servo styrning
servo styrning
jag har en servomotor som jag vill kunna styra 0-90grader.
Motorn består av vexellåda. pot på ut gående axel.
12volt amp står det inte men den är liten ca 32mm bred 45mm hög
Det jag vill är att kunna styra den med en pot eller en med fasta lägen.
Finns det någon ritning hur man gör en sådan styrning???
Motorn består av vexellåda. pot på ut gående axel.
12volt amp står det inte men den är liten ca 32mm bred 45mm hög
Det jag vill är att kunna styra den med en pot eller en med fasta lägen.
Finns det någon ritning hur man gör en sådan styrning???
Du behöver en op-amp med en utgång som kan driva motorn. Detta kan åstakommas på många sätt men ett enkelt och effektivt sätt är att ta en PNP pch en NPN transistor av lämplig storlek, sätta NPN-kollektor till +, PNP-kollektor till - och knyta ihop baserna och koppla dom till utgången av op-ampen. Emitterna kopplar du också ihop och använder dom som utgång.
Sen kan du, för att spara en nätdel med +/- uttag och enbart köra med 0 och +, göra exakt det samma och koppla op-ampen så att den fungerar som inverterande förstärkar. Ingången till denna inverterande förstärkare kopplar du till utgången av den första förstärkare, därmed kommer du att ha byggt en H-brygga.
Nu har du 2 ingånger på den första op-amp, den ena knyter du till mittpunktet av positions-potten, gärna med lite motstånd osv så att du kan ha lagom förstärkning (testa dig fram) och på den andra ingången lägger du en referensspänning. När du har kopplat positions-pottens ytterledare till var sin + och 0 kan du, med lite tur, få motorns läge att vara beroende på inspänningen (referensen alltså).
Om den går motsatt är det bara att kasta om på motorns ledningar.
Sen kan du, för att spara en nätdel med +/- uttag och enbart köra med 0 och +, göra exakt det samma och koppla op-ampen så att den fungerar som inverterande förstärkar. Ingången till denna inverterande förstärkare kopplar du till utgången av den första förstärkare, därmed kommer du att ha byggt en H-brygga.
Nu har du 2 ingånger på den första op-amp, den ena knyter du till mittpunktet av positions-potten, gärna med lite motstånd osv så att du kan ha lagom förstärkning (testa dig fram) och på den andra ingången lägger du en referensspänning. När du har kopplat positions-pottens ytterledare till var sin + och 0 kan du, med lite tur, få motorns läge att vara beroende på inspänningen (referensen alltså).
Om den går motsatt är det bara att kasta om på motorns ledningar.