Hjälp med voltomvandling.?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anonym1

Hjälp med voltomvandling.?

Inlägg av Anonym1 »

Hej
Skulle behöva lite hjälp med en uträkning samt lämpligt material.
Det är så att på vårat jobb har vi svets utsug där sitter 24V Halogen lampor på 20W
Problemet är att det är Extremt svårt att får tag i exakt den sortens lampor.
Vi var lite inne på att försöka konvertera om dom så vi kan köra på 12V halogener. 20W eller 30W
Bör inte vara någon fara att gå upp i Watt antal då hela konstruktionen är i plåt och dessutom får gratis kylning.

Jag är inne på om man bara kan använda någon form av motstånd. Men misstänker jag kanske behöver lite kraftigare grejer?
Typ efektmotstånd eller något?

Det jag vill omvandla är alltså 24V med 20W förbrukning till 12V 35W förbrukning alternativt 20W förbrukning.

Någon vänligt själ där ute? ;)

Mvh
nifelheim
Den första

Re: Hjälp med voltomvandling.?

Inlägg av nifelheim »

seriekoppla dom två och två?
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Det sitter bara en lampa per utsug. och vill försöka behålla det på det sättet.
så I princip behöver jag något som ersätter en seriekopplad lampa i kretsen. dock vill jag inte överskrida 2Amper eller ca 1,8Amper Skulle tro att kretsen nu är avsedd för den strömen.

kanske ännu mindre amper dock? I=P/U till och med 0.8Amper drar alltså lampan som sitter i nu på 24V
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

switchad omvandlare från ebay, löser problemet lätt och smidigt, om det är dc till lampan, annars byter man trafon
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Borde det inte gå att lösa med några motstånd av något slag? Tex Efektmotstånd? eller belastar man hela kretsen då?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Visst kan du ha ett effekt motstånd eller en lampa i serie, bara att räkna på vad som behövs ;)

Sen så för ordningens skull så heter det spänningsomvandling.
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Jag misstänkte det. dock håller jag inte på med detta Dagligen och blir lite lost i beräkningarna. :D

nuvarande lampa 24V 20W drar 0,8amper

Lampan på 12V 35W drar 2,9 Amper enligt mina beräkningar 35W / 12V = 2,9Amper.

Sen står det lite still hur jag ska tänka där emellan vill ju helst inte att lampan ska överbelasta strömkällan. då jag inte ens vet hur kraftfull den är. Den tar ström från ett gemensamt styrkort för spjället till utsuget. Men jag får sitta och klura lite på det om ingen är snabb framme med formlerna ;)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om du inte vet, verkligen vet, vad du kan plocka från nätagget så kan du inte ha större effekt på lampan

dessutom så kan du då ha max samma ström med ett motstånd, vilket ger en max 10w halogenlampa

eller får du verkligen ha koll på varifrån den matas
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

spänningsomvandling

Inlägg av Sverige »

Tycker ni att lyser dåligt nu med 20W?
bil_experten

Inlägg av bil_experten »

Är det jag som förstår det fel eller borde jag inte kunna plocka ut mer amper om man omvandlar från 24V till 12V?

Det gör nog sitt jobb med 20W men något svagt är det ja. dock hade jag 35W lampor låg där av tänkte jag jag kunde använt dom.

Det som sitter i nu förutom att dom är trasiga då. är 24V halogen lampor med GU5.3 Sockel med en MR16 reflektor. och vi har kollat lite överallt.. verkar omöjligt att få tag i. där av tänkte jag om vi kunde konverterat dom på något Enkelt sätt. så vi kunde köpa vandliga 12V som säljs överallt.
Senast redigerad av bil_experten 25 juni 2015, 22:56:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

so m sagts, om det är dc så kan du köra med en switchad omvandlar från 24v till 12v och då troligen kunna annvända en 12v 20w lampa, verkningsgraden är hög

men med motstånd så är det halva spänningen och samma ström =10w

naturlagarna är dom enda lagar jag idogt försöker bryta, men misslyckas absolut hela tiden :oops:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Alternativ 1: Hitta en leverantör av rätt lampa och köp 100st. Detta är garanterat det enklaste.

Alternativ 2 om du vill ha mera ljus. Montera en led eller cfl med lämplig drivare som klarar 20W.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Alternativ 3. Bygg om till 12V dvs byt spännings matning från 24 till 12 och dimensionera till typ 50W
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Om man antar att halogenlampan har en transformator 240V -> 24 Volt dimensionerad för en last på 20 Watt så finns risken att man bränner upp trafon med högre last än 20W
Förväntad spänning eller ström för lampan har inget med detta att göra utan det är den faktiska lasten på trafon som räknas.
Man kan använda seriemotstånd för att dela 24 Volt på två 12Volts laster. Den ena lasten kan vara ett motstånd, den andra lasten är en lampa avsedd för 12 Volt.
Det utvecklas då samma effekt i både motståndet och lampan. Eftersom max effekt från trafon är 20 Watt så finns max 10 Watt tillgängligt för en 12 Volts lampa, resten bränner motståndet bort.

Det går använda elektroniska transformatorer från 24 Volt till 12 Volt, då slipper man bränna bort effekt i motståndet. Det går fortfarande inte ansluta en lampa märkt 35 Watt då det inte finns mer än 20 Watt att leverera från befintlig transformator.
Det är ungefär som en vattenkran som levererar 20 liter vatten per minut, det kommer inte rinna mer vatten även om man ställer dit en större behållare under kranen.
Om du ändå ansluter en 12V/35W lampa så blir transformatorn överlastad och spänningen sjunker till under 12 Volt. Just halogen-lampor lyser dåligt om de matas med lägre spänning än den dom är avsedda för.

Förslag:
1. Byt befintlig transformator till en som kan leverera minst 35 Watt vid 12 Volt, gärna med marginal. Då kan du ansluta valfri 12Volt lampa upp till den effekt som trafon klarar.
2. Har du gott om lampor och vill riskera att nuvarande trafo brinner upp, anslut din 12 Volt/35W lampa utan några motstånd. Det är möjligt att trafon tappar spänning till just 12 Volt på grund av överlasten.
Detta kan fungera om det inte är en elektronisk transformator. Om trafon väger under 1 kg är den säkert elektronisk och kommer då i bästa fall bara tillfälligt slå ifrån pga överlasten. Är det en tung tranformator, utan säkringsskydd för överströmmen, så kan det fungera om transformatorn inte överhettas.
3. För starkare belysning, bygg om lampan så att man kan sätta dit en 20-30 Watts lysdiod av denna typen. De ska för full effket drivas med över 30 Volt, men för detta sätter man dit en variabel transformator så att man enkelt kan justera ljusstyrkan.
Nerre

Inlägg av Nerre »

bil_experten skrev:Är det jag som förstår det fel eller borde jag inte kunna plocka ut mer amper om man omvandlar från 24V till 12V?
Du omvandlar ingen spänning med ett seriemotstånd. Matningen är fortfarande 24 V, men den delas sen mellan lampa och motstånd. Motståndet kommer alltså att utveckla lika mycket effekt som lampan (och kommer alltså bli väldigt varmt).
Skriv svar