Datorfläktfråga 4 pin pwm till 3 pin med pwm?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Kontakt:

Datorfläktfråga 4 pin pwm till 3 pin med pwm?

Inlägg av stoffe »

Hej

Ja då var det dags för en fråga ang hur man styr en 3 pins fläkt med moderkortets pwmstyrning? Det är en 4 pins kontakt där det finns + - tachosignal pwm. Vad jag förstått kan man inte koppla en dc fläkt till pwm direkt på moderkortet, eller kan man det?

I dagsläget styr jag fläktarna med en separat pwmkontroller, men till CPUn vill jag gärna att moderkortet själv ska bestämma varvtalet för optimalt kylning och ljudnivå.

Jag har sett lite olika elscheman på webben men vet inte vilket jag ska välja. Det ska vara ganska billigt och enkelt.

Några rekommendationer här?
sebastiannielsen
Kontakt:

Re: Datorfläktfråga 4 pin pwm till 3 pin med pwm?

Inlägg av sebastiannielsen »

Det går att koppla en DC-fläkt (3-pin) till en 4-pin kontakt.
Kontakterna är gjorda att vara interkompatibla.

Dock kan det vara så att du måste i BIOS ställa om fläkten från att vara PWM-styrd till att vara DC. Ibland innebär detta att moderkortet kommer köra fläkten på full fart utan styrning, ibland innebär detta att den styr med spänningen istället.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Hej

Tack för ditt snabba svar men att justera hastigheten med spänningen är inte det jag vill göra. Som jag skrev i mitt första inlägg så vill jag styra fläkten med moderkortets pwm trots att jag bara har en 3-pins fläkt. Jag tror det borde gå på något sätt. Frågan är om det bara är att flytta + kabeln till pwm utgången till pin 4? Klarar moderkortets pwm-styrning av detta?
sebastiannielsen
Kontakt:

Stoffe: Nej. PWM-fläktar har specifika kretsar i själva fläkten som gör det möjlighet att styra hastigheten med PWM, lite som ett servo kan styra sin position med en variant av PWM.
Det du försöker göra i korta drag är att du vill ansluta en DC-motor till en servoutgång ungefär, och det går inte.

De kretsar för att kunna köra en DC-fläkt på en PWM-utgång gör inget annat än att omvandla PWM-signalen till en analog spänning så att om PWM-utgången bara kan köra PWM-fläktar så kan man ändå köra en DC-fläkt på "det gamla hederliga sättet" på PWM-utgången. (Precis som att motorkontrollers med servoingång omvandlar servosignalen till de rätta signalerna för att driva en BLDC-motor eller en analog spänning för att köra en DC-motor)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Eller så styr man helt enkelt DC-spänningen till 3-pinsfläkten via en transistor som styrs av den fjärde pinnen från moderkortet. Varför hålla på och omvandla till en linjärt reglerad spänning när det går så bra att pulsa fläkten direkt?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Önskas det elektromagnetiskt tystare lösning där långa kablar används går det att bygga en buck-omvandlare. Vidare om jag minns rätt ligger pulståget från moderkortet på 25 kHz.
sebastiannielsen
Kontakt:

Madmodder: Alla fläktar klarar inte PWM på matningsspänningen, utan gör missljud vid vissa hastigheter, de är helt enkelt inte konstruerade för PWM-styrning.
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

Jag har också varit intresserad av det, så jag har kollat runt lite. Här är några jag har sett på nätet.
1. Buck-converter: SweClockers: BuckFan - Överambitiös fläktkontroller.
2. Switchad: http://www.overclock.net/t/1505404/guid ... -lazzer408
3. Switchad: http://electronics.stackexchange.com/qu ... rs-and-pwm

PWM-signalen ska enligt spec gå mellan 0 och 5V medans fläkten annars drivs på 12V. Om PWM-signalen är för låg så ska fläkten köra på lägsta möjliga effekt - inte stänga av sig. Om PWM-signal saknas så ska fläkten köra i full hastighet.

