Styra DC-motor
Styra DC-motor
Hej
Jag är ny här. Jag har ett projekt och vore tacksam om jag fick hjälp.
Jag vill styra en 12 v dc-motor. Den motor jag använder är en vindrutetorkarmotor från en bil.
Det jag vill göra är:
Jag vill köra den med 12 v pulsbredsmodulerat för att få bra kraft vid låg hastighet.
Jag vill kunna stanna motorn när den håller en fysisk last och få den att stå still.
Vore tacksam för en beskrivning hur jag kan gör och kretsschema.
Tack på förhand.
Håkan
Edit: rubrik / hcb
Jag är ny här. Jag har ett projekt och vore tacksam om jag fick hjälp.
Jag vill styra en 12 v dc-motor. Den motor jag använder är en vindrutetorkarmotor från en bil.
Det jag vill göra är:
Jag vill köra den med 12 v pulsbredsmodulerat för att få bra kraft vid låg hastighet.
Jag vill kunna stanna motorn när den håller en fysisk last och få den att stå still.
Vore tacksam för en beskrivning hur jag kan gör och kretsschema.
Tack på förhand.
Håkan
Edit: rubrik / hcb
Re: DC-motor
Att hålla lasten bör inte bli något stort problem, de flesta torkarmotorer har en växel som i princip själv-hämmande.
En PWM styrning får baseras på motordata och användning, möjlighet till reversering mm.
Välkommen hit Håkan
En PWM styrning får baseras på motordata och användning, möjlighet till reversering mm.
Välkommen hit Håkan
Re: Styra DC-motor
Jag letade upp ett exempel på datablad på en torkarmotor. Det är inte den motorn som jag kommer att använda men datan kan ju stämma ganska bra. Jag hittade även ett exempel på styrkrets. Hoppas det kan vara till hjälp som ett exempel.
Jag vill kunna köra den på båda håll.
Jag vill kunna vrida på en potentiometer och att motorn vrider armen tex 30 och att den stannar där under belastning. Vrider jag mer på potentiometen så skall motorn vrida lite till på armen osv. Försvinner spänningen så skall motorn bli obromsad så den kan gå tillbaks av den yttre belastningen.
http://www.dimensionengineering.com/products/syren10
http://www.dimensionengineering.com/dat ... n10-20.pdf
Jag vill kunna köra den på båda håll.
Jag vill kunna vrida på en potentiometer och att motorn vrider armen tex 30 och att den stannar där under belastning. Vrider jag mer på potentiometen så skall motorn vrida lite till på armen osv. Försvinner spänningen så skall motorn bli obromsad så den kan gå tillbaks av den yttre belastningen.
http://www.dimensionengineering.com/products/syren10
http://www.dimensionengineering.com/dat ... n10-20.pdf
Ursäkta. Glömde skicka databladet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En vindrutetorkarmotor kan du normalt inte dra runt med en yttre last.
Motorn blir inte starkare med PWM än med linjär reglering.
För att nå en position måste du ha någon typ av positionsåterkoppling. Det du vill bygga låter som ett ovanligt kraftigt RC servo ungefär.
Motorn blir inte starkare med PWM än med linjär reglering.
För att nå en position måste du ha någon typ av positionsåterkoppling. Det du vill bygga låter som ett ovanligt kraftigt RC servo ungefär.
Tack för alla tips. Jag skickar här en skiss på vad det är tänkt den skall användas till. Tacksam för alla tips som kan lösa min konstruktion.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Använder gärna rc-servo om det kan funka. Har du något du kan rekommendera?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det som kan behöva funderas på en extra gång är hur du skall garantera säkerhet vid t.ex. strömavbrott.
Den lär ju behöva kunna gå tillbaks till neutralläge av sig själv
En stegmotor skulle kunna fungera bättre.
Swech
Den lär ju behöva kunna gå tillbaks till neutralläge av sig själv
En stegmotor skulle kunna fungera bättre.
Swech
- FormerMazda
Med säkerheten att den ska gå tillbaka strömlöst så kan du glömma alla snäckväxlade lösningar, såsom typ alla vindrutetorkarmotorer med växellådor.
Ett biffigt RC-servo har ju fördelen med integrerad elektronik för hållning av positionen, du behöver bara ge signal för läge så kommer servot jobba för att hålla den.
Dock kommer en stort nog servo vara ganska tungt att vrida tillbaka störmlöst, så jag tror inte fjäderkraften i spaken räcker.
