parallellkoppla tempgivare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zaxter
Kontakt:

parallellkoppla tempgivare

Inlägg av zaxter »

Hejsan!

Jag är en glad noobie, som inte är särkskilt insatt i elektronik. Men däremot har jag ett behov som jag vill lösa på något sätt. Jag har precis fått installerat en bergvärmepump hemma. För att kunna optimera driften på denna, så skulle jag vilja logga via en server en del data. Bland annat olika temperaturer (KB fram, KB retur, VB retur, VB fram, VV och utetemperatur). Nu är det så att denna maskin jag har hemma, har inbyggda givare, och en CPU-styrenhet, men ingen PC-anslutning.

Min undran är om jag kan parallellkoppla dessa givare, utan att påverka maskinen, så att jag kan använda givarna även till att skicka data till en PC?
Kopplingsschema mm finns här: http://www.nibeonline.com/pdf/511065-1.pdf s.30 till 34 (CPU-enheten på S.34) Har en 8,5 kW:are.

Eller är det så att jag kommer att störa maskinen om jag örjar dra egna sladdar kors och tvärs?

Tacksam för lite tips

Mvh Sakke
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Det där schemat säger tyvärr inte så mycket, men förmodligen är det vanliga NTC-motstånd som används som givare.
Det innebär att man kommer att påverka systemet mer eller mindre om man tafsar på befintliga givare, beroende på lösning.
Dessutom måste man skilja (galvaniskt) på det man bygger själv och orginal-grejorna, så att man inte blandar ihop systemen.

Kort sagt: Det GÅR att lösa, men det bästa & säkraste är att använda separata givare.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är det. kolla sida 34. Men som sagt det är nog bättre med separata givare.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad som är säkert är att om du paralellkopplar dessa givare kommer styrenheten definitivt att få spader!

Så det kan du INTE göra!

Att "sniffa" på givarna kan nog göras utan att påverka allt för mycket men du har ingen koll på vad du egentligen mätar.

Kvar står alltså egna givare och elektronik. Det kan lösas på många sätt, med varierande antal sensorer osv men jag vill avråda kraftigt från att "pilla i" det nuvarande system.
Skriv svar