Felsöka död dator
- Guldancistrus
Felsöka död dator
Hej!
Jag håller på att felsöka min farmors dator som inte startar. Hon berättade att hon hade slagit på datorn och sedan gått i väg för att göra andra saker medan den startade och sedan när hon kom tillbaks var datorn avstängd och ville inte starta.
När man kopplar in nätkabeln hörs ett litet ljud från nätaggregatet, men inget mer. Inget händer när man trycker på startknappen. Nätaggregatet startar om man kortsluter den gröna kabeln till jord när det är inkopplat i moderkortet. Fläktarna snurrar då och lampan på startknappen lyser, men inget mer.
Nätaggregatet har en specialkontakt inkopplad på moderkortet som jag inte vet vad den har för funktion.
Jag har testat startknappen med multimetern och den verkar fungera.
Hur ska jag gå vidare med felsökningen? Eller är den bara att skrota?
Jag håller på att felsöka min farmors dator som inte startar. Hon berättade att hon hade slagit på datorn och sedan gått i väg för att göra andra saker medan den startade och sedan när hon kom tillbaks var datorn avstängd och ville inte starta.
När man kopplar in nätkabeln hörs ett litet ljud från nätaggregatet, men inget mer. Inget händer när man trycker på startknappen. Nätaggregatet startar om man kortsluter den gröna kabeln till jord när det är inkopplat i moderkortet. Fläktarna snurrar då och lampan på startknappen lyser, men inget mer.
Nätaggregatet har en specialkontakt inkopplad på moderkortet som jag inte vet vad den har för funktion.
Jag har testat startknappen med multimetern och den verkar fungera.
Hur ska jag gå vidare med felsökningen? Eller är den bara att skrota?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Felsöka död dator
Specialkontakten är väl den klassiska P4 extra 12 V?
Då P4 var riktiga värmeelement är min gissning uttorkade ellyter i nätdelen (så har alla mina P4 hittills dött). Har du otur är det även uttorkade ellyter på moderkortet.
(Fast nu ser jag att det står Core i5 på etiketten, då är det kanske ingen P4 nej... Då är den väl inte heller så pass gammal att uttorkade ellyter är troligt...)
När du har nätdelen igång, mät utspänningarna med multimeter på AC-läge. En stabil DC ska indikera noll på AC-området, men är ellyterna torra har du rippel.
Då P4 var riktiga värmeelement är min gissning uttorkade ellyter i nätdelen (så har alla mina P4 hittills dött). Har du otur är det även uttorkade ellyter på moderkortet.
(Fast nu ser jag att det står Core i5 på etiketten, då är det kanske ingen P4 nej... Då är den väl inte heller så pass gammal att uttorkade ellyter är troligt...)
När du har nätdelen igång, mät utspänningarna med multimeter på AC-läge. En stabil DC ska indikera noll på AC-området, men är ellyterna torra har du rippel.
- Guldancistrus
Ok, ska prova det!
Några dåliga kondingar har jag inte hittat.
Specialkontakten är den som syns närmst i bild 3.
Några dåliga kondingar har jag inte hittat.
Specialkontakten är den som syns närmst i bild 3.
Aha, den var ju lite skum ja... Alla spänningar finns ju i den andra, det måste ju innebära att nätdelen är special? Är de kanske så att lysdioder och powerknapp är integrerat i nätdelen och ansluts via den där? Ljud kan det vara också (men då borde det varit nån skärmad ledare för mik tycker jag).
Har du nån bild på baksidan också?
Har du nån bild på baksidan också?
Kontakten är en power supply controller av nåt slag
testa med annat nätagg är väl ett måste om inget annat hjälper, dvs ta ut batteri o nolla bios kolla knappar,anslutningar osv
testa med annat nätagg är väl ett måste om inget annat hjälper, dvs ta ut batteri o nolla bios kolla knappar,anslutningar osv
Eftersom den vanliga ATX-kontakten saknas gissar jag på att specialaren motsvarar ATX-kontakten, dvs att det är specialkontakten som förser moderkortet med ström.
Kan du mäta om det finns de olika spänningarna där?
Annars är väl tipset att man kopplar ur allt som inte behövs för att man ska se BIOS-bootningen, och ser om den gör det...
Kan du mäta om det finns de olika spänningarna där?
Annars är väl tipset att man kopplar ur allt som inte behövs för att man ska se BIOS-bootningen, och ser om den gör det...
- Guldancistrus
Den vanliga atx kontakten sitter till vänster om ram-minnena, men den saknar 4 pinnar. Jag tror att jag provade att koppla in ett annat nätagg när jag fick datorn, men jag minns inte säkert så jag får väl prova det igen.
Hårddisk och cd-spelare är urkopplade och jag har även provat att ta ur batteriet och ram-minnena.
Jag ska försöka mäta spänningar i morgon.
Bild på baksidan:
Hårddisk och cd-spelare är urkopplade och jag har även provat att ta ur batteriet och ram-minnena.
Jag ska försöka mäta spänningar i morgon.
Bild på baksidan:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Känns inte som att nätagget är problemet här. Skulle tro att det helt enkelt är moderkakan som har gått i förtidspension.
Det brukar vara det på de här Fujitsu-datorerna, kvaliteten är ganska dålig. Tror det var på modellen på bilden där en av tre datorer var DOA direkt ur kartongen. Sen går resten sönder efter några få år.