Räkna på ett enkelt sätt

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Zephyrlius
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 juni 2015, 10:08:08

Räkna på ett enkelt sätt

Inlägg av Zephyrlius »

Hej!

Jag ska börja med att säga att min kunskap i detta ämne inte är jättehög för närvarande. Jag har läst någon grundkurs i elektroteknik på högskolan, kan programmera i dom vanligaste programspråken och har en del erfarenhet av Arduino.

Nu till mitt problem, jag behöver kunna räkna på ett så enkelt sätt som möjligt alltså kunna räkna antalet tryck på en knapp.

Jag vill inte använda Arduino eller nåt annat utvecklingskort utan en så enkel logisk krets som möjligt eller en färdig komponent. Den behöver va ganska billig och liten.

Dessa ska registreras på nåt sätt för att t.ex utföra en handling vid start en vid 100tryck och en vid 200tryck observera att dessa siffror endast togs som exempel. det skulle kunna vara 128 och 256 om det underlättar.

sedan behöver man kunna nolla räknaren.

Handlingen som ska utföras skulle kunna bestå i att tända en led.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4125
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Räkna på ett enkelt sätt

Inlägg av adent »

Jag tror nästan det billigaste (och enklaste eftersom du kan programmera) är att ta en riktigt billig MCU.
I mitt fall en AVR av lämpligt slag, kostar under 8 kr. Annars behöver du en liten bunt logikkretsar för att
åstakomma samma sak.

MVH: Mikael
Nerre
Inlägg: 26801
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Räkna på ett enkelt sätt

Inlägg av Nerre »

En 8-bitars räknare skulle väl kanske kunna fungera (knappen till clock, bit 7 och 8 som styrutgångar), men den kostar väl nästan lika mycket som en enkel uC.
Zephyrlius
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 juni 2015, 10:08:08

Re: Räkna på ett enkelt sätt

Inlägg av Zephyrlius »

Fördelen med en 8-bit räknare kanske skulle vara lägre strömförbrukning?

Hur använder man en sådan och hur väljer man i havet av komponenter?

Laddade ner Cedar för att simulera men det kanske finns bättre och mer kretsspecifika simulatorer för denna typ av uppgifter?
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor
Inlägg: 1039
Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
Ort: Stockholm

Re: Räkna på ett enkelt sätt

Inlägg av hassefikonkasse »

Iaf med logikkretsar kan du behöva fixa till så varje tryck blir "bounce-free" men
det kanske beror på vad som skall tryckas ned.
hummel
Inlägg: 2282
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Räkna på ett enkelt sätt

Inlägg av hummel »

Använd en Arduino, den är ganska billig och liten!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Räkna på ett enkelt sätt

Inlägg av sodjan »

Stog det inte "Jag vill inte använda Arduino..." !? :-)

Sen är det ju helt avgörande om det handlar om att bygga
en enda enhet eller tusentals...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16895
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Räkna på ett enkelt sätt

Inlägg av grym »

enklast möjliga en 4040 binärräknare, en lysdiod per utgång och man kan då binärt kolla hur många gånger något har hänt på ingången

och vill man ha unktion vid en viss binärtal så är det ju bara att annvända den utgången

har annvänt den själv till räknare med lysdioder för passagekontroll, och då lysdioderna satt avigt så var det få som kunde tyda den rakt av
finns reset ingång, eller så tar man och stänger av den lite för att nolla
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Räkna på ett enkelt sätt

Inlägg av TomasL »

Kan du hitta någon gammal ICM7217 så är ditt problem löst.

