Hur fungerar en äldre HUD?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Hur fungerar en äldre HUD?

Inlägg av Mizzarrogh »

Som rubriken lyder, har några teorier i skallen, men jag har länge undrat mer exakt vad som skapar själva bilderna i en äldre HUD i tex ett flygplan?
Jag vet att det är en projektor som förmedlar bilden, men vad ger projektorn den optiska informationen så att den syns på displayen sedan?
Var det ett katodstrålerör, eller någonting helt annat?
(Alltså de riktigt gamla)

Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Hur fungerar en äldre HUD?

Inlägg av LaRdA »

I dom riktigt gamla så är det vad jag vet inte ens en display utan där är det glasskivor med olika "sikten" som med hjälp av diverse optik genomlyses av en glödlampa och sedan projicerar bilden på glasskivan.
För de inte riktigt lika gamla så kan jag däremot tänka mig att dom använt små katodstrålerör för att projicera informationen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De gamla (ofta gröna) HUD är en "helt vanlig" CRT-bildskärm med en glasskiva i 45° (eller vad som passar) över så att bilden speglas samtidig som man ser genom glaset. Sedan kan det vara optiska behandlingar som ger bättre effekt, kontrast, blänk osv.

Min GPS kan läggas i framrutan och sättas i HUD-läge, det betyder i grunden bara att den inte har så detaljerat karta och ökar kontrasten en hel del.

Kolla på telepromter, de är "exakt" det samma som HUD, skillnaden är att på andra sidan glaset finns en kamera istället för fiendeflyg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Aha, då förstår jag. :tumupp:
Intressant detta!

Tänkte först de fungerade typ som ett gammalt Episkop eller liknande men med ett katodstrålerör i stället för pappers sidan.

Systemet med glas skivor skulle ju även förklara den mekaniska uppbyggnaden man kan se från utsidan.

Edit, Icecap han posta emellan,

Jo, så långt är jag med, men jag förstod mig inte riktigt på de riktigt gamla, om det verkligen var en CRT, eller om man använde en annan teknik på den tiden.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

CRT! (Har jobbat i flygvapnet i 9 år...)

Självklart har teknologin förbättrats om den har varit bättre (mindre ström, mindre värme, bättre ljus, mindre plats osv) men det är bara reflektion i en glasskiva som är grunden. Även på hjälmsikte är det så, tänk Google Glasses.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Spännande, Visste inte att det fans välfungerade CRT teknik så tidigt, intressant. :)
(Har för mig att HUDs har funnits i allafall sedan 60 talet i någon form)

Tycker dock jag känner igen det LaRdA beskrev från någonting... :humm:
Tycker mig ha sett detdär i något sammanhang.
Edit, kanske någonting flottan använt för projektion för mycket länge sedan? :humm:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jo, de helt gamla som inte hade information men bara sikte var det som rödpunktssikte till handeldvapen. Man hade mallar så att det blev linjer och cirklar osv men likaväl är det samma sak.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Intressant! När kom de första med CRT teknik?

(litet sugen på att bygga en men verkar rätt komplicerat att få det bra med optiken)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kollade efter "HUD CRT first" men kom över DENNA.

Och även DENNA.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar!
Skall läsa igenom dem. :tumupp:

(Har länge önskat mig en riktig om de inte vore så dyra även begagnade... :) )

Edit, vad bra!
Nu föll några fler bitar angående riggens utförande vid backprojektion från extern projektor på plats när jag läste PDF dokumentet. :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Lite allmänt. Många tror att HUD i t.ex bilar måste projiceras likt en projektor med linser å grejer upp på glaset. Men det är bara att placera valfri display under rutan i lämplig vinkel (med spegelvänd bild), så speglas den i glaset. Klart. :)
Det funkar t.ex alldeles utmärkt att lägga mobilen med lämplig app (ex. GPS-hastighetsmätare) ovanpå instrumentbrädan så syns den tydligt i vindrutan.
H.O

Inlägg av H.O »

För lite gammaldags rysk HUD-teknik kan du kolla på denna. Killen har för övrigt en del intressanta prylar att visa!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Den nissen (går under namnet Mashpriborintorg på IRC) är en lite kul och udda typ.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Madmodder: Dock är nackdelen att du inte får oändlig fokus (dvs "parallella ljusstrålar"). Dvs man måste omfokusera ögonen för att "se" hastigheten istället för bilarna som är framför vindrutan.
Det är det projiceringen och alla linser gör, dvs projicerar bilden med oändlig fokus mot vindrutan, så att man kan fokusera på ett objekt framför och HUD:en smälter in korrekt ändå.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

H.O, Tackar!
Jo, det var den jag länkade till i början, intressant och lärorik kanal. :)

Nej, för en fusk HUD räcker det ju att slita av backplaten från en vanlig plattskärm, men jag var intresserad av hur den fungerade i ett äldre flygplan där det är fler faktorer man behöver ta hänsyn till som sagt. (Idag finns det nog modernare teknik än det i filmen som sagt.) :)

IceCap, jag hade tydligen tankelåsning förut och blandade ihop tekniska begrepp, nu fattar jag ganska klart vad du menade med ditt första inlägg här, det var ju exakt samma sak som det jag också tänkte på att man borde ha använt... Då gissade jag rätt med andra ord, och den tekniken har ju definitivt funnits länge. :)
(Blandade ihop CRT med LCD/LED teknik av någon obskyr anledning... CRT teknik har ju funnits mycket länge, mer än 100 år idag.)
Skriv svar