"Bomb" replika för paintball

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Adam.h

"Bomb" replika för paintball

Inlägg av Adam.h »

Hej, jag hade tänkt bygga en "bomb" replika som ska användas i exempelvis paintballspel. Jag hade därför tänkt visa hur jag tänkt att den ska fungera och hoppas på lite förslag från er lite mer erfarna om hur man ska gå tillväga.

Tanken är att man ska kunna ställa en tid i minuter och sekunder och därefter trycka på en knapp som startar en nedräkning från tiden man ställt in. När nedräkningen når noll ska någon form av ljudsignal starta. Om någon håller ner en annan knapp i 10 sekunder ska däremot nedräkningen avslutas och man ska därefter kunna börja om.

Jag hade tänkt använda 7 segments displayer för att visa tiden och någon form av IC för att styra allt. Jag har tillgång till PIC programmerare och AVR om jag inte minns helt fel.

Projektet är ett gymnasiearbete så tanken är ju att jag ska lära mig något, därför skulle jag helst hålla mig till att programmera en IC men alla förslag uppskattas :) .

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: "Bomb" replika för paintball

Inlägg av Glenn »

Om du har lite programmeringskonskaper så är det ju absolut enklast att göra med en MCU (alltså typ PIC eller AVR) precis som du är inne på, i praktiken är det väl det enda som behövs då, förutom lite passiva komponenter och nåt halvledarrelä eller nåt :)

Själv skulle jag byggt med en PIC, bara för att det är det jag är mest van vid :)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

För att vara hollywood-autentiskt så ska du helt klart ha röda 7-segmentsdisplayer.
Dessa föreslår jag du driver ULN2003 liknande och sen skiftregister. Enkla komponenter och kräver få I/O av din uC.

Sen är det ju bara några knappar för att öka/minska tid och starta/stoppa. Går att göra med väldigt få knappar och knöligare hantering, eller fler knappar och enkel hantering.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Finns en liknande tråd från 2011: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=48243.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jag byggde en väskbombreplika i sommar. Använde arduino uno och en färdig 16x2 teckens LCD shield. Kopplade in piezo summer, några leddar, brytare , "klipp-trådar" och ett rc servo dirkt på arduinon. Man klipper en av fyra trådar för att stänga av nedräkningen. På rc servot sitter en knoppnål som sticker hål på en ballong, för att ge lite effektfullare explosion om man misslyckas.

Bomben var ett beställningsarbete och användes på ett äventyrsläger för barn/ungdomar. Den gjorde nog succe. :-)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag byggde en lite mer old-school variant för ett scoutarrangemang med 20-tals gangstertema för ett par år sedan :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted

Inlägg av svanted »

i dagens bombhysteri ska nog såna hanteras varligare än vapenatrapper, de kan lätt spärra av halva stan om man har otur...
och bura in ägaren som betalning...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Så du menar att man inte ska lämna sin väska såhär? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag kom knappt hem från jobbet en gång för några år sedan för att polisen hade hittat en bomb på fridhemsplans station, bomben visade sej senare vara en kvarglömd oljelampa :)

edit: http://www.dn.se/sthlm/oljelampa-ledde-till-bomblarm/
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Man behöver inte bygga en "Bomb" det räcker med en väska som "blippar"..

http://www.sydsvenskan.se/danmark/15-ar ... -fangelse/
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Man kan dock ringa på 114-14 och upplysa polisen om vad man håller på med innan.
Det behöver jag också göra ibland när man tex övar Airsoftskytte och liknande, i fall någon man inte har möjlighet att informera ringer in och undrar varför några springer runt i skogen med automatvapen och bomber och handgranater... :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag kan dock tala om att om man ringer polisen och frågar om man behöver något tillstånd för att släppa ut en hord blodtörstiga zombies i ett bostadsområde så lägger dom på luren... om man sedan ringer upp och ser till att vara lite tydligare med att det handlar om ett arrangemang och det är sminkade skådespelare, då lägger dom inte på luren i örat på dig :p
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tystnad är lika med samtycke... :mrgreen:
Ärligt talat så skiter jag i om de vill hantera det eller inte, så länge jag vidtagit all föreskrivna åtgärder sett ur lagteknisk synvinkel.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

hahha.. seriöst Meduza.. Har du ringt och berättat sådant? :P hahaha.. helt underbart :D

Men, det är väl inte din väska på gullmarsplan? :O

Mizzarrogh
Aha, är det något som man behöver göra? eller.. ja behöver.. men det är ju helt klart schysst att göra. Jag har aldrig varit med på något airsoft event, har inte ens några "vapen". Men om man skulle skaffa så är det ju kanske smart att veta att man kan anmäla sig själv så sett, ifall någon ringer in och undrar sen när man håller på.

Är de glada för informationen eller hur funkar det?

Adam.h
Hoppas vi inte ser några tidningsrubriker om bomber framöver då :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Verkar vara olika beroende på vem som sitter i andra änden av luren tydligen enligt svaren här, men brukar generellt vara grönt om man följer sunt förnuft, väljer lämpliga områden samt upplyser folk som är där, osv.

Detta är ju ingenting polisen egentligen behöver bokföra eller registrera i formell betydelse, det är endast en upplysning om vad som kommer att pågå på platsen så att man vet att det inte är skarpt läge om någon ser folk springa runt med automatvapen och liknande... :mrgreen:

Edit, det är olagligt att öppet bära naturtrogna vapenattrapper som kan förväxlas med riktiga vapen inom stadsplanerat område och motsvarande utanför privata områden där.
(använder man gun case och följer vanligt sunt förnuft brukar det dock inte vara några problem.)

Edit, detta gäller oavsett om den kan avfyra projektiler eller inte.

Licensfria vapen får hålla upp till 10J anslagskraft 4 meter från mynningen, men Airsoftvapen ligger betydligt lägre, ca 0,8 till 2,5 J är vanligt (2,5 i princip enbart för målskyttepistoler och liknande man inte använder mot andra spelare, eller på vissa typer av långdistansgevär och liknande där man följer säkerhetsavstånd.).

:)
Skriv svar