Jag är en helt nybörjare inom elektronik och styrsystem, har kunskap att löda kablar och vet på ett ungefär hur olika komponenter fungerar! Skruvar med bilar och den elektroniken är det jag grejat med mest!
Nu har jag planer på att bygga luftfjädring på bilen och satt då och tänkte om man skulle gjort en slags styrning för olika höjdlägen på bilen, vet inte alls om det går att göra som jag tänkt men min tanke var såhär:
4 luftbälgar med 2st 12v magnetventiler (en inlopp och en utloppsventil)
en kompressor och en tank som har en tryckvakt för att starta/stoppa kompressorn.
sedan om det är möjligt sätta nån tryckgivare vid varje bälg, så att om man tex fyller bälgarna med 4bar så blir bilen i lagom körhöjd, då har man något som får signalen från tryckgivarna och memorerar de trycket. så tömmer man bälgarna så kan man trycka på en knapp för att "hämta upp" de minnet och på så sätt ge signal till magnetventilerna att fylla tills 4bar är uppnått och sen stänga, samma åt andra hållet att har man 7bar så ska den tala om för magnetventilerna på utloppet att öppna tills de är 4bar.
Hoppas någon förstår hur jag tänker

Någon som har tips eller idéer hur jag skall gå tillväga för att få den funktionen jag söker?