DVB-T(2), har teracom glömt slå på sändaren?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

DVB-T(2), har teracom glömt slå på sändaren?

Inlägg av AndLi »

I våras/Senvintern gav parabolen upp i stugan. Om det var Canal digital som ändrade något eller ett hårdvarufel lokalt vet jag inte. Ett samtal till deras support gav bara att den box vi använde inte var supportad.

Det har tidigare gjorts försök med att ta emot marksändningar från stan, typ 1.5 mil, men det har inte funkat bra. Därav parabolen...

När jag kollade teracoms hemsida i våras insåg jag att de verkar skruvat upp en sändare med begränsat utbud i vår mobilmast, masten står på en kulle bakom oss, enligt eniro 200m bort. Men jag får inte in någon signal, i våras provade jag med TVn och någon aktiv bordsantenn. Men ingen signal...

Nu släpade jag med mig ett USB DVB-T kort, kör jag SDR# och snurrar in 490 MHz så ser man i princip inget. Visst man kan antyda någon typ av signal om man kisar lite...
489.6MHz.png
.
Det ligger en liten signal på 489.6, men inget annat...

Scannar och får ingen träff varken på 490 MHz där Teracom hävdar att det ska ligga eller någon annan stans.

När jag var nere och körde mot Gällivare häromdagen provade jag en annan mindre sändare längs vägen, för att kontrollera att det inte var fel på min utrustning. Denna mast låg på 506 MHz, och närmaste avståndet mot vägen är hela 1600m. Där hittade scannern i alla fall masten och listade kanaler.

Är jag för nära? Hamnar jag under loben? Men tycker att lite signal ändå ska läcka ner till mig.
mastsmall.jpg
TV antennen bör väl vara rundstrålande? Spröten högst upp i toppen?

Min andra teori är helt enkelt att masten är trasig. Ska göra lite prover längs stora vägen och ner i samhället imorgon och se om det dyker upp någon signal om jag kommer längre bort från masten. Gör det det så får jag väl fästa antennen i en väderballong :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman

Re: DVB-T(2), har teracom glömt slå på sändaren?

Inlägg av E Kafeman »

En nackdel med USB TV-dongel är att den bara sveper 2-3 MHz bandbredd vilket gör att TV-kanaler kan vara svåra att se mha SDR#.
RTLSDR scanner sveper valfri bredd mha dongeln, TV-statoner syns tydligare, men mätningen tar lite längre tid.
Scanner-programmet kan laddas ner här.
Två mätexempel, där jag använder detta program för att mäta på en TV-sändare, kanal 57, två mil från mej. Som antenn används pinnen som följde dongeln. vilket är en rätt dålig antenn utan riktverkan.
C57_spect.png
C57_spect2.jpg
DVBT kanalen är 8 MHz bred, vilket syns tydligt.

Vanligaste problemet om man är nära en TV-sändare är att det inte blir någon TV-bild pga av överstyrning, för stark signal. Det finns då billiga dämpsatser att köpa.
Sändarens antenner är säkert riktade mot horisonten, men det spiller över mer än tillräckligt om man är nära.
Om en TV-sändare är aktiv är det knappast möjligt missa den med dongeln om man är i täckningsområdet och har optisk sikt. Täckningsområdet storlek beror iofs på hur kraftig sändaren är. Den sändaren jag mätte på är medium kraftig och jag har förutom några hus och en mindre skog optisk sikt mot sändaren. Inga större fasta höjder emellan.

Om det är en aktiv sändare som du inte ser någon signal från, är min gissning att den ligger på annan frekvens än uppgivet. I synnerhet för mindre sändare händer det inte sällan att man lite då och då flyttar dess sändarfrekvenser till annan kanal för att inte kollidera med nya MUX-ar som sätts upp på annat håll.
Sök på ett vidare frekvensområde eller kolla med Terracoms hemsida då aktuell frekvens-info borde finnas där.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ingen större lycka med att installera RTLSDR scanner programvaran i windows , tretielva olika beroende (och installerar man dem, gnäller den fortfarande..) och provar man den kompletta hittar den inte librtlsdr.... *suck*

Frekvensen plockade jag från Teracoms "hitta rätt TV mast".

Provade med en liten liten antenn i TVn (från en USB sticka), inte heller där hittar den något.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Däremot lyckades jag sparka igång den i linux :)
Scan 480.0-501.0MHz.png
Inte mycket till signal där inte, men något är där i alla fall...

