T: Hålborrning / Laser? akrylglas

Dmt

T: Hålborrning / Laser? akrylglas

Inlägg av Dmt »

Hej, det är så att jag försöker modifiera en arkadstick och behöver hjälp med att borra några hål i en 3 mm skiva akrylglas, då det även är ett avlångt hål så litar jag inte på mina egna skills / verktyg för detta. Material finns.

Vill egentligen bara ha en ny frontlucka till en existerande låda jag redan har så finns en mall från föregående frontlucka med exakta mått för dom flesta hålen, men vill byta ut där det egentligen brukar vara en joystick till knappar.
Har varit runt på några glasmäterier men ingen vill ta till sig ett sådant jobb verkar det som.

Finns det någon som kan ta tag i detta eller vet vart jag kan vända mig?
ss+(2015-08-23+at+06.39.04).png
På bilden så visas det i grått vart det behövs göras hål 30mm för dom större / 24 mm för dom mindre. Som sagt har jag frontluckan som är 350x225 mm från orginalet som är exakta mått för dom större 8 hålen + avlånga i vänstertopp. Har en skiva i svart som är 500x250 mm och 3 mm tjock.
Stockholmsområdet skulle underlätta.
Tack!
ss+(2015-08-23+at+07.02.13).png
Hur det bör se ut när knappar är insatta i hålen, ej säker på hur litet avstånd det kan vara utan att gå sönder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Re: T: Hålborrning / Laser? akrylglas

Inlägg av GeekJoan »

Jag kan laserskära det om du vill. Men om du har med eget material så måste du vara 100% på att det är akryl och inte något annat som inte går att laserskära. Gör en ritning i tex Illustrator eller Corel Draw.
http://grafixo.se/
Dmt

Inlägg av Dmt »

Tack!, ska kolla på hur man gör en ritning i antingen ett utav dom programmen och återkommer när jag listat ut.
det jag köpt är http://www.mattonbutiken.se/index/produ ... c=M5112811 och enligt dom så skulle det gå väldigt bra att arbete med så antar det är rätt material?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Det går att göra i andra program också, men det måste vara ett vektoriserat format. Det går alltså inte med en jpg eller png, eller liknande som är en bild. Då får jag sitta och göra om det till vektor vilket kostar massa onödig tid/pengar om du kan göra det själv.
RFC420

Inlägg av RFC420 »

Jag har tänkt göra en snarlik grej, vad skulle det ungefär landa på om du fixade det, GeekJoan? Min skall vara ungefär 40x15 cm, men antal och storleken på hålen är ungefär samma. Säg att jag fixar vektorritningen men saknar material, skall vara ofärgat och ~2mm tjockt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag kan nog kanske ha material annars kan jag fixa. Om du kommer förbi och har en fungerande ritning... Säg ~100:-
RFC420

Inlägg av RFC420 »

Det låter ju absolut överkomligt. Jag ska fixa en ritning så hör jag av mig.
Skriv svar