För att lära mig lite mer om radio och analogelektronik har jag bestämt mig för att försöka bygga en VHF/UHF (300-400MHz) sändare och mottagare med blygsam effekt. Målet är att sända och ta emot en sinusvåg för att, med riktantenn kunna positionsbestämma sändaren.
Skulle vara guld värt att få feedback på den övergripande strukturen på bygget och även svar på några konkreta frågor. Har pysslat en del med digitalelektronik och uC; men har rätt lite erfarenhet av radio/analogt.
Steg ett, sändaren. Såhär tänkte jag mig bygget - verkar det vettigt? Något steg jag glömt, något speciellt att tänka på?:
Kristalloscillator -> Buffer (opamp) -> Frekvensmultiplicerare, LC-tank circuit (en eller flera i rad?)-> Buffer (opamp) -> Förstärkare -> Antenn
Vad tror ni är en vettig frekvens (kristall) att utgå ifrån och hur många gånger kan en multiplicera frekvensen med en och samma LC-krets? Är det ens bästa sättet att få fram en sinusvåg på ca 400MHz, eller finns något enklare/stabilare sätt?
Jag försökte använda en 741 op amp som buffer för att inte döda oscillationen i kristallen (just nu bara 4MHz) när det blir lite last; men det gick inte alls. Antar att det är för att den inte klarar frekvensen? Tips på hur en gör en högimpedansbuffer för högre frekvenser? Är det bara att köpa dyrare op-amp eller gäller någon annan metod?
När jag kollar på output från kristalloscillatorn ser det ut som sinus i mitt oscilloskop; är det rimligt eller borde det vara mer typ fyrkantsvåg?
Just nu labbar jag på ett vanligt experimentboard (såntdär där komponenterna sticks ned) - kommer det ställa till det för de högre frekvenserna? Gissar att det finns en massa strökapacitans; men det kanske inte är ett praktiskt problem?
Hur designa enkel VHF/UHF - sändare?
- prototypen
Re: Hur designa enkel VHF/UHF - sändare?
För det första är det inte lagligt att bara sådär bygga radiosändare, bygga går nog bra men inte använda.
Att börja som nybörjare och bygga sändare för så hög frekvens är dömt att misslyckas.
Börja med att tända en lysdiod.
Experimentplattor funkar inte till så höga frekvenser.
741 når väl hjälpligt upp till 1 MHz.
Oscilloskåpet, vad har du för bandbredd? Och vad är frekvensen du försöker mäta. Hur ser schemat ut för oscillatorn?
Men för övrigt, välkommen till en trevlig hobby.
Protte
Att börja som nybörjare och bygga sändare för så hög frekvens är dömt att misslyckas.
Börja med att tända en lysdiod.
Experimentplattor funkar inte till så höga frekvenser.
741 når väl hjälpligt upp till 1 MHz.
Oscilloskåpet, vad har du för bandbredd? Och vad är frekvensen du försöker mäta. Hur ser schemat ut för oscillatorn?
Men för övrigt, välkommen till en trevlig hobby.
Protte
Ett tips är att kontakta närmaste amatörradio förening eller om du kanske till och med känner någon radioamatör.
De kan ge tips och råd om vad du behöver läsa på för att ta certifikat för amatörradio, vilket i sin tur ger rättigheten att konstruera en egen radiosändare.
Då kommer du att lära dig en del av det du behöver kunna.
Radiopejling är en gren inom amatörradio och det finns en del svenskar som tävlar inom radiopejling.
Så finns det någon person som håller på med det i den förening du kontaktar så kan du säkert få en hel del bra tips.
De kan ge tips och råd om vad du behöver läsa på för att ta certifikat för amatörradio, vilket i sin tur ger rättigheten att konstruera en egen radiosändare.
Då kommer du att lära dig en del av det du behöver kunna.
Radiopejling är en gren inom amatörradio och det finns en del svenskar som tävlar inom radiopejling.
Så finns det någon person som håller på med det i den förening du kontaktar så kan du säkert få en hel del bra tips.
Tack för svaren! Jag ska definitivt försöka få tag på en radioamatörförening. Är fortfarande intresserad av svar/kommentarer på första posten, även om det kanske blir lite mer av teori än praktik om jag nu inte kan bygga det experimentellt.
Schema för oscilatorn är det som är länkat till i första posten. Just nu testar jag med 4MHz kristall. Osciloskopet är 50MHz.
Finns någon tumregel för övre frekvens när det gäller labbande på experimentboard?
Eftersom jag egentligen är mest intresserad av hur själva elektroniken fungerar och inte av att sända ut någon större effekt i etern, finns någon gräns för hur mycket en kan sända utan licens? Eller är det helt förbjudet oavsett effekt?
Schema för oscilatorn är det som är länkat till i första posten. Just nu testar jag med 4MHz kristall. Osciloskopet är 50MHz.
Finns någon tumregel för övre frekvens när det gäller labbande på experimentboard?
Eftersom jag egentligen är mest intresserad av hur själva elektroniken fungerar och inte av att sända ut någon större effekt i etern, finns någon gräns för hur mycket en kan sända utan licens? Eller är det helt förbjudet oavsett effekt?
Det är helt förbjudet att använda egenkonstruerad radiosändare utan certifikat. Och med certifikat är det endast på frekvensband man har tillstånd till.
- prototypen
Den oscillatorn ger nog sinus ut så ditt oscilloskåp visar nog rätt.
Protte
Protte
- lillahuset
- Gått bort
Men OP-ar fungerar sällan bra (alls) vid dessa frekvenser.
Någon föreslog att du skulle prata med amatörradioterna. Bra idé även om de förmodligen kan vara något rigida i sin uppfattning om vad du vill göra.
Någon föreslog att du skulle prata med amatörradioterna. Bra idé även om de förmodligen kan vara något rigida i sin uppfattning om vad du vill göra.