Svetsläges ställare, idéer och tankar
Svetsläges ställare, idéer och tankar
Håller på att klurar på att bygga en svetsläges ställare.
Men är lite orolig över hur det kommer att funka och köra en 3-fas motor med omriktare som är mekaniskt kopplad och jordad i det man svetsar i.
Min tanke är som nedan angående konstruktionen.
2-lagerbockar med en 25mm axel. På ena sidan hamnar chucken och på andra sidan kommer en snäckväxel motor med hål axel som jag hänger på axeln
Sen var tanken att svarva till en bit mässing och pressa på axeln mellan lagerbockarna och sen använda någon form av fjäder belastat plattjärn och ett kol som ligger imot mässingen.
Detta för att överföra jorden till det jag svetsar i samtidigt som det roterar.
Men så är jag lite rädd för vad som kommer hända ifall jorden skulle glappa eller något för en kort stund. Då kommer väl all min svets ström gå genomomriktaren och min klena jord tråd imotorkabeln?
Hur hade ni gjort?
Vill ha omriktaren där så jag kan reglera hastigheten.
Tack
Men är lite orolig över hur det kommer att funka och köra en 3-fas motor med omriktare som är mekaniskt kopplad och jordad i det man svetsar i.
Min tanke är som nedan angående konstruktionen.
2-lagerbockar med en 25mm axel. På ena sidan hamnar chucken och på andra sidan kommer en snäckväxel motor med hål axel som jag hänger på axeln
Sen var tanken att svarva till en bit mässing och pressa på axeln mellan lagerbockarna och sen använda någon form av fjäder belastat plattjärn och ett kol som ligger imot mässingen.
Detta för att överföra jorden till det jag svetsar i samtidigt som det roterar.
Men så är jag lite rädd för vad som kommer hända ifall jorden skulle glappa eller något för en kort stund. Då kommer väl all min svets ström gå genomomriktaren och min klena jord tråd imotorkabeln?
Hur hade ni gjort?
Vill ha omriktaren där så jag kan reglera hastigheten.
Tack
Re: Svetsläges ställare, idéer och tankar
Strömmen lär ju gå igenom lagren först. Det bästa vore bågtandskoppling i plast imellan 25mm axeln och växeln.
Alltså chuck - lagren - motorkåpa - jord
Alltså chuck - lagren - motorkåpa - jord
Tror ni verkligen att strömmen kommer gå igenom lagrena först om jag har återledaren till svetsen ansluten med fjäderbelastade kol mot mässing som sitter på axeln?
Har också funderat på att ha en icke ledande koppling över till motorn, var mer att det hade varit så galet mycket enklare att bygga den om jag bara hade kunnat hänga motorn rakt på axeln.
Har också funderat på att ha en icke ledande koppling över till motorn, var mer att det hade varit så galet mycket enklare att bygga den om jag bara hade kunnat hänga motorn rakt på axeln.
har gjort två stycken till en firma, haft två kol på axlen, en på varje sida och fjädrar som spänner ihop dom , har inte varit några bekymmer
Precis så jag tänkte bygga med.grym skrev:har gjort två stycken till en firma, haft två kol på axlen, en på varje sida och fjädrar som spänner ihop dom , har inte varit några bekymmer
- Har du möjligen lite bilder?
- Körde du med frekvensomriktare?
- Hade du motorn mekaniskt sammankopplad med axeln som chucken satt på. Alltså ingen plast i mellan?
- Var det stora enheter eller bara små bord?
Tack
nix, inga bilder
japp, frekvensomriktare
och metallisk kontakt från bord till motor
det var vanliga snäckväxelmotorer som kördes på 230v matade frekvensomformare, och inga lagerbockar
skulle man vara orolig så hadde jag kört det med enfasansluting och isolertrafo emellan
man behöer ofta inte så stor effekt för motorn
borden var ca 40x40 cm, men med lite rundade hörn
japp, frekvensomriktare
det var vanliga snäckväxelmotorer som kördes på 230v matade frekvensomformare, och inga lagerbockar
skulle man vara orolig så hadde jag kört det med enfasansluting och isolertrafo emellan
Tackgrym skrev:nix, inga bilder
japp, frekvensomriktare
Precis så jag med tänkte.
Var hittade du kolen du använde dig av?
Känns som dessa får vara rätt rejäla.
Ja isolertrafo är ett alternativ men du behövde inte det på dina?
Svetsen jag har är 3-fas men tänkte köra borde med en 1-fas omriktare.
Tack
hadde en del kol liggandes
tog några som var ca 20x8mm, med långsidan mot axlen så bidde det stor kontaktyta
och eftersom jag hadde järn bakom kolet så behöver ju strömmen bara gå ca 6-7mm igenom kolen till plattjärnen
(slipade in kolen en gnutta 1-2mm djupt in i kolen)
nix det behövdes ingen isolertrafo innan frekvensomformaren, men den matas via en trefaskontakt, där nollan och fas alltid kommer rätt
tog några som var ca 20x8mm, med långsidan mot axlen så bidde det stor kontaktyta
och eftersom jag hadde järn bakom kolet så behöver ju strömmen bara gå ca 6-7mm igenom kolen till plattjärnen
(slipade in kolen en gnutta 1-2mm djupt in i kolen)
nix det behövdes ingen isolertrafo innan frekvensomformaren, men den matas via en trefaskontakt, där nollan och fas alltid kommer rätt
Toppen
Skall åka till lindarverkstan nästa vecka när semestern är över och fixa några rejäla kol.
Men hur grov axel hade du?
Satt du något mässing på axeln eller det är kanske bara overkill?
Bra ide med 3-fas handsken.
Det jag med har funderat på är om det kan bli nåt knäppt från omriktaren som sen sabbar svetsen men det borde vara omöjligt tycker jag.
Skall åka till lindarverkstan nästa vecka när semestern är över och fixa några rejäla kol.
Men hur grov axel hade du?
Satt du något mässing på axeln eller det är kanske bara overkill?
Bra ide med 3-fas handsken.
Det jag med har funderat på är om det kan bli nåt knäppt från omriktaren som sen sabbar svetsen men det borde vara omöjligt tycker jag.
Det var på din fråga:DAP skrev:Tror ni verkligen att strömmen kommer gå igenom lagrena först om jag har återledaren till svetsen ansluten med fjäderbelastade kol mot mässing som sitter på axeln?
jag svarade.DAP skrev:Men så är jag lite rädd för vad som kommer hända ifall jorden skulle glappa eller något för en kort stund. Då kommer väl all min svets ström gå genomomriktaren och min klena jord tråd imotorkabeln?
Normalt så kommer strömmen att gå igenom kolen.
Ett alternativ är väl att svarva ner änden på axeln och sätta på en plasthylsa som bussning till växelns hålaxel.
kommer inte ihåg, 25-30mm om jag minns rätt
bara stål mot kol
bara stål mot kol