Nyfiken på vad det ska bli (användas till) vart man ju :)

/johan
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Tack för idéer och förslag.
Just den som ni pratar om, och Retroperra tipsar om (41002888), passar nog bäst till min applikation.
Det kanske går att fylla lådan med dämpande material och som dom kan vila på, som en bädd. Sedan limmas dom direkt på tyget/filmen.
Ska köpa några och se om det går att strömbegränsa lite för att spara på krafterna.

@johano:
Klurar lite på ett hjälpmedel för synskadade. Anledningen till varför jag börjar med detta nu är för att jag ska implementera detta i ett av mina nuvarande projekt men blir det bra så kanske jag kan få ge bort lite hjälpmedel till behövande.

Kan ju tillägga att söka på "mini vibrator" på eBay gav synnerligen massvis, men mindre aktuella, träffar...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Finns väl färdiga braille-displayer som fungerar så?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Du kanske det gör? Inte en aning men det spelar inte så stor roll nu. Detta ska bli en så specifik sak så beställde ett knippe.

Återkommer med resultat.
Skriv svar