Min 3D skrivare pajade ju efter ett inbrott för ett par veckor sen, den blev inte snodd utan de slängde den i golvet istället. Kablar gick av, printbädden blev skev och fick djupa gropar i sig osv osv osv..
Stegmotorernas kablar gick av, men jag tänkte att jag kunde skarva och löda dit nya. Men jag får lite problem med vad för kablar det ska vara, har inte så mycket sådant på lager och har inte riktigt behövt alla möjliga storlekar tidigare så jag har inte koll på dessa helt enkelt!
Hittar på en av kablarna att det ska vara 26 AWG som enligt omvandlingstabell ska bli 0,405 diameter som jag förmodar är den storlek man får om man tar ett skjutmått och mäter den inre kärnan av kabeln?
Däremot så om man tittar på följande produkt, som ett exempel, så står där att 26AWG har en "cross-sectional area (mm²)" på 0.14
http://www.ebay.com/itm/16awg28awg-ul-1007-environmental-electronic-wire-conductor-diy-colorfull/131530445122
Eftersom matte inte är min starka sida så sökte jag på Google och hittade följande "diameter vs area" bild och hittade formeln
Kod: Markera allt
Area = (Pi/4) * Diameter²
Kod: Markera allt
Area = (3,14 / 4) * (0,405²)
Ska det då jämföras med 0,14 från eBay auktionen, bilden ovan för 26AWG? I sådant fall så är den kabeln på eBay något större i diameter, vilket givetvis bara är positivt? Även om det är minimalt.. Det är ju åtminstone inte ett mindre värde än omvandlingstabellen..
Stämmer detta eller har jag missat något?