Provade över rundradio bandet först, och där syntes FM kanalerna tydligt, så det verkar funka i alla fall...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Svepte hela UHF delen av DVB-T bandet och fick följande:
Scan 470.0-790.png
Hur signalen kan ha ökat förstår jag inte riktigt Dwell time stod på 131ms bägge gångerna..
Kan jag ha flyttat antennen, den står i fönstret (som vetter åt fel håll)

Men man ser ju tydligt vår lokala mast, och några av de frekvenserna som används av kirunamasten.
Kiruna:
Nät 1 618
Nät 2 586
Nät 3 562
Nät 4 698
Nät 5 642
Nät 6 538
Nät 7 658

Kanske borde fläska på med Classes största UHF och försöka plocka in Kirunasignalerna istället...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Sändaren är på :)

w_scan lyckades tom hitta kanallistan när vi stod på vår övre parkering med antennen på bilens plåttak. Ungefär 10m från där jag experimenterade i förrgår kväll...
Det gick även bra när vi stod ganska rakt under masten...

Ska jag ha TV på parkeringen alltså? :)

Men bara en liten liten bit längre ner försvann mottagningen igen...
*suck*

Jaja, vem behöver TV? Jag har ju naturen att titta på...
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Som alltid, bara för att det är digital tv så slipper man inte undan en rejäl antenn.

Kjelle
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Vissa sändarstationer med väldig höjd har en liten rundstrålande slav på några hundra watt slav som servar närområdet
om folk bor riktigt nära under strålningsloben - så det är väldigt riktat
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Kjelle skrev:Som alltid, bara för att det är digital tv så slipper man inte undan en rejäl antenn.
Nu var det ju inte därför jag försökt med en liten antenn, utan det faktum att jag förutom några tallar har fri sikt till masten. Man kan då tycka att man inte ska behöva så mycket till antenn, men det är ju tydligt att det behövs!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det blev classes största antenn med inbyggd förstärkare
http://www.clasohlson.com/se/TV-antenne ... r383678000

och ny kabel ner till TV och en ströminjektor för att försörja förstärkaren.
Kändes väl kanske lite overkill för att ta emot en signal från masten 300m bort, och en liten oro för för stark signal.
Men fick fin fin bild utan att ens mata förstärkaren, och en mux från stan dök upp med. Med antennen felriktad ca 60 grader!
Men förstärkaren på och fortfarande felriktad kunde man få in alla (?) kanaler från stan med.

Nu är det bara att vänta och se vad som händer när snön kommer, för nu pekar antennen rakt in i en gran, men vår lokala mast bör jag få in i alla fall :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Snön i granarna har blåst ner, men när jag drog igång tv hackade bilden på alla kanaler.

Irriterad klättrade jag upp på taket, slet ner parabolen, skickade upp min tv antenn i toppen av röret och vred den mot min lokala antenn. Fortfarande bara hackig bild, slet ut antenn sladden ur tv, bilden försvann.
Bra då har inte mössen ätit av sladden.
Kopplade bort strömmen till injektor som ska mata förstärkaren i antennen...
Tada perfekt bild!!

Inte för svag signal alltså, utan för stark!!

Jaja, jag blev av med en ful parabol på stugtaket i alla fall :)
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Inlägg av Mathias@Åland »

Det är inte så att du har någon 4G-mast i närheten? De ligger ofta på 800 Mhz-bandet och stör då TV-mottagningen (speciellt om det är förstärkare inblandat). Du kan ju koppla in en spektrumanalysator/USB-sticka till antennen och se om det finns något på 800-bandet.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jodå i samma mast sitter det numera 4G sändare med, ett riktigt lyft från den gamla gprs utrustningen som inte orkade med påskfirarna...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Man kan notera att sommarväder kräver förstärkare, vinterväder kräver avslagen :)

Net4Mobility slängde för övrigt upp en ny mast bredvid i höstas(Augusti/September), något verkar dock gått fel vid projekteringen...
Den har nämligen fortfarande ingen nätspänning! Man ser tydligt markröret som kommer upp ur gruset de lagt dit för att sätta fundamentet i masten till, och man ser tydligt mätarskåpet ovanför. Men kabeln som borde kommit upp ur röret lyser med sin frånvaro!
Det saknas också alla typer av spår av grävarbete mot närmaste anslutningspunkt för elnätet, i kanten av gruset till fundamentet sitter det en pinne, jag gissar att röret slutar under den någon stans och någon annan ska komma och gräva ner en matning därifrån. Vi får väl se vilket år det blir, tills dess får vi klara oss med bara Telia...
Skriv svar