Nu sitter jag och konstruerar elektronik för en batteridriven apparat som har ett skjutreglage för off/mod1/mod2 , men så börjar man ju fundera på hur användaren gör.
Låt oss säja att man lägger ifrån sig apparaten i påslaget läge då är ju själva on läget låst. Sitter och dammsuger google på lösningar men alla bygger på momentana switchar med möjlighet för en uC att stänga av sin egen kraft. Det hela drar ca 20mA och har ett li-ion batteri på 4Ah så urladdningen är ganska skadlig i förhållande till självurladdningen.
Min tanke är genast nån vippa som kan hantera detta men jag får fortfarande inte ihop det med att "ON" fortfarande är aktiv.
Tips önskas
ON OFF logik problem
- ChristianS
- SeniorLemuren
Re: ON OFF logik problem
För att ge någo hjälp så måste du nog försöka förklara bättre vad det rör sig om. Är skjutreglaget kopplat till inporten på en µC, vad sker i apparaten när den är off m.m.? Rör det sig t.ex om en µC som får insignal från ett reglage så får du du bestämma hur länge reglaget skall vara "orört" innan apparaten skall slå av, eller kanske använda en motion sensor som känner av när man lagt den i från sig. Vissa µC har ju funktionen sleep mode som kan aktiveras efter en viss utebliven händelse.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Om man nu råkar lämna enheten på i läge Mod1, om den då stänger av sig hur skall den då startas igen utan att det blir ologiskt för användaren?
Man kanske måste stänga av den "OFF" för att kunna starta den igen.... vilket är förvirrande
Swech
Man kanske måste stänga av den "OFF" för att kunna starta den igen.... vilket är förvirrande
Swech
Det kan ju räcka att man slå om den till den andra moden, men ska man ha auto-off så bör man nog anpassa manöverdonen till det så det blir mer logiskt.
Men jag har varit med om prylar man måste slå av och sen på efter att auto-off har slagit till.
Men jag har varit med om prylar man måste slå av och sen på efter att auto-off har slagit till.
- SeniorLemuren
Så fungera min tångamperemeter. Glömmer jag slå av den så slår den av sig själv i det inställda mättläget efter en viss tid. Det är då ganska naturligt att slå av den och ställa in den på önskat mätläge igen med skjutreglaget. Ja, man behöver inte ens slå av den, det räcker att flytta skjutreglaget till ett annat mätläge så väcker man den.Swech skrev:Om man nu råkar lämna enheten på i läge Mod1, om den då stänger av sig hur skall den då startas igen utan att det blir ologiskt för användaren?
Swech
Edit: Mitt universalinstrument fungerar precis som Nerre säger. Man måste slå av och på On/Off-knappen för att väcka det. Jag tycker även det är ganska logiskt. Om knappen är nedtryckt och instrumentet är "dött" då vet man att det slagit av själv.
- ChristianS
Det sitter två hallsensorer (en för varje mod) innanför skalet, på utsidan sitter skjutreglaget med en magnet. Hallsensorernas utgång jordar gaten på en P-FET som sedan matar uC'n.
P-FET gaten ligger dessutom till en pinne på uC så att man gör en snygg powerdown dvs sparar mätvärden innan man tillåter brytning matningen.
I all enkelhet dugligt men inte för en glömsk användare.
P-FET gaten ligger dessutom till en pinne på uC så att man gör en snygg powerdown dvs sparar mätvärden innan man tillåter brytning matningen.
I all enkelhet dugligt men inte för en glömsk användare.
Om hårdvaran/interface:et inte går att ändra på... så får du försätta uC i hårt sleepmode, stänga av ström till onödiga interna strömslukare(sensorer, display etc) och endast reagerar på förändring mellan mode 1 eller mode 2. Den kanske bara behöver vakna ett par mikrosekunder varannan sekund för att polla specifik ingångar efter en förändring sen sova bort tiden. Ev. kanske det går att sova hårt men ändå reagera på viss stimuli.