Fråga ang styrning av H-brygga L298 från Electrokit

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Perfetto

Fråga ang styrning av H-brygga L298 från Electrokit

Inlägg av Perfetto »

Jag ska styra en DC-motor (endast ändra riktning, ej hastighet) med H-bryggan L298 från Electrokit. Man kan ladda ner ett dokument över bryggan på nätet men det var inte så lätt att tyda hur den skulle styras med hjälp av det. Jag fick till det genom att lägga +5V från logic power supply-utgången på kortet till EA-ingången och sedan ändra riktningen med en tråd från GND till I1 respektive I2. Det är en liten motor på 12V, ca 4W.

Det känns lite ovant att styra med en GND-signal, det är ju vanligare med ex +5V eller +24V. Gör jag rätt?

L298:
http://www.electrokit.com/motordrivare- ... ygga.49762

Manual:
http://www.electrokit.com/productFile/download/3463

Finns det några övriga synpunkter gällande L298 eller tips på enklare bryggor för att ändra riktningen på min DC-motor tas de tacksamt emot! :-)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: Fråga ang styrning av H-brygga L298 från Electrokit

Inlägg av lillahuset »

Det verkar väl praktiskt att styra med 0V. Jag gissar att det finns pull-up på ingångarna.
Om det är löst på det sättet slipper man bekymra sig om logiknivåer om man har "open collector" som driver. Mät upp spänningen på styrpinnarna och se om de ligger inom gränserna för vad din elektronik tål.
JustNeed

Re: Fråga ang styrning av H-brygga L298 från Electrokit

Inlägg av JustNeed »

Det är nog som lillahuset skriver att den har inbyggda pullupmotstånd så att ingången är hög om ingen signal är inkopplad.

Hur exakt ska du styra motorn?
Ska du ha en uC eller ska du manuellt trycka på knappar?
Om du har elektronisk styrning bör du ha både I1 och I2 inkopplade. Hög på ena och låg på andra gör att motorn går åt ena hållet, inversen ger motsatt håll. Tänk på att du kommer få en rejäl strömspik genom motorn om du inte rampar ner emellan riktningsbytena.

Om du tänkte styra motorn med knappar kan du bygga riktningsstyrning med en enda DPDT-knapp så slipper du halvledarna helt.
Skriv svar