Kapa linjärskena med vad?
Kapa linjärskena med vad?
Hej på er!
Jag har ett par THK-linjärer som jag skulle behöva kapa. Problemet är att dessa är ganska hårda och vanliga verktyg typ bågfil biter inte.
Har ni något tips eller behöver man en riktig kapmaskin för detta?
Jag har ett par THK-linjärer som jag skulle behöva kapa. Problemet är att dessa är ganska hårda och vanliga verktyg typ bågfil biter inte.
Har ni något tips eller behöver man en riktig kapmaskin för detta?
Re: Kapa linjärskena med vad?
Ja, det är ju en variant. Jag är lite orolig att jag ska slinta med den bara. Hade ju varit lite trist. men man kanske kan svänga ihop en liten jigg för det.
kydda det du vill ha skyddat, tejpa på många lager eller lite och sedan ex ett rör på,
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
... tunnis, det e bare å kör på som Stenmark skulle ha sagtJag är lite orolig att jag ska slinta med den bara

Jag har kapat ett par HIWIN-linjärer som säljaren tyckte det var en bra idé att leverera i 1055mm längd i stället för 1050mm längd trots att han angav kaptolerans +/-1mm i annonsen... det gick iaf utmärkt med kapskivan 

Inga problem alls med kapskivor. Är normalt kiselkarbid i skivorna som är i klass med volframkarbid så det skall inte vara några som helst problem då det är mycket starkare än härdat stål. Undvik dock att det blir för varmt för om det är härdat så kan härdningen gå ur. För att vara helt säker så hade jag personligen kylt med vatten hela tiden och/eller kört mycket mycket långsamt och skvätt på vatten då och då men fräser vattnet skall det på mer direkt.
Jag lindade en blöt trasa precis bredvid snittet för att hålla ner temperaturen som vandrade ut i skenan, och kylde snittet lite då och då, i mitt fall kommer jag inte ens kunna köra vagnarna närmare än 20-30mm från den änden så om ythärdningen pajar några millimeter är inte så viktigt för mig.
Funkar utmärkt det med, det var för övrigt inte menat till dig utan TS.