På min 745 som jag hade för måååånga år sedan hade jag liknande fenomenen. Det var reläet till belysningen som sitter bakom askkoppen som helt enkelt klibbade. Ett bättre beg från närmsta skrot och så var det fixat.
Jag har inget elschema, men efter att ha tagit ur och satt in alla säkringar och relän så fugerade det igen.
Får verkligen tacka för tipset om var reläna kunde vara.
Kontakten är borttagen helt och hållet, nu.
Nästa steg är att byta hela kabelstammen mellan kontakten och inkopplingspunkten för den.
TACK för all hjälp.
Släpkontakten var också det första jag tänkte på... Det är inte ett ovanligt problem varken på 240, 740 eller 940. Vaselin är bra botemedel.
På en av mina bilar har någon tänkt till, där har dom klippt kabeln till släputtaget och satt ett uttag som ligger i reservhjulsbaljan (på vänstra sidan, det kallas så även om en 940 aldrig har reservhjulet där...). Från det går det en en kabel till uttaget vid kroken. På det sättet kan man både enkelt göra uttaget vid kroken strömlöst vilket gör att det ärgar mindre och sen kan man konfigurera om pinnarna om man fått tag i ett släp som är felkopplat.
originalkablage har ofta ett uttag som är epoxyfyllt just för att slippa problem, ja problem får man förstås ändå, men man slipper iaf sönderärgade kopplingar mellan kabel och uttag.
Men visst är släpvagnskontakter ett stort problem rent generellt.. extra dåligt funkar det för folk som envisas med att backa ner trailern i vattnet när dom ska sjösätta sin båt.
Kanske i stort, men det är tämligen vanligt att kunder kommer med märkliga elfel på våren/hösten och då frågar man ju "Har du möjligen lagt i eller tagit upp båten nyligen ?" varvid kunden förvånat svarar "Jaa, hur så"