Stegmotor kan ju vara ett bättre alternativ då även stora stegmotorer är hyffsat lätta att vrida strömlösa. Kräver dock att elektroniken till den inte kortsluter stegmotorns poler vid spänningslöst tillstånd, för då går den tyngre.
Jag hade lagt en tanke extra på säkerheten. Vad händer om det blir strömlöst och spaken stannar i sista läget? Risk för personskada? Kommer man hinna fram och manuellt mekaniskt frikoppla?
Bygg med en koppling som kräver spänning för att vara kopplad, så att om det blir strömlöst att en mekanisk fjäderkraft frikopplar.
Kan du bygga om hydrauliken och sätta en styrd ventil så tror jag du sparar en del av ovan huvudvärk. Men så krävs ju ett annat ingrepp, och ventilen är kanske inte helt billigt, eller lika lätt att styra som ett RC-servo exempelvis.
Ett biffigt RC-servo har ju fördelen med integrerad elektronik för hållning av positionen, du behöver bara ge signal för läge så kommer servot jobba för att hålla den.
Dock kommer en stort nog servo vara ganska tungt att vrida tillbaka störmlöst, så jag tror inte fjäderkraften i spaken räcker.
Stegmotor kan ju vara ett bättre alternativ då även stora stegmotorer är hyffsat lätta att vrida strömlösa. Kräver dock att elektroniken till den inte kortsluter stegmotorns poler vid spänningslöst tillstånd, för då går den tyngre.
Jag hade lagt en tanke extra på säkerheten. Vad händer om det blir strömlöst och spaken stannar i sista läget? Risk för personskada? Kommer man hinna fram och manuellt mekaniskt frikoppla?
Bygg med en koppling som kräver spänning för att vara kopplad, så att om det blir strömlöst att en mekanisk fjäderkraft frikopplar.
Kan du bygga om hydrauliken och sätta en styrd ventil så tror jag du sparar en del av ovan huvudvärk. Men så krävs ju ett annat ingrepp, och ventilen är kanske inte helt billigt, eller lika lätt att styra som ett RC-servo exempelvis.
RC servo är nog vägen att gå, går ju dock att göra om vindrutetorkarmotorn med elektronik från ett billigt RC servo så den gör samma sak men en del jobb med det, men starkt som fasen blir det.
Att den skall går tillbaka till utgångsläget är som sagt problematiskt med växlade system. Hade personligen nog gjort något enkel krets med lite större kondensatorbackup på någon dryg Farad eller vad som skulle behövas (för att alltid fungera och inte bli föråldrat som ett batteri kanske kan i längden) som sedan vid strömbortfall ger signal och ström till servot att återgå till ett visst läge. Så fort strömmen kommer tillbaka så laddas kondensatorn upp mycket snabbt.
Att den skall går tillbaka till utgångsläget är som sagt problematiskt med växlade system. Hade personligen nog gjort något enkel krets med lite större kondensatorbackup på någon dryg Farad eller vad som skulle behövas (för att alltid fungera och inte bli föråldrat som ett batteri kanske kan i längden) som sedan vid strömbortfall ger signal och ström till servot att återgå till ett visst läge. Så fort strömmen kommer tillbaka så laddas kondensatorn upp mycket snabbt.
håller nog med henry här, det finns ju färdiga kretsar för "tappat signalen från sändaren" som lägger en signal på önskad position om resten försvinner
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Gör en kombination! Ett relä fäster en arm från stegmotor eller servo. När läget är nått frigörs koppling till armen som återtar grundposition och servo eller stegmotor går tillbaka för redo för nästa tjänst!
Tack för era tips.
Jag tycker den lösningen med rc-krets låter spännande. Kan man lagra energi så att man kan få den att återgå till neutralläge vid spänningsavbrott så kan det funka för mig. Känns som en bra säkerhet.
Jag kan konstruera en lösning så att torkarmotorn vrider en potentiometer och på så sätt få en återkoppling av servots position.
Vore tacksam om ni gav mig exempel på vilka kretsar och hur man kan koppla det.
Jag tycker den lösningen med rc-krets låter spännande. Kan man lagra energi så att man kan få den att återgå till neutralläge vid spänningsavbrott så kan det funka för mig. Känns som en bra säkerhet.
Jag kan konstruera en lösning så att torkarmotorn vrider en potentiometer och på så sätt få en återkoppling av servots position.
Vore tacksam om ni gav mig exempel på vilka kretsar och hur man kan koppla det.