Skrivarport till Arduino?
Skrivarport till Arduino?
Hej!
Tänkte höra mig för med Er som kan. Har en önskan att kunna ta emot texten som sänds via en serieport (9 polig)från en maskin till en Arduino. Kontakten jag vill läsa ifrån är till för att användas till en typ kvittoskrivare, finns säkert något mer korrekt ord men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Det kanske ge en hint om hur kommunikationen sänds?
Köpte en sådan, där chippet MAX3232 IC används.
http://www.ebay.com/itm/251976812940?_t ... EBIDX%3AIT
Har efter det försökt med allt möjligt, men då jag inte förstått mig på den seriella världen så kan jag nog göra alla möjliga fel. Dåligt värre av mig har jag inte koden jag försökt med på den här datorn, men tänker att ni som kan det här bättre kanske har lite tips att droppa som är bra att tänka på? Finns det någon standard för sådana skrivare? Och är det i princip "bara" att föra över informationen t med Serial.print eller är jag helt ute och cyklar?
Tänkte höra mig för med Er som kan. Har en önskan att kunna ta emot texten som sänds via en serieport (9 polig)från en maskin till en Arduino. Kontakten jag vill läsa ifrån är till för att användas till en typ kvittoskrivare, finns säkert något mer korrekt ord men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Det kanske ge en hint om hur kommunikationen sänds?
Köpte en sådan, där chippet MAX3232 IC används.
http://www.ebay.com/itm/251976812940?_t ... EBIDX%3AIT
Har efter det försökt med allt möjligt, men då jag inte förstått mig på den seriella världen så kan jag nog göra alla möjliga fel. Dåligt värre av mig har jag inte koden jag försökt med på den här datorn, men tänker att ni som kan det här bättre kanske har lite tips att droppa som är bra att tänka på? Finns det någon standard för sådana skrivare? Och är det i princip "bara" att föra över informationen t med Serial.print eller är jag helt ute och cyklar?
Re: Skrivarport till Arduino?
Vet inte om jag är ute och cyklar ny, men har inte arduinon redan en fungerande serieport?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Arduino kan ta emot seriell data. Men du måste ju veta vad som kommer på snöret!
Kör någon seriel monitor Typ RealTerm så du får reda på Baudrate antal bitar och paritet.
Sedan kan du fånga din seriella sträng från snöret!
Kör någon seriel monitor Typ RealTerm så du får reda på Baudrate antal bitar och paritet.
Sedan kan du fånga din seriella sträng från snöret!
Tackar för svaren som inkommit!
Kollar och testar Real term under morgondagen, antar att jag kan behöva support även efter resultatet
Kollar och testar Real term under morgondagen, antar att jag kan behöva support även efter resultatet

> ...från en maskin
Det här är ju helt kritiskt. Har du någon dokumentation kring denna "maskin"?
Vad är det för maskin?
Det låter som att du vill ersätta en "kvittoskrivare" med en Arduino som
ska ta emot utskriften till skrivaren och göra något (annat) med det? Vet
du vad det var för "kvittoskrivare" som var tänkt att användas?
Och vad menar du med *typ* kvittoskrivare? Kan det vara något annat?
> Och är det i princip "bara" att föra över informationen t med Serial.print...
Serial.print *skriver* ju, skulle du inte *lyssna* på "maskinen???
Är det "maskinen" eller "kvittoskrivaren" som Arduinon ska ersätta ?
Det här är ju helt kritiskt. Har du någon dokumentation kring denna "maskin"?
Vad är det för maskin?
Det låter som att du vill ersätta en "kvittoskrivare" med en Arduino som
ska ta emot utskriften till skrivaren och göra något (annat) med det? Vet
du vad det var för "kvittoskrivare" som var tänkt att användas?
Och vad menar du med *typ* kvittoskrivare? Kan det vara något annat?
> Och är det i princip "bara" att föra över informationen t med Serial.print...
Serial.print *skriver* ju, skulle du inte *lyssna* på "maskinen???
Är det "maskinen" eller "kvittoskrivaren" som Arduinon ska ersätta ?
Jepp! Från en maskin. Maskinen i sig används för att balansera vevaxlar..
Maskinen i sig tillverkades runt år 2000 och då kunde man köpa skrivare till som skrev ut värdena på en remsa. Det är väldigt sparsamt med information om porten i beskrivningen mer än att den ska användas för en skrivare. Företaget som tillverkade maskinen finns inte längre så jag kan inte ta info från dom.
Helt rätt, det är kvittomaskinen jag vill ersätta med en arduino. Till en början vill jag bara se att jag kan ta emot texten, och kunna se den "serial monitor"
Då den som man kunde köpa av maskintillverkaren skrev ut infon på remsa tänkte att beskrivning kvitto skrivare var ett passande ord. Dock vet jag inte om det finns olika standarder på sådana apparater om dom sitter i butik kontra industri.
Maskinen i sig tillverkades runt år 2000 och då kunde man köpa skrivare till som skrev ut värdena på en remsa. Det är väldigt sparsamt med information om porten i beskrivningen mer än att den ska användas för en skrivare. Företaget som tillverkade maskinen finns inte längre så jag kan inte ta info från dom.
