God dagens!
Har stött på ett problem med LED belysning.
Jag försöker byta ut lite halogen belysning(50W G53) mot LED(Phllips Master LEDSpot LV AR111).
Enligt speccen på transformatorn(se bild) så skall minsta belastning ligga på 10W, LEDen jag har är på 15W.
Trots detta så blinkar lampan bara till vid inkoppling för att sedan slockna och man kan precis se att den "glöder" lite.
Lampan är dimbar men transformatorn skall inte vara i dimmat läge(bara 230VAC in och halogenen gav rejält starkt sken)
Lampan är märkt 12VAC så det bör ej heller vara ett problem..
Detta borde väl ändå fungera, eller har jag missat något?
LED spotlight och elektronisk transformator?
LED spotlight och elektronisk transformator?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- frownlayer
Re: LED spotlight och elektronisk transformator?
testa att koppla på lite mer last. ta en 50w lampa. om så är problemet får du väl sätta dit lite motstånd. parallellt
EDIT: nu vet jag inte hur bra du är på el. men du har väl parallellkopplat dina LED? likspänning på bilden, men hoppas du fattar.
EDIT: nu vet jag inte hur bra du är på el. men du har väl parallellkopplat dina LED? likspänning på bilden, men hoppas du fattar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Den elektroniska trafon ger en högfrekvent AC ut. Eller snarare en fyrkantvåg på ca 25kHz blandad med en 50Hz AC sinus.
http://sound.westhost.com/lamps/elect-trans.html
Led lampan har säkert slöa dioder i en likriktarbrygga och en glättningskondensator. Det känner trafon av som en kortslutning intialt och slår av sig själv.
Du behöver en LED drivare, dvs en 12V DC trafo då din lampa antagligen styr sig självt alt likrikta och glätta din elektroniska trafo. Nackdelen är att då får du ca 15V DC som du måste droppa.
Jag har gjort detta, men då använde jag supersnabba power schottkydioder (alla schottky dioder är supersnabba) och en liten induktans i serie innan glättningskondingen.
Elektroniska halogentrafos kan inte regleras, de är free running och utspänningen är proportionell mot inspänningen.
http://sound.westhost.com/lamps/elect-trans.html
Led lampan har säkert slöa dioder i en likriktarbrygga och en glättningskondensator. Det känner trafon av som en kortslutning intialt och slår av sig själv.
Du behöver en LED drivare, dvs en 12V DC trafo då din lampa antagligen styr sig självt alt likrikta och glätta din elektroniska trafo. Nackdelen är att då får du ca 15V DC som du måste droppa.
Jag har gjort detta, men då använde jag supersnabba power schottkydioder (alla schottky dioder är supersnabba) och en liten induktans i serie innan glättningskondingen.
Elektroniska halogentrafos kan inte regleras, de är free running och utspänningen är proportionell mot inspänningen.
Det tog ett tag innan jag hann prova på plats .. Men det var för låg belastning.
Även fast donet är märkt 10-105W så räckte inte 25W(10+15) LED.
Kopplade dit en 50W halogen så fungerade det med en 10W parallellt.
Det är en bunt armaturer i dagsläget som alla har varsitt drivdon så det får nog bli lite omkoppling och köra ett antal armaturer på ett drivdon istället.
Även fast donet är märkt 10-105W så räckte inte 25W(10+15) LED.
Kopplade dit en 50W halogen så fungerade det med en 10W parallellt.
Det är en bunt armaturer i dagsläget som alla har varsitt drivdon så det får nog bli lite omkoppling och köra ett antal armaturer på ett drivdon istället.