Vilken halleffektsgivare kommer att funka?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Vilken halleffektsgivare kommer att funka?

Inlägg av EPG »

Jag behöver ha tag i en lämplig halleffektsgivare för att använda som hastighetsgivare på en bil. Jag hade tänkt mig en givare med storleken M12x1 och det måste vara en tretrådsgivare som matas med +12-15VDC och sen jordanslutning och utsignal.

Frågan är bara går det bra med vilken hallgivare som helst? Jag vill ju inte att signalen är dämpad eller att utsignalen är för svag t.ex. Den måste ju hänga med upp till si sådär 150Hz vilket innebär fem pulser för varje varv som drivknuten roterar vid ca 200km/h. Alltså hyffsat fin fyrkantsvåg (eller kanske triangelvåg snarare) en bra bit upp i registret.

Triggerhjulet består av en aluminiumcylinder med fem stycken neodymmagneter inlimmade med 72 graders mellanrum runt om.

Jag körde tidigare med en sån här givare:
Bild
Samt med betydligt mindre magneter än nu och med denna setup så tappade systemet pulser hela tiden och det gick inte att ställa in hastighetsmätaren som den skulle. Jag tror att en bidragande orsak var att triggerskivan inte satt placerad helt centrerat heller utan den slog lite grann.

Sen iomed att vi snackar om ett pulståg på över 100Hz vid motorvägskörning så kanske man bör använda sig av en koaxiakabel för signalen och kanske dessutom med ett termineringsmotstånd i änden? Signalen går både till ECUn och till Visarinstrumentet vid förarplatsen. Eftersom att motorn, hastighetsgivaren och ECUn sitter bak på denna bilen så blir det ju dessutom några extra meter fram till visarinstrumentet fram vid föraren.

Men som sagt var...
Vilken halleffektsgivare (M12x1) bör jag välja?
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Re: Vilken halleffektsgivare kommer att funka?

Inlägg av ViktorSigg »

200Hz är inga problem för merparten av hallgivare. Finns de som arbetar i kHz området utan problem.

På elfa finns det en uppsjö av passande givare, och beroende på om du ska ha en aktiv positiv eller negativ signal så får du välja NO eller NC.

Ett exempel är EI1202PPOSS (sök).

2mm switchavstånd, 800Hz, IP67, M12.

Finns billigare och dyrare beroende på vilken prisnivå du ligger i. Kanske inte vill ha LED på den heller... :)
Skriv svar