Helt rätt, det är kvittomaskinen jag vill ersätta med en arduino. Till en början vill jag bara se att jag kan ta emot texten, och kunna se den "serial monitor"
Då den som man kunde köpa av maskintillverkaren skrev ut infon på remsa tänkte att beskrivning kvitto skrivare var ett passande ord. Dock vet jag inte om det finns olika standarder på sådana apparater om dom sitter i butik kontra industri.
OK. Det finns skrivare som tar emot utskrifeter som text och de
som förväntar sig att man skriver ut "dottarna" direkt.
Vilket år den tillverkades är mindre intressant än vad den heter.
År 2000 är dessutom rellativt modernt...
Har ni haft en skrivare tidigare? Eller har "skrivarporten" aldrig används?
Men OK, vet man ingenting så är det bara att börja testa. Lasp har gett
en helt korrekt ingång för testerna. Haka på något som loggar, labba med
hastigheten (om den redan inte är känd, sannolikt 1200, 4800 eller 9600
för en skrivare) och se om du kan se något vettigt på skärmen...
som förväntar sig att man skriver ut "dottarna" direkt.
Vilket år den tillverkades är mindre intressant än vad den heter.
År 2000 är dessutom rellativt modernt...

Har ni haft en skrivare tidigare? Eller har "skrivarporten" aldrig används?
Men OK, vet man ingenting så är det bara att börja testa. Lasp har gett
en helt korrekt ingång för testerna. Haka på något som loggar, labba med
hastigheten (om den redan inte är känd, sannolikt 1200, 4800 eller 9600
för en skrivare) och se om du kan se något vettigt på skärmen...
Är det verkligen en serieport så är det väl i alla fall 99% sannolikhet att det är nån form av ascii som kommer och inte bitmappar.
Då handlar det ju bara om att lista ut rätt baudrate och eventuell paritet (men är den från 2000 så lär det nog inte vara nån paritet, man baudrate lär väl kunna vara vad som helst mellan 1200 och 9600 (högre än 9600 känns inte relevant för en skrivare, det är ju dess utskriftshastighet som är flaskhalsen).
Men med ett terminalprogram lär det ju inte ta mer än en halvtimme att klura ut det.
Sen kan det ju vara nån form av styrkoder som skickas, men de behöver man kanske inte förstå vad de betyder, det lär ju räcka med att se dem som fältavdelare i de flesta fall.
(Sen skulle ju jag börja med att testa Arduionons kod mot terminalprogrammet istället för maskinen, så man har mer kontroll över vad som skickas. Det en enklare att felsöka om man kan skicka 0x01, 0x80, 0x0F, 0xF0 etc)
Då handlar det ju bara om att lista ut rätt baudrate och eventuell paritet (men är den från 2000 så lär det nog inte vara nån paritet, man baudrate lär väl kunna vara vad som helst mellan 1200 och 9600 (högre än 9600 känns inte relevant för en skrivare, det är ju dess utskriftshastighet som är flaskhalsen).
Men med ett terminalprogram lär det ju inte ta mer än en halvtimme att klura ut det.
Sen kan det ju vara nån form av styrkoder som skickas, men de behöver man kanske inte förstå vad de betyder, det lär ju räcka med att se dem som fältavdelare i de flesta fall.
(Sen skulle ju jag börja med att testa Arduionons kod mot terminalprogrammet istället för maskinen, så man har mer kontroll över vad som skickas. Det en enklare att felsöka om man kan skicka 0x01, 0x80, 0x0F, 0xF0 etc)
- SeniorLemuren
Vad har du för Arduino? Arduino Uno har bara en serieport och den används även för kommunikation till Serial monitor. Om du använder t.ex en Arduino Mega som har en separat port för serial monitor så kan använda den andra serieporten till att ta emot data från maskinen och få upp texten på datorskärmen.
Det tar ju bara några sekunder att ändra baudtal i Arduinoprogrammet, så det är ju enkelt att pröva olika baudtal tills man får fram något läsbart. Testa med olika baudtal här "Serial1.begin(xxxx);" Kom ihåg att ställa in serial monitor på 9600.
Här är ett exempel:
Det tar ju bara några sekunder att ändra baudtal i Arduinoprogrammet, så det är ju enkelt att pröva olika baudtal tills man får fram något läsbart. Testa med olika baudtal här "Serial1.begin(xxxx);" Kom ihåg att ställa in serial monitor på 9600.
Här är ett exempel:
Kod: Markera allt
/*
Mega multple serial test
Receives from the main serial port, sends to the others.
Receives from serial port 1, sends to the main serial (Serial 0).
This example works only on the Arduino Mega
The circuit:
* Any serial device attached to Serial port 1
* Serial monitor open on Serial port 0:
created 30 Dec. 2008
modified 20 May 2012
by Tom Igoe & Jed Roach
This example code is in the public domain.
*/
void setup() {
// initialize both serial ports:
Serial.begin(9600);
Serial1.begin(9600);
}
void loop() {
// read from port 1, send to port 0:
if (Serial1.available()) {
int inByte = Serial1.read();
Serial.write(inByte);
}