Elstängselaggregat
Elstängselaggregat
Jag behöver göra ett aggregat för elstängsel att använda här hemma för att försäkra mig om att våra katter inte går in i ett utrymme dit det inte finns någon dörr. De fä-rdiga aggregat som man kan köpa för externa stängsel för får, kor, hästar, etc. är dyra (1000 kr +) och överdimensionerade (klarar av en kilometer upp till flera kilometer). Jag behöver endast för en trådlängd av ca: 10 meter. Jag vill kunna ansluta till 220 V vägguttag. Som jag förstår så ska ett sådant aggregat ha mycket hög spänning men ytterst liten strömstryka. Kan någon kunnig rita ett elschema och komponentlista för en sådan så vore jag tacksam.
Re: Elstängselaggregat
den här frågan brukar dyka upp
kort svar, kan du inte det med absolut säkerhet ordna det motsvarande ett köpeagg, så köp ett
fundera på vad som händer om ex en unge går in i ett hemmabyggt och får skaor eller dör
kort svar, kan du inte det med absolut säkerhet ordna det motsvarande ett köpeagg, så köp ett
fundera på vad som händer om ex en unge går in i ett hemmabyggt och får skaor eller dör
Tack för länken PeterH.
Den prylen som säljs där, skulle den gå att ansluta direkt till en 5 meter lång eltråd för att på så sätt direkt skapa ett sådant "elstängsel", eller?
Tack grym. Jo, jag är väl medveten om faran, och det är därför jag frågar. Det som är farligt är ju inte höga spänningar (volt) utan hög ström (ampere), varför alla dessa aggregat ger tusentals med volt men strömmen är extremt liten (mikro-ampere).
Prylen som säljs på eBay som PeterH ovan länkade till, det är ju helt klart ett hemmabygge, och med tanke på priset, så är det ju uppenbarligen en simpel konstruktion. Jag kommer ihåg från barndomen (70-talet) om något som såg ut som en kortlek, och när man skulle ta ut kortleken ur dess förpackning så fick man sig en stöt motsvarande att ta i ett elstängsel. I denna lilla kortleksstora låda fanns ett batteri och några elektriska kretsar med två kablar till två tunna metallbrickor på vardera sida där man måste ta i för att på så sätt öppna lådan.
Så, hur ser ett sådant kretsschema ut?
Den prylen som säljs där, skulle den gå att ansluta direkt till en 5 meter lång eltråd för att på så sätt direkt skapa ett sådant "elstängsel", eller?
Tack grym. Jo, jag är väl medveten om faran, och det är därför jag frågar. Det som är farligt är ju inte höga spänningar (volt) utan hög ström (ampere), varför alla dessa aggregat ger tusentals med volt men strömmen är extremt liten (mikro-ampere).
Prylen som säljs på eBay som PeterH ovan länkade till, det är ju helt klart ett hemmabygge, och med tanke på priset, så är det ju uppenbarligen en simpel konstruktion. Jag kommer ihåg från barndomen (70-talet) om något som såg ut som en kortlek, och när man skulle ta ut kortleken ur dess förpackning så fick man sig en stöt motsvarande att ta i ett elstängsel. I denna lilla kortleksstora låda fanns ett batteri och några elektriska kretsar med två kablar till två tunna metallbrickor på vardera sida där man måste ta i för att på så sätt öppna lådan.
Så, hur ser ett sådant kretsschema ut?
Finns det något som hindrar att katterna hoppar över ett ev stängsel eller dylikt?
- prototypen
Det var ett elstängselaggregat som var frågar, den prylen levererar DC och spänningen är väl i lägsta laget.
Det här borde du kunna som lever i närheten av en hästmänniska.
Sedan så behövs ju en motpol till stängseltråden, plåt på golvet?
Protte
-
Jag skulle inte göra ett sådant, främst för att jag tvivlar på att det skulle funka alls.
Katter har oftast päls som isolerar bra, sedan så kan dom hoppa om dom vill.
Jag skulle ta en PIR sensor och en tuta istället, oskadligt och oproblematiskt men funkar bra.
Vad är applikationen egentligen?
Katter har oftast päls som isolerar bra, sedan så kan dom hoppa om dom vill.
Jag skulle ta en PIR sensor och en tuta istället, oskadligt och oproblematiskt men funkar bra.
Vad är applikationen egentligen?
Ja jag blir lite fundersam här, elstängsel fungerar ju bara om man har kontakt med stängseltråden och marken samtidigt. Om det nu ska användas i en öppning där det inte sitter en dörr, hur ska stängseltråden gå? Det måste ju alltså sättas stängseltråd tvärs över öppningen (och eftersom golvet antagligen inte leder ström så behövs det dubbel uppsättning trådar för att man ska ha en chans att få en sluten krets). Och då kan man väl lika gärna sätta en nätdörr i öppningen?
- Mizzarrogh
Man kan ha två trådar, en nere vid golvet för jord och en eller flera litet över, det är vanligt även på riktiga stängsel om marken leder dåligt.
Häng några remsor aluminiumfolie i strömtråden så att de vill undersöka det och på så vis lär sig att stängseltråden är otrevlig (man brukar göra så även med andra djur som Getter och liknande, efter att de gjort det så vet de att tråden är obehaglig utan att behöva känna på den).
Jag skulle leta något gammalt Olli 11 eller liknande begagnat (typ med krossad batterikåpa eller något med där "klumpen" i botten är hel, det är bara den du behöver till detta det andra är bara en plastkåpa på dem) , jag tror det duger om du gör som jag sade ovan och de bör inte kosta många kronor.
Häng några remsor aluminiumfolie i strömtråden så att de vill undersöka det och på så vis lär sig att stängseltråden är otrevlig (man brukar göra så även med andra djur som Getter och liknande, efter att de gjort det så vet de att tråden är obehaglig utan att behöva känna på den).
Jag skulle leta något gammalt Olli 11 eller liknande begagnat (typ med krossad batterikåpa eller något med där "klumpen" i botten är hel, det är bara den du behöver till detta det andra är bara en plastkåpa på dem) , jag tror det duger om du gör som jag sade ovan och de bör inte kosta många kronor.
Ett oljud som skrämmer katten, ungefär som detta
och som triggas genom optisk avkänning av katten.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SM7CZR 1 juli 2015, 13:18:37, redigerad totalt 1 gång.
Efter tre dagar så stör man sig på tutan.limpan4all skrev:Jag skulle ta en PIR sensor och en tuta istället, oskadligt och oproblematiskt men funkar bra.
Men är det nått katter hatar så är det vatten. Så koppla ett par vattenspridare till pir-sensorn så tror jag vi har nått som kanske kan funka.
-
Man kan chirpa några gånger (kort ljudpuls typ 25-150ms) med rätt hög amplitud över 25kHz så stör man bara katten.