Är det någon som har koll på vad detta är? Har en tanke om att bygga om denna sak till ett fränt chassi för en dator men skulle vilja veta lite mer om den först.
Typ när är den byggd? Vilken funktion hade den osv.
Tack på förhand, Thomas.
Företaget Transduktor AB blev Toroid international AB, som blev Noratel Sweden AB. Samma igelkott i loggan.
Finns idag i Växjö och Laxå. http://www.noratel.com/home/
Släng iväg en fråga dit kanske? sales.se@noratel.com
Men jag håller med grym, det ser ut som en experimentlåda i utbildningssyfte. Nån slags trefasmotorstyrning tror jag?
Ja, det är nog en god gissning. Ser ut som ett tyristorbaserat kraftaggregat
eller strömriktare. 60-eller 70-tal är säkert korrekt.
Firman Transduktor AB har jag för mig startades av en entreprenör tillika gymnasielärare
i Växjö vid namn Älmeby. Firman är kanske mest känd för sina toroidtransformatorer.
Entrprenören är även känd för sina dataföretag, bland annat programvaruföretaget SPCS.
Tack vare hans kontakter kunde jag bygga min första "elektronräknare" som examensarbete 1970.
Han fixade SN7490 för det facila priset 13 kr/st. Elfa tog över 100 kr på den tiden,
vilket var ca två dagars lön.
Detta var en lite utvikning off-topic kanske.
Apparaten i fråga har jag dock inget minne av, tyvärr.
Okej, tack för svaren hittills!
Ang. inget att spara på så skulle jag säga att det är upp till vad man ska göra med den, då jag har lite planer på att bygga om den men samtidigt behålla "looken" så gott det går
tycker mig känna igen den som en motorstyrning jag grejade med när jag gick på AMU
användes av industrielektriker-programmet (detta var för över 30 år sedan)
Om det går att få fart på den så har väl elektroniken ett litet men ej helt försumbart värde. Nu framgår inte hur stark motor den orkar driva men gissningsvis så kan man (efter omkoppling från Y till D) driva nån liten trefasmotor (tänk mindre pelarborrmaskin, liten slipmaskin o.s.v.) där man egentligen bara har tillgång till enfas.
Eller så tolkar jag kanske det hela fel? Det är lite svårt att avgöra om de där RST nere till höger är tänkta som in- eller utgångar.