Tömma jaktstugas vattenrör
Tömma jaktstugas vattenrör
Vi har en stuga i Kirunatrakten, kan bli snorkallt i perioder.
Tanken är inte att kallställa den helt utan bara sänka till en 5-7 grader (I princip året runt bonad med diskmaskin, tvättmaskin, vattentoa och hela kittet..)
Men man vill ju förhindra allt för stora olyckor om strömmen skulle vara borta för länge under vintern, så jag vill tömma rören hjälpligt ändå.
Under huset finns en "pumpgrop" med pump och hydropress, en typisk sådan med pumpen monterad ovanpå.
Där finns också en varmvattenberedare, vars övertrycksventil är lägsta punkten och enda tömmingspunkt där idag...
Min tanke var att kapa inkommande PEM slangen, sätta en kran på den, montera en T koppling och återansluta den andra ändan igen.
På den lediga anslutningen sätta en kran till och efter kranen sätta en tryckluftanslutning.
Teorin var sen att ansluta en kompressor till denna anslutning och sen trycka ut vattnet genom respektive anslutningspunkt uppe i huset.
Kommer rörinsidorna förbli fuktiga, som sen kommer sakta rinna till div låga kröka och samlas där för att sen frysa?
På kallvattensidan tycker jag det bör funka relativt bra, men hur blir det med varmvattenberedaren, jag gissar att man i varmvattenberedaren tar vatten från toppen och kallvattnet kommer från botten. Om jag trycker in luft där istället kommer jag bara tömma toppen av varmvattenberedaren men bör kunna tömma varmvattenrören ute i huset det hållet?
Logistiken blir ju lite intressant när man ska knåpa ihop det här med, inte lika lätt som här att köra fram och tillbaka till affären...
Så därför kommer två bilder
Vilken gänga är det sannolikast in i pumpen? (den är märkt dab jetinox 102m)
http://www.pumps4all.com/e-pumps/dabjet.pdf
I den står det 1"G, vilket är vad vi nuförtiden kallar R25?
Och då bör man med lite fantasi och kisande kunna få hjälp med hur grov PEM slangen är?
Jag trodde jag hade tagit en bild på den svarta muttern som håller pemslangen, jag tror den är märkt 20.
Jag tycker också att det ser ut som att det är olika diameter på anslutningar på TA PRK Lkopplingen, vilket inte verkar finnas..
Sannolikt är det väl en 405 som sitter där.
http://www.rskdatabasen.se/infodocs/PRO ... uppfil.pdf
Allt tyder väl på att det är en 25mm pem slang? Eller?
Tanken är inte att kallställa den helt utan bara sänka till en 5-7 grader (I princip året runt bonad med diskmaskin, tvättmaskin, vattentoa och hela kittet..)
Men man vill ju förhindra allt för stora olyckor om strömmen skulle vara borta för länge under vintern, så jag vill tömma rören hjälpligt ändå.
Under huset finns en "pumpgrop" med pump och hydropress, en typisk sådan med pumpen monterad ovanpå.
Där finns också en varmvattenberedare, vars övertrycksventil är lägsta punkten och enda tömmingspunkt där idag...
Min tanke var att kapa inkommande PEM slangen, sätta en kran på den, montera en T koppling och återansluta den andra ändan igen.
På den lediga anslutningen sätta en kran till och efter kranen sätta en tryckluftanslutning.
Teorin var sen att ansluta en kompressor till denna anslutning och sen trycka ut vattnet genom respektive anslutningspunkt uppe i huset.
Kommer rörinsidorna förbli fuktiga, som sen kommer sakta rinna till div låga kröka och samlas där för att sen frysa?
På kallvattensidan tycker jag det bör funka relativt bra, men hur blir det med varmvattenberedaren, jag gissar att man i varmvattenberedaren tar vatten från toppen och kallvattnet kommer från botten. Om jag trycker in luft där istället kommer jag bara tömma toppen av varmvattenberedaren men bör kunna tömma varmvattenrören ute i huset det hållet?
Logistiken blir ju lite intressant när man ska knåpa ihop det här med, inte lika lätt som här att köra fram och tillbaka till affären...
Så därför kommer två bilder
Vilken gänga är det sannolikast in i pumpen? (den är märkt dab jetinox 102m)
http://www.pumps4all.com/e-pumps/dabjet.pdf
I den står det 1"G, vilket är vad vi nuförtiden kallar R25?
Och då bör man med lite fantasi och kisande kunna få hjälp med hur grov PEM slangen är?
