En fråga om motstånd Arduino

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
choppertony

En fråga om motstånd Arduino

Inlägg av choppertony »

Hej. Jag vill göra en voltmeter av arduinon.
Och skicka det via Bt till telefonen.
Man skall kunna mäta upp till ett lastbilsbatteri. 24 Volt.
Men när det laddar så får det säkert lite till.

Jag behöver 2 motstånd för att dela Volten.
Om jag bygger så det skall kunna ta 30 volt så
borde väl det räcka???

För att få så noggrant utslag som möjligt vill jag använda mig av
1% noggrannhet .

Men hur många Ohm skall jag ha på de 2 olika så jag inte eldar upp
arduinon?
Rärkna ut delningen för att få 5 volt när man mäter på 30 volt är inte så svårt. Men det får väl inte ge för många amp
på ingången eller spelar det någon roll?

Sen är det det här med Watt på motstånden. De som kjell o co säljer är på 1/4 w klarar en kvarts Watts motstånd av denna uppgiften
eller vad behöver jag ha där?

Och tanken är oxå att den skall kunna vara kopplad till batteriet längre tid. Dygn. Så det skall ju klara av en längre tids belastning oxå.

Då jag inte läst el i någon skola utan bara fuskar lite hemma så blir jag glad för all hjälp jag kan få här.
Har jag skrivit någon fråga helt galet så fråga gärna igen hur jag funderar , så får jag förklara på ett annat sätt.
///mvh Tony Johnsson
slft

Re: En fråga om motstånd Arduino

Inlägg av slft »

titta på ohm:s lag så kommer du att själv svara på alla dina frågor

//Ola
jako

Inlägg av jako »

Du har ju redan i ditt resonemang ovan brutit ner problemet på ett bra sätt! Fortsätt nu i samma stil och titta på vilken ström Arduinon maximalt får ha till ingången och använd kanske 70% av det för dina fortsatta beräkningar av motståndens värden.
1/4 W är den maximala effekt som får utvecklas över motstånden så där har du ytterligare lite beräkningar.
Titta på ohms lag och utveckla dina beräkningar, du är på helt rätt väg!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Öh, nä, det finns ingen maximalt tillåten ström på en ingång, däremot finns det en maximalt tillåten spänning på en ingång.
I regel brukar impedansen på en processoringång vara såpass hög så det inte blir någon belastning i normala fall (dvs ingången drar ingen ström).

Du behöver dels en spänningsdelare.
Om man antar att du använder 5V logik (vet ingenting om just arduino) så lägger man lämpligen maximal spänning ut från spänningsdelaren en bit under matningen, säg 4-4,5 V.
Förhållandet mellan motstånden blir då 4/30, om man då använder standard motstånd, blir det lämpligen 27k resp 4.7k, du får då vid 30V 4,45V ut.
Nu är spänningen i ett fordon rätt skitig, så du sätter lämpligen ett RC-filter på processorns ingång, säg 1u och 47k (1u på spänningsdelaren mot jord och 47k i serie med ingången), du får då en brytfrekvens om ca 3,4 Hz.
För att sedan skydda processorns ingångar, sätter du en schottkydiod mellan utgången på spänningsdelaren och +-matningen, och en lämpligt Transil/TVS-diod till jord.
Du skall också ha en transil/TVS-diod på matningen till processorn.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men det får väl inte ge för många amp på ingången eller spelar det någon roll?

> och titta på vilken ström Arduinon maximalt får ha till ingången

Vad i jösse namn yrar ni om? :)
In *ingång* på en Arduino/AVR/PIC, eller någon annan CMOS krets, är
väldigt högohmig med en läckström på kanske några pA. Det går lika
mycket (läck-) ström genom ett tumavtryck eller rester av flussmedel.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ingången tar den ström den behöver! Samma brist på förståelse kommer när vissa frågar om det är farligt att en nätdel kan ge mer effekt än enheten som skal försörjas drar.

Det är bara en fråga om att den KAN ge mer.

Men som sodjan skriver: läckströmmen i smuts på kretskortet är sannolikt högre än vad ingången drar. Alltså är det som kvarstår "bara" att skydda mot fel polaritet och överspänning samt att filtrera störningarna bort bäst det går.
jako

Inlägg av jako »

hade tankarna på fel ställe idag när jag skrev inlägget tidigare i tråden men någonstans i bakhuvudet minns jag något om att man ska ha ganska låg impedans (ung. 10 k) hos signalkällan för att ladda S/H kretsen korrekt... kanske någon med aktuella kunskaper i ämnet kan bidra här.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ah! Om det handlar om en *analog* ingång till ADC'n så är det ju
en något annan fråga. När det gäller min impedans så är det för
att klarar specificerade omvandlingstider och noggrannhet. Det
är inget absolut krav om man kan acceptera några bitar fel.

Om man inte vill belasta källan med en "för liten" spänningsdelare,
så kan man använda större motstånd och en opamp som buffert.

Grejen med högimpedans ingångar gäller ju rent digitala I/O...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vad är det du egentligen vill göra med hela arrangemanget?
Lastbilsmiljö är inte helt enkelt att få till då det finns all möjlig skit på 24V systemet.
Det kan komma spikar på 60V om det vill sig illa.

Är det övervakning av specifikt batteri eller skall prylen även kunna mäta på ett t.ex. 7v system ....
m.a.o. Behöver du hela 0-24V området eller är det 15 - 24V som är interessant?

Swech
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

choppertony

Inlägg av choppertony »

Tanken var att kunna använda hela från 0 till 24V(30V). Den skulle kunna användas o bara kolla om en maskin som står på flaket
laddar. Då är den igång. Slutar den ladda så skall larmet gå via blåtand och telefonen skall ge en väckningssignal i hytten så man får vakna o ut o titta till grejorna.

Jag får väl sätta mig o läsa lite ohms lag så jag inte klyddar till det.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då ATmega som så många andra µC använder en kapacitiv spänningsdelare i A/D-omvandlingen är den "låga impedans" man ska tänka på löst med en kondensator på ingången av AD-pinnen (andra ändan till GND). Tar du 100nF keramisk blir det bra.

Självklart ska strömmen genom spänningsdelaren vara hög nog till att ge rimlig snabb spänning över den kondensator men samtidig låg nog till att ge störningar svårigheter att gå igenom.

Det viktigaste är dock att säkra mot alla spikar, polariseringsfel och annat skit som finns, en uppgift som är rimlig avancerat men som kan lösas ganska lätt med de moderna komponenter som finns.
choppertony

Inlägg av choppertony »

polariseringsfel kan ju förekomma. Men om man skall koppla in den en gång för alla så är det väl bara att
se till att idioten som skall koppla in den inte är en idiot? Det blir ju en produkt som görs i en enhet. Då får ju den som
gjort den koppla in den. och veta vad han gör.

Skall man göra en produkt som skall säljas så får man kanske tänka på allt.

Men visst. Det är lätt att tänka så. Gärna om man håller på att programmera. Man ser felen innan de uppstått :-)
Skriv svar