Mach3: Knas med matning eller är det bara så?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Mach3: Knas med matning eller är det bara så?

Inlägg av Terho »

Hej.

Har prövat tre olika USB kina styrkort och gjort ett motiv och när jag fräser med 4000 i matning 2.5.D så blir det som att den missar att ta material när den stiger med Z, lika fenomen (Skilljer sig lite mellan korten har jag sätt) med alla tre kort. När jag sänker matningen till 1500 så blir det bra. Vad beror det på? Är det korten eller är det mach3 som som gör så bara?

Mvh Terho.
hummel

Re: Mach3: Knas med matning eller är det bara så?

Inlägg av hummel »

Kan du verkligen köra Z med samma hastighet och acceleration som X och Y?
Hur har du trimmat motorinställningarna i Mach3?
H.O

Inlägg av H.O »

Om du har G64 (Constant velocity) aktiverat så kommer ALLA riktningsändringar att "avrundas". Ju högre hastighet du kör desto mer avrundning, ju högre acceleration du har desto mindre avrundning. Det är fysiskt omöjligt att hålla konstant hastighet "runt hörn" etc utan oändlig acceleration - vilket såklart också är omöjligt.

Det finns lite inställningar man kan leka med för att ställa in gränsvärden för när en riktningsändring automatiskt skall växla till G61 mode.
Terho

Inlägg av Terho »

hummel skrev:Kan du verkligen köra Z med samma hastighet och acceleration som X och Y?
500 i acceleration och max 6000 matning på alla axlar.
Terho

Inlägg av Terho »

H.O skrev:Om du har G64 (Constant velocity) aktiverat så kommer ALLA riktningsändringar att "avrundas". Ju högre hastighet du kör desto mer avrundning, ju högre acceleration du har desto mindre avrundning. Det är fysiskt omöjligt att hålla konstant hastighet "runt hörn" etc utan oändlig acceleration - vilket såklart också är omöjligt.

Det finns lite inställningar man kan leka med för att ställa in gränsvärden för när en riktningsändring automatiskt skall växla till G61 mode.
Tack H.O ska spana in det mer. Minns att jag läst om det för några år sen nu, det ringde en klocka efter jag läst det du skrivit ^_^
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Terho skrev:
hummel skrev:Kan du verkligen köra Z med samma hastighet och acceleration som X och Y?
500 i acceleration och max 6000 matning på alla axlar.

Har du behov att gasa på så mycket? Nu vet jag ju inte vad det är för maskin. Stegmotorer eller servon / stigning på skruv?
Terho

Inlägg av Terho »

Living on the edge :mrgreen:

Nej det behöver jag egentligen inte, har sänkt nu till 250 i acceleration så den går mjukare, annars rör sig hela maskinen när den jobbar.... Det är kina routern jag håller på med nu och det sitter stegisar på den.

Är från en körning i 1500 i matning och 500 i acceleration. 200 mm hög och 5 mm konkav från botten till toppen. Utvärderar nu om det går att använda en surfplatta att styra med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Living on the edge :mrgreen:

Jo jag har väl märkt det, du håller på med en massa udda lösningar och ibland frågar man sig om det är 'lönt' att jävlas med kroppen :vissla:
Terho

Inlägg av Terho »

Man måste pröva allt även om det är rätt eller fel :mrgreen:
Skriv svar