Batteriet smälte när jag skulle provköra h-bryggan
Batteriet smälte när jag skulle provköra h-bryggan
Batteriet är ett 1,5V LR6. 6 stycken kopplade i serie, ett smälte. De andra batterierna är inte ens varma men det smälta batteriet är fortfarande riktigt hett.
Batterierna var kopplade till två h-bryggor som jag precis hade testat med lysdioder och de funkade. Motorn var ansluten men jag hade inte aktiverat någon av styrsignalerna. Jag skulle koppla ihop den ena styrsignalen när jag såg att lysdioden (indikerar att spänningen är på) inte lyste och att batteriet var hett och såg lite konstigt ut.
Stegmotorn ska dra 0,8A och h-bryggan är designad för 9,6V. Är 0,8A för mycket för ett vanligt 1,5V-batteri? Batterihållarna är fästa med lim. Kan limmet leda ström? Det konstiga är att bara ett batteri blev hett. Kan också nämna att det varit glapp där detta batteri satt. Det sitter även en kondensator mellan + och jord.
Så den viktigaste frågan; i h-bryggan sitter det hexfetar, vanliga transistorer och dioder. Kan de skadas om man använder multimeterns förbindelsetest?
Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Batterierna var kopplade till två h-bryggor som jag precis hade testat med lysdioder och de funkade. Motorn var ansluten men jag hade inte aktiverat någon av styrsignalerna. Jag skulle koppla ihop den ena styrsignalen när jag såg att lysdioden (indikerar att spänningen är på) inte lyste och att batteriet var hett och såg lite konstigt ut.
Stegmotorn ska dra 0,8A och h-bryggan är designad för 9,6V. Är 0,8A för mycket för ett vanligt 1,5V-batteri? Batterihållarna är fästa med lim. Kan limmet leda ström? Det konstiga är att bara ett batteri blev hett. Kan också nämna att det varit glapp där detta batteri satt. Det sitter även en kondensator mellan + och jord.
Så den viktigaste frågan; i h-bryggan sitter det hexfetar, vanliga transistorer och dioder. Kan de skadas om man använder multimeterns förbindelsetest?
Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Om det är en billig batterihållare (läs: köpt på clas ohlson) så vet jag i alla fall av erfarenhet att den inte håller för 0.8 A. Laddade batterier till kameran i en sådan och redan vid några hundra mA så smälte den, förstår inte varför, men så var det.
Kanske är den som har värmt upp batteriet så mycket att det smälte. Jag är lite tveksam till att ett vanligt AA-batteri kan lämna sån effekt att det faktiskt blir så varmt. Vid kortslutning brukar de begränsa strömmen själva när den inre resistansen ökar och spänningen sjunker.
Kan ju dock ha varit något fel på det.
Kanske är den som har värmt upp batteriet så mycket att det smälte. Jag är lite tveksam till att ett vanligt AA-batteri kan lämna sån effekt att det faktiskt blir så varmt. Vid kortslutning brukar de begränsa strömmen själva när den inre resistansen ökar och spänningen sjunker.
Kan ju dock ha varit något fel på det.
Att vanliga billiga batteripack blir varma är inte så konstigt. Den "ledande" metallen brukar vara av rostfri typ, som ju har en relativt högresistans. Att det blir dåligt kontakt mellan batteriet och metalldelarna är också en stor bidragande faktor till väreutvecklingen.
>> monstrum
Ett batteris inre resistans ändras väl ändå inte som direkt effekt vid kortslutning. Däremot ändras det av att batteriet laddas ur. Så vid en kortvarit kortslutning kommer den interna resistansen bibehållas.
>> d98mp
Har du en H-brygga som är kortslutningssäker? De flesta enkla H-bryggor vars ritningar cirkulerar ute i cyberrymden är designade så att de kortsluter spänningskällan om man aktiverar båda styrsignalerna samtidigt. Det är kanske detta du råkat ut för, och sen är det ett batteri som drabbats eftersom det råkade vara i sämre skick än resten.
>> monstrum
Ett batteris inre resistans ändras väl ändå inte som direkt effekt vid kortslutning. Däremot ändras det av att batteriet laddas ur. Så vid en kortvarit kortslutning kommer den interna resistansen bibehållas.
>> d98mp
Har du en H-brygga som är kortslutningssäker? De flesta enkla H-bryggor vars ritningar cirkulerar ute i cyberrymden är designade så att de kortsluter spänningskällan om man aktiverar båda styrsignalerna samtidigt. Det är kanske detta du råkat ut för, och sen är det ett batteri som drabbats eftersom det råkade vara i sämre skick än resten.