I alla ovan fall används MOSFET-transistorer för att switcha strömmen.
I (1) Buck-converter-kresten så används ett LC-lågpassfilter för att göra om den pulsade strömmen till likström.
Kretsen (2) på overclock.net använder pullup-motstånd för att styra MOSFET medan buckconvertern (1) använder en kaskad (?) av transistorer och (3) endast "logic-level FET". Folk verkar lite oense om huruvida "logic level FET" räcker.
I krets (3) så används en Schottky-diod för att skydda transistorn mot induktiv kickback.

De flesta datorfläktar som inte är PWM har ändå en drivkrets i sig, så de kanske inte alls har induktiv kickback, men jag tror inte att det skulle skada att använda en Schottky-diod för säkerhets skull.
En annan sak du bör tänka på är att medans många motordrivare klarar av att drivas på pulsad spänning så gör inte alla det.
I (2) och (3) så switchar MOSFET:en GND istället för +12V för att inte störa hastighets-sensorn.. men det är det fortfarande inte säkert att man inte gör.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Varken nummer 2 eller 3 använder filter vad jag kan se. Placeras transistorbrytaren direkt vid fläkten kan det kanske vara okej om det i övrigt fungerar. Annars tycker jag buck-omvandlare borde vara den bättre lösningen.

Vidare hade det varit elegant med ett kretskort som kan mekaniskt monteras i en ledig expansionsplats.

Eftersom jag själv är lite intresserad undrar jag om ni andra har koll på hur strömmen till en typisk datorfläkt kan tänkas se ut. Vilken maximal toppström och medelström önskar de vanliga typerna?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kom även att fundera på ännu en sak. Klassisk buck-omvandlare har transistorn på highside precis som implementeringen i nummer 1 ovan.

Däremot finns det fördelar att lägga transistor på lowside och dioden på highside istället (dvs byta plats på diod och transistor). Klart är att gate-drivning blir enklare. Men sedan fås även fördelaktigt felfall om styrning eller transistor går i sönder. Då kommer dioden leda ström och i stationärttillstånd kommer 12 V att finnas på utgången. Detta i sin tur medför att fläkten kör på för fullt vilket är bättre än att den tystnar tycker jag.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

MadModder skrev:Eller så styr man helt enkelt DC-spänningen till 3-pinsfläkten via en transistor som styrs av den fjärde pinnen från moderkortet. Varför hålla på och omvandla till en linjärt reglerad spänning när det går så bra att pulsa fläkten direkt?
Jag styr alla fläktar i dagsläget via en PWM styrning som ej har tempsensor. Dvs alla fläktar jag har fungerar fint att styra med PWM direkt på matningspänningen.

Jag hängde inte med vad som skulle vara fördel med en buckomvandlare, dock så verkade denna enkel att bygga. Jag vill att moderkortet bestämmer varvtalet på fläkten själv utan en extra tempsensor som det verkar vara i buckomvandlaren.

Sänker denna spänningen där PWM-signalen från moderkortet styr transistorn eller skickar den vidare PWM-signalen direkt till matningen av fläktarna?
Bild

Var köper jag komponenterna enklast? Ebay tar lång tid, elfa har onödigt dyr frakt och höga priser.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Electrokit.com är vettiga
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den där BuckFan är ett bygge som styr fläktar endast med temperatursensor, och ingen extern PWM-signal eftersom en sådan inte fanns på moderkortet.
Den användbara delen i ditt fall är schemat där det står "Fan 1 driver" och inget annat.
Där kopplar man in PWM-signalen och fläkten styrs, utan tempsensor.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Hörde nån gång när detta med varvstyrning på datafläktar började bli lite halvpoppis att lägga PWM på matningsspänningen rent av kunde bränna fläkten.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Denna är fan driver 1. Men vad gör den som är till fördel för föregående elschema? Den är lite dyrare och mer komplicerad att bygga. Speciellt spolen antar jag att får linda själv.

Bild

Jag vill inte ha någon extern tempsensor, det sitter en i processorn eller däromkring som mäter CPU-temperaturen och då kan moderkortet själv ge signal till fläkten när den ska rotera snabbare. Dock har jag gått och köpt fel sorts fläkt för ändamålet.. Men jag tänkte försöka rädda detta nu, dock får inte detta bygge kosta mer än vad en ny fläkt med pwm-pin kostar.
Skriv svar