Söker servo hona, men hane, fast hona.. äsch!

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Söker servo hona, men hane, fast hona.. äsch!

Inlägg av toffie »

Hej på er,
Vet inte riktigt hur man ska klassa dessa kontakter, mest för att jag inte hittat någon tillverkare.. tror jag :P

Det är en vanlig 3-polig kontakt, mating-varianten hittar man under namnet "Dupont" bland annat. Denna är en "sockel" variant, så den är ju en hona så sett, men med manliga pins inuti..
$_57.JPG
Inte bästa bilden förstås.. Men mating-varianten ser ju ut såhär;
$T2eC16N,!w0E9szN(m79BR171cwj6w--60_57.JPG
En kontakt som givetvis alla sett innan :P Den jag söker används ju oftast i förlängningssladdar för R/C servos.

Men.. Nu hittar jag inte direkt några 100-pack eller liknande på eBay och då är det ganska stor sannolikhet att jag söker på fel namn för produkten och då tänkte jag att någon här kanske har andra namn som man kan söka på?

Det finns ju givetvis 10-pack på eBay men då får man betala runt 40-60kr. Motsvarande brukar ju vara 15kr för 100-pack, när man hittar rätt saker..

Så min fråga är, finns det någon här på forumet som vet var jag hittar dessa hona-utanpå-men-hane-inuti-kontakterna?

Tack på förhand! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Re: Söker servo hona, men hane, fast hona.. äsch!

Inlägg av BallInPlay »

Är det honan eller hanen du söker ?

JR kontakt ger rätt mycket träffar på den ena, med hon-stiften
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Tack för svaren!

BallInPlay
Svårt att veta, vet inte riktigt vad den till vänster på följande heter. Det är ju manliga pins inuti, men hela kontakten i sig är ju hona.. :D
32awgservoextention20-500x500.jpg
jockysoft
Tack för det!

Det som är tråkigt är ju bara att det är 10-pack, och således "dyra". Om man jämför med om man skulle hitta ett 100-pack av den högra varianten på bilden ovan.
Exempelvis här;

100Pcs 3P Dupont Jumper Wire Cable Housing Female Pin Connector 2.54mm Hot Sale för endast £1.83 - motsvarande runt 30kr ungefär.
http://www.ebay.co.uk/itm/100Pcs-3P-Dupont-Jumper-Wire-Cable-Housing-Female-Pin-Connector-2-54mm-Hot-Sale-/231533712697?hash=item35e87c1539

Finns det inga sådana 100-pack för den till vänster på bilden ovan? Behöver egentligen inte ens pinnarna inuti, då jag har dem också. Det är egentligen bara "plasthuset" som behövs.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

hona eller hane syftar bara på stiften afaik.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Futaba-hane

Bild

JR-hane

Bild

Lite honor...

Bild

Bild

http://www.ebay.co.uk/itm/250987078801
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Tack för svaren! Jag beställde hem vanliga förlängningskablar för att se hur de egentligen var gjorda och det visade sig att de hade precis en sån hylsa som du länkade till Sverige. De går ju att ta bort! Jag hajade ingenting :P
img1.jpg
img2.jpg
img3.jpg
Hittade även denna som var snäppet billigare plus lite extra godis.
http://www.ebay.co.uk/itm/10-SETS-Dupont-
Servo-Terminal-Male-Female-Connector-plug-with-Crimps-/141391794433?hash=item20eb9b9101

Men att betala 3,60kr styck om man bortser från det "extra godiset" och bara tänker på hylsorna.. Det är inte värt det :( Jag menar.. normalt sett betalar man runt 15 kronor eller mindre för 100st 3-pin kontakter, det blir ju ett styckpris på 15 öre styck. Jag har ju dessutom hundratals 3-pin hus av.. ja just den anledningen att de är grymt billiga.. Jag har sedan både crimp honor och hanor i enorma mängder plus att jag har ett verktyg..

Jag vill ju göra kablarna själv och det blir nog som så att jag skippar de där "hylsorna" och kör en vanlig 3-pin med hona plus en 3-pin med hane och om det inte sitter tillräckligt bra att bara koppla ihop dem så får man väl värma lite krympslang över anslutningen. Om man sen behöver ta isär dem är det ju bara att skära upp krympslangen.. :P Perfekt lösning tycker jag :D

De där hylsorna kanske kan vara bra, men håller de verkligen ihop något speciellt eller är det mer bara som skydd över kontakten? Känns ju som om det är lika lätt att ta isär med som utan hylsan faktiskt. Kanske var ett onödigt köp men det handlar ju inte om många kronor visserligen :P hehe

Hur som, tack för era tips, idéer och svar! :)
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Det blir ju lite stadigare.
Sen att man inte kan vända fel (Futaba - JR går om man pressar i).
Skriv svar