Se på fasiken Maxim tillverkar dem fortfarande.
http://www.maximintegrated.com/en/produ ... ml/tb_tab0

Den kan räkna upp eller ned, förinställs , ger signal ut när den passerar 0 eller förinställda värdet och driver en 4-digit LED-display.
Jag har använt den vid ett tillfälle när jag byggde en räknare till en spolapparat, då använde jag tummhjul till förinställningen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Räkna på ett enkelt sätt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kul att någon läser TS inlägg och förstår!
Det händer, men inte ofta va?
Zephyrlius
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 juni 2015, 10:08:08

Re: Räkna på ett enkelt sätt

Inlägg av Zephyrlius »

Roligt med ett så aktivt forum och så många svar.
Jag tror nästan det billigaste (och enklaste eftersom du kan programmera) är att ta en riktigt billig MCU.
I mitt fall en AVR av lämpligt slag, kostar under 8 kr. Annars behöver du en liten bunt logikkretsar för att
åstakomma samma sak.
Jo jag har kollat runt lite på dessa, hur håller dom sig i driftsäkerhet till en t.ex räknare?
En 8-bitars räknare skulle väl kanske kunna fungera (knappen till clock, bit 7 och 8 som styrutgångar), men den kostar väl nästan lika mycket som en enkel uC.
Ja det är ju en väldigt enkel lösning på problemet :)
Iaf med logikkretsar kan du behöva fixa till så varje tryck blir "bounce-free" men
det kanske beror på vad som skall tryckas ned.
Det begreppet förstår jag inte riktigt hur du menar, tänker du att jag ska mjuka till trycket? typ kondensator eller nåt sånt
Använd en Arduino, den är ganska billig och liten!
Jag har skrivit programmet för att testa funktionen i Arduino men även dom minsta Arduino känns onödigt stora i denhär saken.

Angående exemplen i några av inläggen så gör dom ju exakt vad jag vill känns det som :)

Tanken är väl att detta ska vara så litet som möjligt, göra det jag vill, vara driftsäker och inte käka onödigt med batteri.

Är den dessutom fungerande i större serier vore det kanon men just nu handlar det bara om ett test.

Jag har funderat lite på uC framförallt ATtiny-serien.

Jag vill att den ska vara enkel sen har jag ett Arduino så det skadar inte om det går att programmera uC:n med den.

Börjar kännas som en uC är det lättaste för mig att använda kanske...

Har ATtiny tillräckligt med utgångar för att styra 3-led såg att nån styrde en RGB-led med dom hur löser man det?
opatagio
Inlägg: 236
Blev medlem: 24 maj 2005, 20:19:21

Re: Räkna på ett enkelt sätt

Inlägg av opatagio »

Button debounce, vid varje tryck och vid släpp så sker det "halvkontakt", dessa måste filtreras annars kan ett tryck med fingret generera 100-tals nivåskiftningar mellan hög/låg.

Kolla länk för bild och bättre förklaring http://www.microexample.com/push-button ... th-PIC.php
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor
Inlägg: 1039
Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
Ort: Stockholm

Re: Räkna på ett enkelt sätt

Inlägg av hassefikonkasse »



Här gjorde jag en debounce koppling för några år sedan. Den funkade bra med relä men jag mätte aldrig några logiknivåer då. Skulle dock tro att den skulle funka, men hade
inte ThomasL ett bra förslag?
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Räkna på ett enkelt sätt

Inlägg av jpalsson »

Använd en Arduino, den är ganska billig och liten!
Jag har skrivit programmet för att testa funktionen i Arduino men även dom minsta Arduino känns onödigt stora i denhär saken.
Angående exemplen i några av inläggen så gör dom ju exakt vad jag vill känns det som :)
Tanken är väl att detta ska vara så litet som möjligt, göra det jag vill, vara driftsäker och inte käka onödigt med batteri.
Är den dessutom fungerande i större serier vore det kanon men just nu handlar det bara om ett test.
Jag har funderat lite på uC framförallt ATtiny-serien.
Jag vill att den ska vara enkel sen har jag ett Arduino så det skadar inte om det går att programmera uC:n med den.
Börjar kännas som en uC är det lättaste för mig att använda kanske...
Har ATtiny tillräckligt med utgångar för att styra 3-led såg att nån styrde en RGB-led med dom hur löser man det?
Om du ändå har skrivit programmet men tycker Arduino är för stor kanske du kan använda en sån här för prototypen ?
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ket-p87967
(baserad på ATtiny)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Räkna på ett enkelt sätt

Inlägg av LaRdA »

Och kanske en sådan här om man vill ha det ännu billigare:
Länk
Skriv svar