Det har tidigare gjorts försök med att ta emot marksändningar från stan, typ 1.5 mil, men det har inte funkat bra. Därav parabolen...
När jag kollade teracoms hemsida i våras insåg jag att de verkar skruvat upp en sändare med begränsat utbud i vår mobilmast, masten står på en kulle bakom oss, enligt eniro 200m bort. Men jag får inte in någon signal, i våras provade jag med TVn och någon aktiv bordsantenn. Men ingen signal...
Nu släpade jag med mig ett USB DVB-T kort, kör jag SDR# och snurrar in 490 MHz så ser man i princip inget. Visst man kan antyda någon typ av signal om man kisar lite... .
Det ligger en liten signal på 489.6, men inget annat...
Scannar och får ingen träff varken på 490 MHz där Teracom hävdar att det ska ligga eller någon annan stans.
När jag var nere och körde mot Gällivare häromdagen provade jag en annan mindre sändare längs vägen, för att kontrollera att det inte var fel på min utrustning. Denna mast låg på 506 MHz, och närmaste avståndet mot vägen är hela 1600m. Där hittade scannern i alla fall masten och listade kanaler.
Är jag för nära? Hamnar jag under loben? Men tycker att lite signal ändå ska läcka ner till mig. TV antennen bör väl vara rundstrålande? Spröten högst upp i toppen?
Min andra teori är helt enkelt att masten är trasig. Ska göra lite prover längs stora vägen och ner i samhället imorgon och se om det dyker upp någon signal om jag kommer längre bort från masten. Gör det det så får jag väl fästa antennen i en väderballong