Bygga terrarium till ormarna(snygga till lite kabeltrassel)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Uttis

Bygga terrarium till ormarna(snygga till lite kabeltrassel)

Inlägg av Uttis »

Tänkte fixa till ett litet skåp istället för min provisoriska lösning nedan :)
IMG_20150726_162015.jpg
Innehållet kommer vara

5 x stegmotordrivare
2 x nädel till ovan
1-2 x breakoutboard
1 x charge pump
1 x vfd
1 x nått man kan reglera farten på en kinavfd med antar den tar 0-10V signal inget jag har idag måste skaffa

1 x Styrning för kylpump(230V) AV/på (tänkte använda ett SSR kan drivas direkt från bob'et?)
1 x På/av för vacuumpump(230V)

Säkringar kanske kan vara bra? Av/på för hela klabbet(var kan man hitta?). Kommer behöva sprida lasten på olika faser är det nått som kan ställa till bekymmer om man använder SSR ?

In och ut då tja

2 x parallel kabel behöver ha tag i kontakter för panelmontage
5 x stegmotorkablar, har ett gäng xlr kontakter jag tänkte försöka använda
1 x hemgivare, har inget måste fixa 2 pol/kontakt
2 x 230V uttag för pumparna ovan
1 x spindel, har inget måste fixa 4 pol/kontakt
några 230V uttag till datorn

Som låda till det hela kommer jag nog bara snickra ihop nått, själva datorn står bara på nått litet badrumsskåp så kan hända att det ryker och blir nått kombinerat av båda.

Har jag missat nått? Nått som skulle göras annorlunda eller läggas till? Blir säkert endel värme i lådan men kommer också finnas damm som synes.

Ska dra nån repa och handla nån dag så tänkte försöka få tag i det mesta på en gång så man kan göra klart istället för att beställa en massa prylar så inköpsställena som finns tillgängligt är väll biltema,kjell,clas o, osv :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Uttis

Re: Bygga terrarium till ormarna(snygga till lite kabeltrass

Inlägg av Uttis »

Nu har jag börjat spika ihop det hela men kom på att jag glömt planera in en nödstopp knapp, har köpt en tjusig knapp men mer har jag inte gjort. :)

Hur ska den funka? Ska man klippa strömmen till vfd/stegmotordrivare eller räcker det med att använda enable ingången på drivisar? vfd vet jag inte om den har nån.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

I princip är väl nödstoppet till för alla eventuella nödsituationer, inte bara för att stoppa mekanisk rörelse trots att det kanseke är de som inträffar oftast. Jag tänker då på ex. kortslutningar, strömförande chassi, o.s.v.
I så fall bör man välan alltså klippa strömmen till både vfd och drivare (?)
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Ja det är så jag har tänkt göra. Det stog i manualen till vfd:en att man inte skulle ha en kontaktor framför men dom menade nog att den inte skulle agera on/off knapp.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

hejåhå nu börjar det mesta bli klart.

Nått jag hade problem med tidigare var mina home/limit givare, själva givarna funkar bra men fick störning så dom låg och fladdrade.
Går det att göra nått åt? Input debounce eller vad det heter var typ maxat blev bättre men inte helt bra.

Slingan är rätt lång 20meter kanske och jag hade nog bara en tåt ansluten till 5V och den andra till en ingång på breakoutkortet. Kan man sätta nått filter ?
Vinner man nått på att skicka runt högre spänning i slingan och sen ha nån elektronik mellan som gör om det till 0-5V?
Skriv svar