Lite hjälp med 1wire ds2450

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
barnie82se

Lite hjälp med 1wire ds2450

Inlägg av barnie82se »

Jag undrar om nån vet eller kan hjälpa mig med en sak.

Jag skulle via två trådar(1wire) avläsa fyra stycken digitala portar(1/0).
:!:
Så alltså på inputsidan så antar jag att man har en ds2450 och på utsidan en AVR som kontinuerligt uppdaterar värdena för portarna och sedan "redovisar" aktuell status genom att ge etta/nolla på AVR'ens utportar.
:!:
Jag skulle vilja ha ett system som klarar upp till tre stycken av dessa mindre system. Alltså typ:
12 utportar på AVR'n och
3 st trådar och
3 st ds2450
Om ni förstår...
:?:
Så till frågorna:
Verkar detta som en vettig utgångspunkt?? Vilka komponenter bör man införskaffa mer än detta? Kanske nån slags 1wire-produkt som gör att bara en port på AVR'n går åt för att kommunicera med de fyra olika ds2450'na?
:roll:
Det finns rätt mycket hjälp till 1wire på just temp-sensorerna men mindre med hjälp till denna ds2450. Är det nån som har erfarenhet av just denna så är all slags hjälp uppskattad!

MVH Björn
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Det är ju en 1-wire-enhet så det första man får göra är att skriva de grundläggande 1-wire-rutinerna eller ladda hem färdiga sådana. Så långt är det samma som för tempsensorna (DS18x20 t ex). Men istället för att skicka kommandot till tempsensorn om att den ska starta en temperaturavläsning/konvertering så skicka man ett kommando som DS2450:an vill ha för att starta en omvandling. Det är principen. Hur man gör mer i detalj står i databladet.

Hmm, DS2450 är ju en AD-omvandlare. Var det inte en vanlig in-port du ville ha?
barnie82se

Inlägg av barnie82se »

Jo det stämmer Cykze fast det finns nog inte bara "1/0" inport till 1wire... Så därför tänkte jag köra med A/D och helt enkelt själv specificera en gräns som är 1 och 0. typ <2V är 0. >2V är 1.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Du borde ju inte behöva mer än en 1-wire buss. Enhetererna är adresserade så du kan koppla alla 3 (borde väl vara 3 och inte 4) på samma buss.
Skriv svar