Hur demontera stor SMD-IC från dubbelsidigt kort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Hur demontera stor SMD-IC från dubbelsidigt kort?

Inlägg av Magnus_K »

Hej hej,

Sitter och klurar lite på hur jag ska kunna demontera den stora IC:n (enda databladet jag hittar -> http://www.codecard.lt/files/sla2402ms.pdf) med endast min lödkolv och vanlig värmepistol?
Vågar man brassa på med värmepickan enbart?

Glömde tyvärr att fota på undersidan av kortet men där sitter tyvärr andra ytmonterade komponenter. Några 0805 resistorer och ett par 0603 kondingar.

Andra bilden är baksidan av IC:n jag tänkt löda dit. Kanske lika jäkligt det? Om inte värre...
Xenonmodul.jpg
Baksida_IC.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 16 juli 2015, 14:37:41, redigerad totalt 2 gånger.
eqlazer

Re: Hur dempontera stor IC från dubbelsidigt kort?

Inlägg av eqlazer »

Är det bara småbenen som är lödda eller även den stora kylytan?
Vill du ha den gamla kretsen intakt? Om inte så börja med att klippa av alla ben, då kan du enkelt löda bort en efter en.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Re: Hur demontera stor IC från dubbelsidigt kort?

Inlägg av Magnus_K »

Den gamla behöver inte vara intakt så tanken är just att klippa benen och ta en och en.
Nej problemet är tyvärr att den stora "kylplåten" på baksidan är lödd. Det syns nog inte på fotot men tittar jag noga på kortet så kan jag se en liten fin lodradie precis där kretsen möter kortet.

Teorin om att den är ditlödd förstärks väl lite också av att dom inte monterat den med hjälp av hålen.
qx5

Inlägg av qx5 »

Dubbla lager aluminiumfolie med utskärning exakt för det som skall lödas bort och värmepistol?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Ja det lät ju väldigt smart. Bra tips qx5 :tumupp:
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Ok. Och om du är rädd för råka grilla sönder komponenterna som sitter på undersidan, mät upp dessa först så du vet vad du ska byta med om de går sönder.
H.O

Inlägg av H.O »

Klippa benen och sedan ta ett i taget är bra ide men man får vara lite försiktig så man inte "rycker" loss folien när man går loss med avbitaren. Antagligen ingen större risk på denna stora krets men värt att tänka på. För övrigt väl det där en ytmonterad variant så du kan nog relativt enkelt värma och lyfta ett ben i taget från kortet - om du inte vill klippa dom alltså.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag skulle nog göra som H.O skriver och värma loss benen ett i taget och böja upp dem. Sen när alla benen är loss, värma på öronen på den stora plattan med lödkolven tills den lossnade..
opatagio

Inlägg av opatagio »

Nu ser kretsen ut att vara för stor men ett annat tips är att använda en skalpell och "trycka" sig genom benet så nära IC-kroppen som möjligt, bildas en naturlig brytpunkt där och man riskerar inte att padden rycks bort (om inte skalpellbladet är för tjockt). Snabbt går det också. En SO-16 tar bara några sekunder och sen svepa bort benresterna med lödkolven.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Fruktansvärt bra tips allihopa. Tack!

Benen var/är tyvärr för tjocka för skalpellen så det fick bli en fin sidavbitare. Tungan rätt i mun så man inte gjorde för stora brytrörelser vid klippet men hade jag haft en fin liten varmluftslödpenna så skulle jag helt klart gjort som ni skrev; att värma bort dom.

Anledningen till varför jag byter IC:n är för att det syns att ben 2 har gått väldigt varmt och smält plasten med mera. Vid demonteringen av benen visade sig antagligen orsaken till varför det hänt. Ben 2 var kalllödd och lossade utan värme genom bara klippet (det syns ganska tydligt om ni zoomar).

Lite bilder nedan vad som är gjort än så länge. Det blir att ta med modulen till jobbet inatt och använda en lite bättre picka.
Märkte upp med en röd fyrkant ungefär vart IC:n sitter, sett från undersidan av kortet.

Återkommer med resultat för den intresserade. :wink:
Ben_borta.jpg
Baksida_kortet.jpg
Inventering.jpg
Klart_för_värmepickan.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Hur demontera stor SMD-IC från dubbelsidigt kort?

Inlägg av MiaM »

Om det finns plats för dels en extra komponent och dels extra kylning så kan du i värsta fall bara montera den nya IC'n ovanpå den gamla och förlänga benen så att den nyas ben når kretskortet ordentligt. Skitfult, men det kan nog fungera. :wink:
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Eftersom kretsen inte har någonting genomgående av metall, skulle man kunna lägga en blöt disktrasa på undersidan av kretskortet när man löder av kretsen.
Om man får loss plasten på kretsen med värme eller våld, kan man kanske nå ett bättre kontakt-ställe för lödkolven.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Tänkte bara meddela att det gick kanon att få bort den tack vare era tips.
Tog lite alu-tejp och lindade som ett C kring IC:n och sen ställde kortet upp.
Efter en kort stunds värmande så trillade den av så fint och dom andra komponenterna sitter kvar och blev nog inte farligt varma. Ska försöka hålla undersidan lite svalare vid monteringen. Kanske som NULL sa.
Har inte kameran med mig men ska knäppa lite kort hur jag gjorde samt hur monteringen gick. Hmm, det är nu man skulle ha en liten burk med lågtemp lödpasta...

@MiaM:
Hehe. Just i det här fallet så går det inte för locket är typ formgjutet till innehållet, men bra tips annars :wink:

@NULL:
Hade lite funderingar kring det här hållet också men sen ska det ju dit en ny komponent också...

EDIT: Lagt hit en bild samt en liten fråga: Vad tror ni är bäst, rensa dom stora paddarna helt och smälta på lite biltema-lod jämt innan montering eller chansa och bara tvätta rent och hoppas att det kvarvarande lodet räcker?
Bortlödd.jpg
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Det kvarvarande lodet räcker förmodligen om du flussar undersidan på den nya kretsen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men ta bort lodet från öarna för pinnarna och löd de sedan med kolv och lodtråd.

Protte
Skriv svar