Säker el till pool

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Revilo

Säker el till pool

Inlägg av Revilo »

Hej på Er!

Är i färd med att bygga/gräva pool.
Har klart för mig på det mesta förutom elen...

Så här är det tänkt:
Poolen rymmer 17 kubik.
Sandfilter samt saltklorinator ska kopplas, likaså en värmepump.
Även en dräneringspump med nivåavkännare som går igång då och då.

Min tanke var att koppla allt på en kabelvinda från Rusta, som i sin tur är kopplad till huset (ett vanligt vägguttag vi har på utsidan, 220v).
Se bild. (Har inte uppgift på vad sandfiltret samt klorinatorn drar i ström)

Är det säkert att göra så här?
Har hört något om 3 fas kopplingar...jordfelsbrytare...m.m.....men förstår inte mycket...därav denna tråden.
Innerligt tacksam för tips och tricks.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Säker el till pool

Inlägg av MadModder »

Nja, jag skulle inte vilja ha det så.
Förresten får nog med stor säkerhet inte värmepumpen kopplas med stickpropp, utan måste vara en fast installation.
Alltid jordfelsbrytare vid nyinstallationer där vatten finns med i leken. Särskilt utomhus!
Så jag säger anlita en elektriker som monterar jordfelsbrytare och egen grupp till denna anläggning i elcentralen inne, och drar ihop grejerna ute också, så du får en korrekt installation.
Det innebär såklart nedgrävt rör med el in i huset. Inga lösa kablar liggandes.

Förutom att det kan gå väldigt illa, så blir det inte heller roligt om något händer och försäkringsbolagets snok ser att allt matas via en kabelvinda och säger nä här får ni inte ett öre. :p
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Vill man koppla via stickpropp, och inte har jordfelsbrytare, så kan man ju köpa en såndär "extern" stickproppsjordfelsbrytare för nån hundring och koppla emellan.

Jag skulle inte vilja köra utan JFB i alla fall.
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Jag håller med MadModder ovan - kontakta en elektriker som får göra det på rätt sätt! Jag säger inte det för att vara snorkig eller oschysst - visst kostar det mer med en riktig elektriker - utan för att det handlar om 230 och vatten, vilket är en potentiellt dödlig kombination!
Dessutom verkar du (ts) inte vara helt hemma i el-världen, vilket gör det till en ännu sämre idé.
Skriv svar