Jag trodde jag hade tagit en bild på den svarta muttern som håller pemslangen, jag tror den är märkt 20.
Jag tycker också att det ser ut som att det är olika diameter på anslutningar på TA PRK Lkopplingen, vilket inte verkar finnas..
Sannolikt är det väl en 405 som sitter där.
http://www.rskdatabasen.se/infodocs/PRO ... uppfil.pdf
Allt tyder väl på att det är en 25mm pem slang? Eller?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Tömma jaktstugas vattenrör
Tror det blir svårt att blåsa vattnet uppåt, kräver bra flås i kompressorn och att kranar och blandare kan släppa ut det flödet också.
Men varför inte bara släppa ut vattnet i pumpgropen med din nya kran och lossa blandare och kranar för att släppa in luft.
Du måste också tömma speciellt engreppsblandare för de har lätt att frysa sönder.
Protte
Men varför inte bara släppa ut vattnet i pumpgropen med din nya kran och lossa blandare och kranar för att släppa in luft.
Du måste också tömma speciellt engreppsblandare för de har lätt att frysa sönder.
Protte
-
- Inlägg: 7106
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Tömma jaktstugas vattenrör
Jag har också ett hus som jag kallställer på vintern, har gjort så sedan 2011. Har ett vattenburet system som jag fyllt med frostvätska. Kör normalt sett 5-7 grader i huset. Innan jag lämnar huset stänger jag inkommande vatten. Den kranen ligger i marken ca 50m från huset. Inne har jag en avstängning till huset den lämnar jag öppen. Därefter öppnar jag alla kranar och öppnar upp rören på visa lägsta punkter, 2st på övervåningen och 1st nere. Därefter blåser jag ut så mycket som möjligt med tryckluft.
En kompis åt mig som har hållit på en del med kallställning, säger att lämna alla kranar öppna.
För ett år sedan blev det strömmlöst så pass länge att jag fick ca 700kr i ersättning. Trots det ingen skada på vattenledningarna.
En kompis åt mig som har hållit på en del med kallställning, säger att lämna alla kranar öppna.
För ett år sedan blev det strömmlöst så pass länge att jag fick ca 700kr i ersättning. Trots det ingen skada på vattenledningarna.
Re: Tömma jaktstugas vattenrör
Sätt en T koppling och kulventil typ ballofix eller större mellan tanken och den stålomspunna slangen. (Så kranen agerar avtappning)
Förfarande vid tömmning förutsatt att brunnens vattennivå ligger lägre än pumpgropen:
1) Stäng av pumpen.
2) Öppna vattenkranen längst bort.
3) Öppna den nya kranen mellan slang och tank.
4) Öppna avtappningen på pumpen enligt bild nedan.
5) Stäng av VVB och töm den, det brukar finnas en plugg bakom en plåtlucka i nederkant.
6) När det har runnit färdigt öppna resterande kranar.
7) Spola i toan och häll i T-röd i vattenlåsen.
8 ) Ta bort vattenfiltret.
Förfarande vid tömmning förutsatt att brunnens vattennivå ligger lägre än pumpgropen:
1) Stäng av pumpen.
2) Öppna vattenkranen längst bort.
3) Öppna den nya kranen mellan slang och tank.
4) Öppna avtappningen på pumpen enligt bild nedan.
5) Stäng av VVB och töm den, det brukar finnas en plugg bakom en plåtlucka i nederkant.
6) När det har runnit färdigt öppna resterande kranar.
7) Spola i toan och häll i T-röd i vattenlåsen.
8 ) Ta bort vattenfiltret.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Tömma jaktstugas vattenrör
Saltvatten låter meckigt, sen ska man lyckas spola rent allt med..
Sen har vi alltså en som tycker att det funkar med tryckluft och en som anser att det inte bör funka.
Vet inte om jag blev klokare
Jag tror det får bli en ny kran och T-koppling på den stålspunna slangen till tanken. Bland de lägsta punkterna där nere, och man får ju ut vatten ur tanken med!
Litet problem är att det inte finns någon golvbrunn, däremot är det bara singel på golvet, så egentligen borde man kunna släppa det rakt ut.
Övertrycksventilen utsläpp till varmvattenberedaren går uppåt en bit!! innan det leds ner i det avloppsrör som pemslangen med inkommade vatten kommer upp ur.
Ingen vet riktigt var det röret slutar, kanske dags att kolla hur det ser ut i brunnen nu när det inte ligger en meter snö på den!
Ska vi gissa att det är R25 gänga på den med?