Ska kanske förtydliga mig; jag har använt mig av vad ELFA kallar "Clip R6 stål PC", det är små bleck som sitter i varje ände av batteriet och håller det på plats. Limmet jag satt fast dem med smälte faktiskt vid detta batteri, men jag tror inte att det värmde upp hela batteriet _så_ mycket...
Min plan är att använda uppladdningsbara batterier, men nu när jag testar använder jag IKEA-batterier.
Min plan är att använda uppladdningsbara batterier, men nu när jag testar använder jag IKEA-batterier.
Jag har designat den själv och den är inte kortslutningssäker. Varje halva har två ben som, om de kortsluts, gör halvan ledande. Dock var inga av dessa benpar hopkopplade.$tiff skrev:Har du en H-brygga som är kortslutningssäker? De flesta enkla H-bryggor vars ritningar cirkulerar ute i cyberrymden är designade så att de kortsluter spänningskällan om man aktiverar båda styrsignalerna samtidigt. Det är kanske detta du råkat ut för, och sen är det ett batteri som drabbats eftersom det råkade vara i sämre skick än resten.
Men hur är det med multimeter och halvledare? Kan man köra ledningstest utan att skada dem?
>> d98mp
Det "lättaste" sättet att ha sönder en FET är att överskrida dess V(gs), alltså största tillåtna spänning mellan source och gate. Normalt ligger denna runt 20 V. Likt en kondensator kommer du förrstöra gaten om potentialskillnaden görs större än så. Det andra sättet är att applicera för hög spänning mellan drain och source (50 V och uppåt beroende på FET). Sista sättet är klassikern; Att bränna sönder dem genom att köra för hö ström genom dem.
Inga av dessa kan dock en multimeter åstakomma så vitt jag vet.
OT
Är du LTHare?
/OT
Det "lättaste" sättet att ha sönder en FET är att överskrida dess V(gs), alltså största tillåtna spänning mellan source och gate. Normalt ligger denna runt 20 V. Likt en kondensator kommer du förrstöra gaten om potentialskillnaden görs större än så. Det andra sättet är att applicera för hög spänning mellan drain och source (50 V och uppåt beroende på FET). Sista sättet är klassikern; Att bränna sönder dem genom att köra för hö ström genom dem.
Inga av dessa kan dock en multimeter åstakomma så vitt jag vet.
OT
Är du LTHare?
/OT
Smälte vid + eller - ?d98mp skrev:Ska kanske förtydliga mig; jag har använt mig av vad ELFA kallar "Clip R6 stål PC", det är små bleck som sitter i varje ände av batteriet och håller det på plats. Limmet jag satt fast dem med smälte faktiskt vid detta batteri, men jag tror inte att det värmde upp hela batteriet _så_ mycket...
Min plan är att använda uppladdningsbara batterier, men nu när jag testar använder jag IKEA-batterier.
Jag tycker att det låter som att clip'et kortslöt batteriet.
Batteriet's hölje utgör ju plus-pol och vid minus är det bara 1-2 mm mellan plus och minus.
Laddade en gång 6 batterier under 16h i en sådan här ala Clas, mfl batterihållare. Nästa dag när jag skulle ta dom så var dom inte laddade överhuvudtaget. Visade sig att det var så hög kontakt resistans så i princip ingen ström alls gick fram av dom 210mA som dom skulle ha. Sådana här hållare är ett jäkla skit och jag använder dom inte sen dess.
Jodå visst kan det ju det pga att det är hög resistans/dålig kontakt mellan kontakterna i batterihållaren så går ju inte full ström fram. Detta fick jag sen också bekräftat när jag mätte upp väldigt dålig kontakt mellan vissa av kontakterna i hållaren. Jag skrev att batterierna skulle ha 210mA men dom fick inte det pga av den höga resistansen. Sen dess har jag ratat dessa hållare för jag litar inte på dom längre.
>> Henry
Hur får du ihop den ekvationen?
Om man har ett slutet system bestående av batteri, batterihållare och last i serie, så finns det inget sätt att trolla bort ström på vägen. Är det 210 mA som passerar lasten så passerar den ström även genom samtliga andra komponenter. För att få en effektutveckling måste ett spänningsfall finnas, och det är precis det som finns över en bit dålig ledare (resistans) eller över en glappkontakt.
Hur får du ihop den ekvationen?
Om man har ett slutet system bestående av batteri, batterihållare och last i serie, så finns det inget sätt att trolla bort ström på vägen. Är det 210 mA som passerar lasten så passerar den ström även genom samtliga andra komponenter. För att få en effektutveckling måste ett spänningsfall finnas, och det är precis det som finns över en bit dålig ledare (resistans) eller över en glappkontakt.