Kondensator borta, behöver "värde"

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Kondensator borta, behöver "värde"

Inlägg av toffie »

Hej på er,
Försöker hjälpa en med att lösa ett litet kondensatorproblem. Bilden föreställer kretskortet i en ABS box till en Volvo C70 som ingen av oss har något schema till. Behöver ett bra normal värde att sätta dit, kan det fungera med en 100nF möjligtvis?

Vi bor långt ifrån varandra så jag har inte möjlighet att mäta kringliggande komponenter för att se om de har lika värde allihop men vad jag kan säga är att det är en lång rad med dessa kondensatorer vid ingången till boxen, vid kontakten alltså. Det syns inte riktigt på bilden förstås.
IMG_1882.JPG
Som ni ser så råkade han ploppa bort kondensatorn när han öppnade boxen, lite oturligt förstås. Men sen finns det ju två storlekar på dessa, förmodar att det är spänningsbaserat?

De lägre lär väl vara 25-50V och de större.. 100V?

Har bara 100nF 50V tillgängliga, kan det funka möjligtvis?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sodjan
EF Sponsor

Re: Kondensator borta, behöver "värde"

Inlägg av sodjan »

> Men sen finns det ju två storlekar på dessa, förmodar att det är spänningsbaserat?

Eller kapacitansbaserat... :-)

Kanske/antagligen något filter på ingångarna.

Med tanke på att det sitter tre större straxt till höger så skulle en
gissning kunna vara att det även var tre större till vänster. Den
finns alltså inte kvar? Den som "ploppade" bort?
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jo filter på ingångarna är det definitivt, såg på en annan bild där varenda kondensator på denna linje går mellan ingående pinne i kontakten och jord. Så filter borde det vara :P

Nej han hittar den tyvärr inte. Det är ju klart, mönster är ju något vanligt när det gäller kretskort :P

Kapacitansbaserat kan det ju förstås också vara, men alla 0805 jag har är "lika stora", mest därför jag tänkte på spänningen istället. Har faktiskt inga av den tjockare varianten hemma.
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

Är ganska troligt att det är just 100nF, vilket är ett standardvärde för avkopplingskondensatorer vid frekvenser upp till 20-30 MHz.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jo det är vad jag fått uppfattning om! Får väl testa och se, visar sig något att fel så får man byta ut den.

50V borde ju förhoppningsvis vara ok i detta läge. Borde ju vara max 24V, men det är ju en "vanlig" bil, så då det är ju 12V och båda värdena är ju väl under gränsen på 50V.

Tack sodjan och peolah! :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Filter på ingångarna väljer man ofta (ibland?) 10nF. Sitter den mellan signal och jord så är det nog relativt okritiskt om det nu inte råkar vara någon högfrekent signal.

Jag tycker det låter lite opraktiskt om du och din kompis sitter långt ifrån varandra och du ska gissa. Vem ska reparera? Varför öppnade hen burken?
gkar

Inlägg av gkar »

Ofta sitter det 1nF och 200V på generella IO.
Om den trasiga sitter på CAN eller annat interface kanske detta inte fungerar.

200V för att klara kraven på fordonstransienter som man testar för och skall klara av(ESD typ 8kV) ISO 10605 och 7637
http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/ca ... mber=41937
http://www.iso.org/iso/catalogue_detail ... mber=50925
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Om det är 1uF så är de i den tjockleken så resonemnaget om att det är olika spänningsvarianter är
inte alls tillförlitligt.

Vet han om det var en liten eller stor som försvann?

Swech
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ta loss eller ställ den på höjden (lätt att peta upp med dubbel lödpenna) och mät på kondingen som är brevid - det är mycket stor sannolikhet att det är samma värde och kopplingen ser väldigt mycket ut som avfiltreringskondingar på utgående signalledare. Sedan ser det väldigt 'buskigt' ut vid lödningarna - tennviskers ?? eller är det bara damm och skräp som fastnat i flusset sedan tillverkningen?
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

Swech skrev:Om det är 1uF så är de i den tjockleken så resonemnaget om att det är olika spänningsvarianter är
inte alls tillförlitligt. Vet han om det var en liten eller stor som försvann?
Swech
Läste och tittade som *vanligt* för snabbt på TS beskrivning innan jag skrev mitt svar, missade att det var olika höjd på kondensatorerna. Som Swech säger, är det inte tillförlitligt att resonera om olika spänningsvarianter i relation till höjden/storleken. Och iom det är en väldigt viktig box/funktion i bilen - känns det inte bra att chansa överhuvudtaget, så försök skaffa ett schema på modulen är mitt uppdaterade råd, och om det är ytterligare fel på den - köp en ny.. Alla komponenter sitter där av en orsak och är dimensionerade avseende kapacitans och spänning för att ge en säker funktion. Och sådana boxar skall inte repareras när det blir ett fel på dem, de skall bytas mot en ny boxl

Så vad gör han inne i en ABS-box överhuvudtaget? :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Varför skulle man inte reparera dom ? löjligt.

Det "bästa" näst efter att få schemat vore ju att skaffa en annan fungerande box, löda loss den aktuella kondingen, mäta på den och sen löda fast den :)

Been there done that.. fast inte på just en ABS-box då..
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

Jag det kanske är löjligt att inte göra det, men rent generellt vill jag inte rekommendera någon att göra det om det inte
är rena standardfel man kan hitta, som det troligen är i TS fall.

Iaf googlade jag lite på C70 ABS Tracs-Burken och den verkar ju *enkel* mot många andra vad jag hört.

Och vad jag förstår är dom enkla att laga när man väl öppnat plastburken, vilket inte skall vara så lätt.
Kanske det som orsakat den skadade ytmonterade komponenten. En skruvmejsel för långt in?

Men det är ju tydligen flera standardfel vad gäller denna ABS-burk, skadade kretskortsbanor vid power, och ett par kondensatorer man byter ut. Så dessa är ju helt klart reparabla. Sedan får man väl limma ihop dom med silikon-lim.
Leon23

Inlägg av Leon23 »

Det ser ut att vara ett ganska stort avkopplingsnät.
Har du prövat att rengöra ytan och prova utan att ha kondensatorn populerad? Bör vara goda chanser till att det funkar bra
Skriv svar