Tack
E Kafeman!
Givetvis är den gammal

Vår Volvo bil är från -94 och den där fjärren tror jag tillhör en -96a, möjligen 95a. Men trots allt, det fungerade och fungerar fortfarande ganska bra även om det inte är i framkanten

Jag hade inte lagt märke till den slingan på kretskortet, har ju sett liknande med NRF24L01 och på ESP8266 mfl, så jag vet ju att de finns

Men just för tillfället hittar jag ingen av de guider jag tidigare sett att man kan löda dit en tråd på just "metallburken" för att öka räckvidden.
Ah, så det är så enkelt att det bara borde vara några komponenter likt "kina" modulerna. Vad jag är ute efter, ja.. det är väl egentligen en sådan här "enkel" eller, kanske inte enkel den är, men simpel design som passar frekvensen så gott som. I stort sett som "kina" modulerna egentligen.
Jag var/är ju även ute efter att lära mig mer om de olika lösningarna också förstås, så att få ett hum om vad som kan befinna sig i de där TPMS plupparna är ju givetvis ett plus

Däremot tror jag att det blir för avancerat, åtminstone i ett första skede om man ser som hobbyist att löda fast en CC1101 eller liknande när jag inte har tillgång till ugnar eller annan värmeutrustning som skulle kunna passa. Sen kan de ju säkert vara smidiga med samma komponenter för både sändare och mottagare och att man enkelt med en extern mcu kan ändra i sändar/mottagarchippet.
Att det behövs mer än bara radio det vet jag också, tanken är att använda en AVR med AES kryptering och rolling codes för att försvåra kopiering av fjärren. Den delen är redan klar, det är egentligen bara att hitta en 433MHz radiosändare som passar för mitt projekt, storleksmässigt. Alternativt om man kanske kan "kopiera" en kina modul och lägga in en sådan direkt i ett kretskort som man gör till fjärren.
Annars hade jag tänkt, alltså om jag hittar en färdig liten modul, att löda fast anslutningarna på radiomodulen mot anslutningar på det kretskort som fjärren ska bestå av.
En tanke om kina modulerna då, där finns ju två spolar oftast, men även ett hål för att löda dit en antenn - antingen 17cm rak tråd eller snurrad. Hur ser man på prestandan av antennen då? Om man löder dit en antenn så får modulen sin rätta prestanda, men annars så blir det halvdant men fungerar ändå?
För fungerar utan att man löder dit en antenn gör det ju, men max ett 20-30 meter som bäst, oftast hälften av det med fri sikt. Med installerad antenn finns det ju möjlighet att komma upp till runt 150-200 meter vilket är väldigt bra ändå. I denna läge så tar man ju inte bort de två spolar som redan finns på kretskortet, man lägger ju bara till en "antenn" till.
Vidare.. det är ganska häftigt att det är samma moduler för 315 och 433MHz, bara att man skruvar på vridkondensatorn

Sådana finns ju i FM radio byggsatser också, kommer ihåg dem från när man var liten
Så.. Om man nu vill skapa en egen "enkel" variant av 433MHz sändarmodul och inte vill eller snarare inte kan använda de små färdiga chippen - Går det att kopiera en kina modul design någorlunda enkelt in på ett nytt kretskort som man sedan bestyckar med mcu och kringkomponenter?
De scheman man hittar om man söker på "433MHz transmitter schematic" stämmer ju inte direkt överens med de kinamoduler jag har. De jag har - de som är de vanligaste - har två spolar där ena är dubbelt så stor som den andra i storlek, två 27k motstånd en kondensator en transistor samt en komponent liknande en transistor som det står RF på. Hittar inget direkt schema som skulle stämma överens med detta.
Vad är komponenten med RF på sig för något?
rfmodul_1.jpg
rfmodul_2.jpg
Själva metallkomponenten, förmodar att den heter SAW resonator eller liknande, de finns ju att köpa på eBay så det skulle ju kunna fungera. Däremot de andra två transistorliknande komponenterna.. ingen aning!
Hittade ett schema där de använder en MSPH10 transistor som tydligen ska vara bra för low noice och just RF. Ersättare för den MMBTH10. Men det kanske kan vara den minsta av de två transistorerna. Vad kan den andra komponent möjligen vara, kanske någon sorts förstärkare?
SspRCW3.png
Hur som helst, det kanske är svårt att göra en egen modul som en del av ett större kretskort, men det känns som en "ok" lösning. Just eftersom de fungerar väldigt bra så som jag använder de löst redan. Sen kan ju ett större kretskort med andra komponenter på möjligen störa radio delen också, det förstår jag givetvis också.
Men men.. någon tanke om det?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.