Passiv förförstärkare påverkar volymen på andra källor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Erik5678

Passiv förförstärkare påverkar volymen på andra källor

Inlägg av Erik5678 »

Hej,

Det var lite svårt att skriva en riktigt bra rubrik för denna fråga, men förhoppningsvis är den ändå okej.

Jag har ett par aktiva studiomonitorer som har tre olika ingångar; XLR, 6,3 mm balanserade (TRS) samt RCA.

På 6,3 TRS-ingångarna har jag en keyboard inkopplad, men behövde ansluta en annan ljuskälla också, och valde då att göra detta till RCA-ingångarna. För att kunna reglera volymen så skaffade jag en passiv förförstärkare/volymkontroll av modellen Fostex PC-1e. Denna lösning testades och fungerade bra, trodde jag.

När jag senare skulle spela på keyboarden så fick jag väldigt låg volym, och kunde inte komma på varför, men när jag testade vrida på volymreglaget på PC-1e så ökade volymen från keyboarden som inte ens är inkopplad genom denna mackapär.

Jag testade att mäta resistansen på RCA-kontakten som normalt är inkopplad i monitorn medan jag vred på reglaget, och vid lägsta volym uppmättes ca 2 Ohm och på högsta volym ca 10,4 kOhm.

Min fråga är då varför denna påverkar volymen från keyboarden som är kopplad på en annan ingång, och vad är det jag egentligen har mätt upp?
becker

Re: Passiv förförstärkare påverkar volymen på andra källor

Inlägg av becker »

Nu ska jag inte svära på att så är fallet med dina monitorer, men de flesta är nog designade för att man ska använda en av de olika alternativ till anslutningar som finns. Jag tror att alla tre anslutningarna på dina monitorer är parallella.

Använd en liten enkel mixer där du kopplar in alla ljudkällor och anslut endast mixern till monitorerna.

En bra liten enkel mixer med både stereo line ingångar och mikrofoningångar.
http://www.thomann.de/se/mackie_1202_vlz4.htm

Lite ot. men en riktigt bra passiv volymkontroll:
http://www.thomann.de/se/tc_electronic_level_pilot.htm
Erik5678

Inlägg av Erik5678 »

Kollade precis manualen till monitorerna och mycket riktigt är ingångarna parallella och endast en ska användas åt gången.

Den där mixern ser riktigt trevlig ut, men anledningen att jag skaffade en enkel volymkontroller var för att jag har en rätt snäv budget för stunden. Hur ser förhållandet ut mellan ljudkvalitet och pris på mixers? Är de passiva så bör det väl rent elektriskt inte spela så stor roll, men det kanske det gör? Har ganska dålig koll på hur elektroniken ser ut i en mixer.

Denna ligger lite mer i min prisklass: https://m.thomann.de/se/behringer_xenyx ... f=mpd_aa_3

Men jag är ändå nyfiken på resistansmätningen jag gjorde. Hur påverkar ändrad resistans mellan polerna volymen? Är inte så hemma på ljudsignaler.

Kan förresten utrustningen ta skada av att bakmatas? Jag tänkte om man lägger en linjenivåsignal på monitorerna så går ju denna signal även till utgångarna på övrig utrustning ansluten till monitorerna och det är väl just därför man inte ska använda fler ingångar i taget, men är det en dålig ide rent elektriskt?
superx

Inlägg av superx »

Dessa mixers är ej passiva. Ljudkvalitén är antagligen ok så länge de fungerar som de ska.

Ja, saker kan ta skada om flera grejer kopplas in samtidigt, men de flesta grejer tål det antagligen.

Skyddet som gör att saker tål att kopplas ihop "fel" enligt ovan gör också att utsignalen blir låg om de kopplas in bakvägen i en passiv volymkontroll ställd på låg volym. Därför dämpades volymen i ditt fall.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Extra (passiv) mixer, kan det vara något?
http://www.blocket.se/gavleborg/PRO_Omn ... =23_10&w=3
becker

Inlägg av becker »

Behringer gör endel grejer som är "ok". Den mixern du länkar till kommer att klara av det som du vill. Jag har själv köpt Behringer till vissa installationer när budgeten är tajt. Du kan också kolla på blocket efter begagnande mixerbord. Men nytt är ju alltid trevligt :)

Vissa passiva volymkontroller ändrar impedansen, och det gillar inte ingångssteget i monitorerna. Och kan då påverka ljudkvalitén.
Om du orkar läsa så diskuteras det endel här:
http://forum.studio.se/topic/98506-pass ... ymkontroll

Nano patch som diskuteras i den tråden kan också plocka upp störningar från t.ex. ljusdimmrar.

Så mitt tips är att köp Behringer mixern eller en begagnad mixer istället för något passivt.
Skriv svar