Undra om det finns någon välsorterad vvs butik i Kiruna som säljer till privatpersoner... Classe har ju iof en del..
Sen har vi alltså en som tycker att det funkar med tryckluft och en som anser att det inte bör funka.
Vet inte om jag blev klokare

Jag tror det får bli en ny kran och T-koppling på den stålspunna slangen till tanken. Bland de lägsta punkterna där nere, och man får ju ut vatten ur tanken med!
Litet problem är att det inte finns någon golvbrunn, däremot är det bara singel på golvet, så egentligen borde man kunna släppa det rakt ut.
Övertrycksventilen utsläpp till varmvattenberedaren går uppåt en bit!! innan det leds ner i det avloppsrör som pemslangen med inkommade vatten kommer upp ur.
Ingen vet riktigt var det röret slutar, kanske dags att kolla hur det ser ut i brunnen nu när det inte ligger en meter snö på den!
Ska vi gissa att det är R25 gänga på den med?
Undra om det finns någon välsorterad vvs butik i Kiruna som säljer till privatpersoner... Classe har ju iof en del..
Re: Tömma jaktstugas vattenrör
Du har inte skrivit vad du har för typ av VVB, men läs här på sidan 11 för tips
Re: Tömma jaktstugas vattenrör
När jag vintererade min mormors sommarstuga innan vi sålde den så monterade jag bort pumpen(stog nere vid sjön på en brygga), tömde den och ställde in den, sen skruvade jag bort filtret på hydroforen och öppnade tömningsventilen i botten, skruvade loss kopplingen på kallvattensidan på varmvattenberedaren och öppnade alla kranar.
Nån timme senare var systemet tömt. I dass och vattenlås hälldes bilglykol.
Nån timme senare var systemet tömt. I dass och vattenlås hälldes bilglykol.
Re: Tömma jaktstugas vattenrör
Mest för att jag inte har en aning, det skulle dock mycket möjligt kunna vara 60liter eller större av den du länka till, säkert en 110. Det går att duscha några st utan problem.. Den har anslutningen i botten i alla fall, och då verkar det ju som att man ska använda säkerhetsventilens öppna läge.Joe skrev:Du har inte skrivit vad du har för typ av VVB, men läs här på sidan 11 för tips
" Röret får vara max 2 m långt och skall monteras med fall." Attan...
Jag skulle vilja ha en miljövänligare lösning på det problemet, salt?Tekko skrev: I dass och vattenlås hälldes bilglykol.
Rapsolja (eller valfri olja som finns i 10l dunkar) lägger sig som ett lock ovanpå vattnet och förhindrar avdunstning och avloppslukt?
Avloppet är en modern trekammarsbrunn.
Re: Tömma jaktstugas vattenrör
I slangen som går ner i brunnen, borde det inte sitta en backventil i slutet av den (nere i brunnen tillsammans med något filter)?
Annars bör väl risken vara rätt stor att den töms på vatten varje gång pumpen stannar?
Annars bör väl risken vara rätt stor att den töms på vatten varje gång pumpen stannar?
Re: Tömma jaktstugas vattenrör
På det system jag förvaltade tror jag backventilen satt på insuget på pumpen, men det kan även ha suttit en i filtret, har inte så stor koll då det var min morfar som från början byggde skiten, och nu har jag inte sett grejjerna på en 3-5 år.
Re: Tömma jaktstugas vattenrör
Etylenglykol är faktiskt inte speciellt miljöfarligt. Det bryts ner snabbt. Däremot är det ju giftigt. Dessutom är det sött vilket kan locka husdjur och kanske barn att dricka.
-
- Inlägg: 15900
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Tömma jaktstugas vattenrör
Ta glycerol som är ogiftigt och lättnedbrytbart.
Häll inte fett eller olja i avloppet, det stelnar i kylan och sätter igen rör osv.
Häll inte fett eller olja i avloppet, det stelnar i kylan och sätter igen rör osv.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Tömma jaktstugas vattenrör
Bara två problem.
Om krankäglan är den gamla hederliga, bara instucken så kan den åka efter och täta mot (luft)flöde från fel håll.
Problem två.
99,99% av våra VVB i Sverige har en backventil på kallvattensidan så det går inte blåsa ut vattnet bakvägen.
Protte
Om krankäglan är den gamla hederliga, bara instucken så kan den åka efter och täta mot (luft)flöde från fel håll.
Problem två.
99,99% av våra VVB i Sverige har en backventil på kallvattensidan så det går inte blåsa ut vattnet bakvägen.
Protte