Frågan är bara går det bra med vilken hallgivare som helst? Jag vill ju inte att signalen är dämpad eller att utsignalen är för svag t.ex. Den måste ju hänga med upp till si sådär 150Hz vilket innebär fem pulser för varje varv som drivknuten roterar vid ca 200km/h. Alltså hyffsat fin fyrkantsvåg (eller kanske triangelvåg snarare) en bra bit upp i registret.
Triggerhjulet består av en aluminiumcylinder med fem stycken neodymmagneter inlimmade med 72 graders mellanrum runt om.
Jag körde tidigare med en sån här givare:

Samt med betydligt mindre magneter än nu och med denna setup så tappade systemet pulser hela tiden och det gick inte att ställa in hastighetsmätaren som den skulle. Jag tror att en bidragande orsak var att triggerskivan inte satt placerad helt centrerat heller utan den slog lite grann.
Sen iomed att vi snackar om ett pulståg på över 100Hz vid motorvägskörning så kanske man bör använda sig av en koaxiakabel för signalen och kanske dessutom med ett termineringsmotstånd i änden? Signalen går både till ECUn och till Visarinstrumentet vid förarplatsen. Eftersom att motorn, hastighetsgivaren och ECUn sitter bak på denna bilen så blir det ju dessutom några extra meter fram till visarinstrumentet fram vid föraren.
Men som sagt var...
Vilken halleffektsgivare (M12x1) bör jag välja?